Als ik de verhalen hier zo lees, krijg ik het wel een beetje benauwd eerlijk gezegd. Mijn oudste is via de natuurlijke weg geboren. En mijn 2e is dus met een keizersnede geboren, omdat hij dwars lag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een natuurlijke bevalling veel en veel liever heb als een keizersnede. Ook al viel bij mij de natuurlijke bevalling ook niet mee, geen weeën meer op het eind en placenta die vast bleef zitten. Maar de keizersnede vond ik echt een verschrikking. Ik heb de gyn nog niet gehoord over die risico, dus ik ga er van uit dat zij vind dat het gewoon via de natuurlijke weg gaat gebeuren. De volgende controle maar eens vragen...
En Qwendo, hoe is je gesprek vandaag gegaan met je gyn? Laat het even weten! En verder, een goede vriendin van me die heeft haar 1ste kind middels keizersnede gekregen, bij haar 2de kind is ze natuurlijk bevallen, en ze was er heel blij mee. Maar goed, ik snap wel wat je bedoelt!
Ik ben 3 maal met een ks bevallen. Ik had tijdens de zwangerschappen al last van mijn inwendige litteken dus was een geplande ks vanzelfsprekend. Voor iedereen met angst, maak een afspraak met je gyn. voor je zwanger raakt!
Wanneer je hoest of niest trekt het uitwendige litteken dan? Alsof het scheurt..Bij mij dus ook inwendig. Ik heb er tijdens de laatste zwangerschap flink vaak voor in het ziekenhuis gelegen. Er was ook een vermoeden dat er zenuwen waren meegehecht tijdens de tweede bevalling. Ik werd verdoofd van binnen (injectie in mijn buik langs het litteken) en daar kon ik dan weer even op vooruit. Prettig is het niet maar na die verdoving ging het altijd wel weer goed. Laatste ks was heel goed verlopen en volgens mijn gyn weinig risico op complicaties bij nog een zwangerschap. Hij wilde mij ook absoluut niet steriliseren ondanks mijn verzoek (vanwege de angst). Nu ben ik daar heel blij mee (met zijn beslissing)
Ik heb er ook wel last van dat het litteken trekt. Ik dacht altijd dat het kwam omdat mijn buik dan aan het groeien was. Het is heel gevoelig, ik kan bijvoorbeeld ook geen broek aan met een lage broekband, want dat irriteert verschrikkelijk bij het litteken. De volgende keer toch maar eens aan de gyn vragen...
Als er zenuwen zijn meegehecht dan kan je niet meer op of om, kiespijn in je buik noem ik het. Trekken doet het altijd wel iets en dat kan behoorlijk lastig zijn. Als je niest en het trekt en je voelt er zo'n giga pijnscheut achteraan.. en die pijnscheut gaat niet weg... dan zou ik verloskunde maar ff bellen. Bij mij ging het dus niet meer weg.
Oh en maximaal 3 keizersnedes... ik ga voor een vierde en bij de vorige wilde mijn gyn. mij absoluut niet steriliseren omdat het er allemaal veel te goed uitzag, geen risico vond hij. Dus ik ga met een gerust hart deze zwangerschap in en ben benieuwd hoe mijn eerste afspraak met de gyn. zal verlopen.
Hoi meiden! Na een KS twee-en-een-half jaar geleden ben ik nu 35 weken zwanger van de tweede en ik was idd ook bang voor een scheur. Heb van redelijk dichtbij (vriendin van een collega) meegemaakt dat tijdens de weeen het litteken scheurde en het kindje overleed. Zelf heb ik nu weinig last van ht oude litteken, alleen laatst tijdens een hoestbui. Gelukkig ben ik er zeker van dat het dit keer weer een KS wordt en dat maakt me iets rustiger. Toch blijft het eng. Er is trouwens geen maximum aan het aantal KS. Je eigen gyneacoloog verteld het je als hij/zij een volgende KS niet ziet zitten door bijvoorbeeld littekenweefsel of verklevingen. Bij sommige is dat na 2 keer en bij andere na 10 keer. Dat is bij iedereen anders. Wel wordt aangegeven dat het verstandig is om minstens een jaar te wachten met een volgende zwangerschap. Maar als dat eerder komt is het natuurlijk niet anders. Groetjes!
Ik heb bij mijn eerste een keizersnee gehad, en nu een week geleden ben ik vaginaal bevallen van mijn tweede kindje. Ik ben zelfs ingeleid omdat de weeën na 36 uur nog steeds niet sneller dan om de tien minuten kwamen en ik op 4 cm ontsluiting bleef steken. Nadat ik het infuus heb gekregen kreeg ik dus toch een weeënstorm waarbij ik in 10 minuten van 4 naar 10 cm ben gegaan. Achteraf een risico voor het litteken inderdaad, maar op dat moment stond ik daar niet zo bij stil. Verder is de bevalling goed gegaan en ik ben blij dat het me uiteindelijk zo is gelukt. Al raad ik op het moment zwangere vrouwen sterk aan om maar helemaal af te zien van de geboorte en het kind gewoon te laten zitten...wat een pijn... Nee hoor het is het allemaal waard.
Bij mij is ons zoontje via de keizersnede geboren en ze raden idd aan om het 1e jaar niet zwanger te worden. Daarna mocht je zwanger raken, ga je in elk geval bevallen in het ziekenhuis. Bij mij werd een natuurlijke bevalling afgeraden omdat Kyano al een flinke bink was en het vermoeden bestaat dat een eventuele tweede ook zo groot zal zijn. @ Oh jee Vlinderbloem dat was een heftige bevalling In elk geval gefeliciteerd!
dinsdag wordt er besproken of ik ingeleid ga worden of niet. mijn arts wil mij graag inleiden ivm zware gezondheidsklachten van mij, maar ik heb alleen nog maar een verweekte baarmoedermond, nog geen ontsluiting. de medicijnen die ze geven voor het onsluiten, geven ze liever niet na een ks. ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.