stuitligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door Maantje1, 16 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje1

Maantje1 Lid

4 okt 2008
    10
    0
    0
    Welke risico's zijn er gebonden aan eenbevalling met stuitligging met de voeten naar beneden.Namelijk ik ben al 36weken ver en noch is mijn ukkie gedraaid.
    En heb besloten met mijn genecoloog om een natuurlijk bevalling zonder epudurale dan ook.(Zij vond dat ik beter gewone bevalling koos maar wel met een epudurale verdoving).

2. Maantje1

Maantje1 Lid

4 okt 2008
    10
    0
    0
    niemand ervaring opgelopen,?

3. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Nee sorry. Ik moest (mede gezien haar lage gewicht) met een KS bevallen.

Ik zou het gewoon aan je gynaecoloog vragen.
    Succes straks met je bevalling!

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik ben van Ruben bevallen terwijl hij in een stuit lag! Hij lag alleen wel in onvolkomen stuit dus met de beentjes omhoog en het kontje voor de uitgang! Die van jou ligt in volkomen stuitligging, met de beentjes voor de uitgang.

Bij ons is de bevalling prima verlopen! We hadden van te voren met de gynaecoloog duidelijke afspraken gemaakt. Dus dat wanneer het nodig was er toch een keizersnede gedaan kon worden (toen ik mocht gaan persen is er dan ook een OK in orde gemaakt). Bij ons is eerst Malou geboren en toen Ruben in stuit gaan liggen. Er is toen met een echo apparaat gekeken hoe hij precies lag en toen hebben we dus echt besloten het zo te gaan proberen. En met een paar keer persen was hij er eigenlijk al uit. Helemaal goed gegaan dus en niet geknipt of uitgescheurd. Alleen wat schaafplekjes, maar die zijn er volgens mij gekomen door Malou.

Maar je vroeg risico's van een vaginale stuitbevalling. Ik denk dat je dit het beste met je gynaecoloog kunt bespreken. Die kent jouw, je kindje en je situatie dus die weet wat voor jullie geldt, waar je rekening mee moet houden. Maar als je gynaecoloog zelf aanstuurt op een vaginale bevalling zou ik daarop vertrouwen, als hij/zij het niet zou vertrouwen dan zei hij/zij wel dat je een keizersnede moest doen. En ook een keizersnede is met de nodige risico's!

Maar algemene risico's van een stuitbevalling zijn bijvoorbeeld, dat het hoofdje kan blijven steken omdat het lijfje kleiner is dan het hoofdje komt dat er dus moeilijker uit. Dat er zuurstoftekort kan komen bij de kleine, deze gaat namelijk wanneer het aangeraakt word proberen te ademen uit schrikreactie en aangezien hij/zij achterstevoren eruit komt zit het hoofdje nog binnen in de moeder en valt er niks te ademen! Voor jou is er een groot risico dat je ingeknipt gaat worden, uit voorzorg om het hoofdje meer ruimte te geven!

Nouja ik zou dus zeggen overleg met je gynaecoloog. Die kan je het meeste info geven! (En ook via google is er een hoop te vinden, zowel risicos van stuitbevallingen als van keizersneden). Succes in ieder geval!

Deel Deze Pagina