T word in november 1 jaar en we willen hem niet overladen met speelgoed... dus leek het mij wel een leuk idee om aan familie voorleesboekjes te vragen... Daarom voor jullie een aantal vraagjes: 1. Vanaf wanneer vond jullie kindje het voorlezen interessant? 2. Wat zijn de meest favoriete boekjes van jullie kleintjes (& wat is zij/haar leeftijd)
vanaf 1 jaar gaan ze boekjes helemaal geweldig vinden bijv boekjes met dieren erin en noem maar op noa is de 25 ste jarige geweest en ze heeft boekjes gehad en die vind ze nu helemaal geweldig
Justin is nu 15 maanden en is gek op plaatjesboeken en boeken met van die "kiekeboe flapjes" Kunt nu wel nog het beste boeken kopen met van die dikke kartonnen bladzijdes want ze zijn zo enthousiast dat de blz er snel uitscheuren!
Ik ben al heel vroeg begonnen met voorlezen en plaatjes kijken, Melissa was toen 6 maanden. Hoort nu ook een beetje bij het naar bed gaan, maar ze komt net zo lief even met een boekje naar me toe om even samen te kijken... Favoriet zijn hier: telboekjes, nijntje, kiekeboe en boekjes met stukjes die er uit kunt halen en je weer terug moet doen in het juiste vormpje, rupsje nooitgenoeg is ook erg leuk. Mijn dochter is nu 20 maanden.
Wij lezen Iris al voor vanaf dat ze een maand of 4 was; heeft ze altijd heel erg leuk gevonden. Favo boekjes nu: - waar is dribbel - de mol die wilde weten wie er op z'n kop gepoept had - rupsje nooit genoeg - kleine muis zoekt een huis (prentenboek) - boekjes met 1e woordjes en plaatjes erbij - alles van nijntje Succes!!
Demi lezen we al een tijdje voor als ze naar bed gaat. Ze ligt dan wel te luisteren en vind het volgens mij wel rustgevend.
Hier lezen we af en toe samen een boekje. Eigenlijk alleen als ze een beetje moe begint te worden, anders wil ze namelijk niet op schoot en heeft ze absoluut geen interesse in een boekje.
Mijn zoontje vond op die leeftijd de boekjes van de action heel leuk. Vierkante boekjes met allemaal herkenbare plaatjes erin. De verhaaltjes verzon ik er zelf gewoon bij. Geloof iets van 1.40 per stuk ofzo en idd met van die harde kartonnen blz, want anders zijn ze heel snel kapot.
Mijn dochter vind "voel" boekjes helemaal leuk... Titels weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Als je die wilt moet je het nog maar even vragen dan ga ik beneden even kijk. Je kunt bij bol.com ook gewoon even kijken naar dit soort boekjes
Eva heeft een paar boekjes van Nijntje, met gewoon dunne bladzijden, het ligt maar net aan je kindje, maar Eva leest er al maanden in en is er heel voorzichtig mee, er zitten niet eens vouwen in. Ze leest het gewoon. Die boekjes met flapjes vindt ze helemaal super... maar inmiddels zijn er wel wat flapjes gesneuveld . Voorlezen vindt ze trouwens niets aan, dus hier vooral boekjes om dingen te benoemen en om zelf te lezen (bladeren). Nijntje, Teletubbies en Dora zijn nu favoriet. Eva is nu 20 maanden.
De laatste maanden vind Amy het geweldig om voor gelezen te worden. Voorheen was het vooral plaatjes kijken en aanwijzen. De verhaaltjes die voorgelezen worden zijn wel dunne boekjes met korte stukjes erin zodat ik wel snel kan omslaan anders duurt het te lang. Als we er echt voor gaan zitten dan hebben we een hele stapel door te werken. Heb niet altijd zin in de hele stapel dus dan mag ze er een paar uitzoeken. Ze wordt over 2 maanden 2. Denk dat je het gewoon moet proberen wat hij leuk vind, wie weet vind ie het wat en misschien ook nog niet.
Hier ligt het maar net aan zn bui of hij er zin en geduld voor heeft. Favorieten hier zijn dan: Dribbel, vachtjesvoelboekje (Hema), Nijntje en kiekieboeboek ( met flapjes). Voorlezen doe ik vanaf dat hij een maand of 10 was ongeveer, maar hij vindt het dus niet even leuk.
Noah is nu alweer 10 mnd en hij vindt voorlezen echt heel erg leuk!! Ik lees al een tijdje voor, en hij wordt nu helemaal enthouasiast wanneer hij bepaalde stukken van boekjes ziet!!! En peuteren aan de bladzijden is ook erg leuk, haha. Ook korte gedichtjes vind hij leuk om te horen (op zijn kamer hangt een posterformaat van een gedichtje over de zee, elke keer als ik die voorlees moet ie lachen en kruipt ie in mijn nek om te kroelen)
Wij lezen haar sinds ze 10 maanden is voor het slapen gaan voor. Eerst alleen maar simpele boekjes, met bijv. op elke bladzijde een ander diertje, voelboekjes, Nijntje etc. Nu zijn het meer korte verhalen, Dikkiedik is momenteel favoriet.
Ons dochtertje is nog maar 8 weken, maar vind het ook al heel leuk om voorgelezen te worden! Ze kijkt dan heel aandachtig naar mijn mond en lacht erg veel, omdat ik natuurlijk met meer intonatie praat dan normaal. Ik vind persoonlijk dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met voorlezen. Het is heel erg goed voor de ontwikkeling van je kindje. Als ze straks wat ouder is, zal ze het nog leuker gaan vinden om de plaatjes mee te kijken natuurlijk. Nu is alleen mijn stem leuk voor haar.
Hier ook altijd vroeg begonnen, en de een heeft/had er meer interesse en geduld voor dan de ander. Bij jongste is het nog merendeels plaatjes kijken en daar wat bij vertellen. Als je tenminste de kans krijgt want meestal klapt ze na 3 seconden de bladzij alweer om Heel af en toe heeft ze geduld voor een echt verhaaltje en dat is dan meestal iets van Dikkie Dik. Lekker kort en krachtig.
hier weinig geduld om voorgelezen te worden... eigenlijk pas sinds een maand dat ze daar heel soms wel voor wil gaan zitten en dan nog moet je rap doorbladeren.. want ze wil weten wat er op de volgende pagina staat wat ze wel superleuk vind is om zelf te lezen... of zelf voor te lezen eerst verstonden we er niets van... maar dan zat ze echt een kwartier op 1 pagina te brabbelen (zelfs bij een nijntje boekje) hier ook favoriet dus.. nijntjes boekjes (wij hebben die set van dick bruna 80 jaar... 20 boekjes op handig klein formaat en idd nog geen pagina gesneuveld terwijl ze ze regelmatig mee naar bed neemt) verder "het kleine dierenboek" van de v&d (dat stiekum juist heel groot is ) en ze vindt "muis" erg leuk... maar eigenlijk alles met diertjes erin leest ze graag. met een voorkeur voor poesjes en konijnen... (of vissen.. maar je hebt weinig boekjes met vissen ) eigenlijk vindt ze het alleen niet zo interessant als er te veel in staat.. ook tijdschriften vind ze geweldig zowel de national geographic als "pipo" en willekeurige damesbladen
Ja, Jelle vindt die nu ook helemaal geweldig! Toen ook al, alleen al om het bladeren. Plaatjes kijken daarna ook wel. En nu weer, om gericht iets te zoeken (dan zeg ik bijvoorbeeld; waar staat de bal? en dan gaat hij het goede plaatje erbij zoeken), en om dingen na te gaan zeggen (bal, auto, woef, hihi) Ik vind het ook wel fijn dat het foto's zijn. Tekeningen zijn wel leuk, maar foto's zijn echter dus spreken meer aan naar mijn idee. Tenminste, die kleine kartonnen boekjes.
Damien vindt boekjes nu ook heel erg leuk, om ze in z'n mond te stoppen Ik lees nu nog niet letterlijk de tekst voor, maar ik vertel wel wat de figuurtjes in het boekje aan het doen zijn, en ik wijs de bal en de zon aan, dat soort dingen
Je kan het beste beginnen met "voel"boekjes en boekjes met van die dikke kartonnen bladzijden, met 1 plaatje per pagina, dat is wat rustiger/overzichtelijker. Jinne lees ik al voor vanaf een maand of 6, maar hij komt sinds een maand (vanaf ongeveer 16 maanden) zelf bij me met een boekje en wil dan op schoot en worden voorgelezen. Je hebt trouwens bij de Action ook goedkope boekjes met kleuren, dieren en speelgoed (kleine vierkante boekjes) in de serie "kleuren, speelgoed, dieren,etc.) dit is leuk om mee te beginnen. veel plezier!