Mijn zoontje (bijna 7 jr) heeft deze zomer zijn eerste melktandjes gewisseld. Zijn grote-mensen-tanden zijn nu halverwege door op die plek, maarre... ze staan helemaal scheef! Er is helemaal geen plek in zijn kaak voor zulke grote tanden. En als ik nu kijk naar de rest van zijn tanden en dan met name hoe dicht ze (nog) tegen elkaar staan, zie ik het voor de andere tanden ook een beetje somber in. Is dit normaal in het begin en trekt dit bij, of stonden ze bij jullie kids wel meteen (enigszins) recht?
ben gister met mijn dochter 5 naar de kindertandarts geweest en die maakte een foto van gebit ik schrok me rot om de tanden die eronder in zicht kwamen op de foto zo groot.....ik zei al komt dat ooit goed!!! de tandarts(vrouwlijke)moest lachen en noemde het de lelijke eendjes fase. tanden zijn groot scheef enz maar komt allemaal uiteindelijk goed pffff dus denk ook bij jou wel hoor!
Haha wij maken ons hier ook een beetje zorgen om.... Onze dochter heeft nu een mooi melkgebit maar alle tanden staan strak tegen elkaar..... Haar voorste twee ondertanden zijn inmiddels aan het wiebelen en ze heeft drie grotemensen kiezen die er ook maar net bij in passen voor mijn gevoel.... We denken dat het een Schots en scheve toestand zal worden straks hahah maar ik vrees dat we er weinig aan kunnen doen.......
Hier hetzelfde verhaal. Moet sowieso nog afspraak maken bij de tandarts kan ik het meteen navragen. Hier zijn de 2 onderste tanden scheef aan het doorkomen (zijn nu halverwege) maar nu zie ik dat de melktanden wat scheef gaan staan doordat ze geen ruimte hebben. Afwachtten wat er gaa gebeuren allemaal
Ik vind het altijd zo zonde als ze gaan wisselen.... Die grote tanden, met die kartels er aan. Geef mij maar die kleine kindertandjes! Bij mijn tweede dochter kwamen de ondertanden ook heel scheef door, die zijn nu ondertussen alweer redelijk recht gaan staan. En, als het niet uit zichzelf gaat, zijn er altijd nog beugels!
Precies, het is vaak gewoon een tijdje uit verhouding, van die grote konijnentanden in zijn klein mondje, maar ja, de rest groeit gewoon nog, dus valt het vaak later wel op zijn plek. En inderdaad, anders krijgen ze later een beugeltje.
Thanx, ladies, dit stelt me al weer een beetje gerust . Het is ook waar, dat koppie moet nog een stuk groeien. En tja, beugeltje... vanwege autisme denk ik daar niet al te licht over (hoeveel moeite, voorbereiding en stress het nu al geeft om tandarts uberhaupt te laten kijken naar zijn tanden!)... Hij moet waarschijnlijk al vanwege scheefgroei van zijn kaak ... Nou ja, voorlopig wachten we af, zal wel horen wat de orthodontist er over te zeggen heeft als we terug moeten de komende jaren...
Mijn oudste dochter had ook twee grote uitstekende voortanden, en er was een stukje afgebroken door val op zwembadrand. Met de jaren gingen ze steeds rechter staan maar door de overbeet had ze nog steeds konijnentanden. Nu sinds een paar weken heeft ze een blokbeugel voor haar overbeet en uiteindelijk met nog een andere beugel in het verschiet zal ze een mooi rijtje tanden krijgen. Onze tandarts stelde ons gerust dat het wel goed ging komen. Ik vond het soms wel heel zielig om te zien en bang dat ze erom gepest zou worden.
Oh ja, dat is dan wel vervelend. Ga je naar een speciale kindertandarts of angsttandarts met hem of kan jullie eigen tandarts daar ook goed mee omgaan? Gelukkig groeit het vaak vanzelf wel aardig goed en anders zal de tandarts het wel aangeven.
Mijn dochter (bijna 8) heeft ook een scheve kaak, zei slaapt nu al zeker een half jaar met een bitje in, voorbereiding op...... heeft je tandarts hier nog niks over verteld?
Wij zijn een jaartje geleden al bij de orthodontist geweest en daar heb ik al een lang verhaal gehoord wat ons te wachten staat (langdurig beugels en/of kaakoperatie op volwassen leeftijd, het is zijn bovenkaak). We moeten terugkomen als hij boven ook aan het wisselen is. De tandarts zou het moment in de gaten houden en ons weer terug sturen (zitten samen in een praktijk, dus kort lijntje).
@Mirell, is er een reden dat ze een foto maakten van haar gebit?? Ik vind het wisselen ook zooo zonde, die melktandjes zijn zo schattig! En mijn dochter heeft nu een prachtig recht gebit.. Qua recht staan/groeien heb ik geen idee. Een beetje lijkt me misschien wel normaal, maar heel erg niet? Bij mijn dochter is er nu 1 grote mensen kies door en de tweede bijna, derde zie ik doorschemeren. Helaas is haar eerste vaste kies een 'kaaskies', dus extra kwetsbaar, zacht glazuur. Ze moet nu om de 3 maanden naar de mondhygienist om het extra goed schoon te maken en fluorbehandelingen. Mogelijk ook foto's tzt en misschien dat er een vulling of kroon op komt. Hopelijk niet en blijft het bij deze ene slechte kies..
Dochter kreeg ton ze negen was (en er pas een paar tanden door waren) een beugelplaatje, om te zorgen dat de kaak wat meer ruimte gaf voor doorkomende tanden.