Enorm slecht slapen en trage ontwikkeling 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lievekleine88, 16 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lievekleine88

Lievekleine88 Bekend lid

17 jul 2020
    641
    593
    93
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Terwijl ik dit typ is het 00.15u en is onze baby (wordt overmorgen 1 jaar) al zo'n 5x wakker geweest. Lag erin rond 18.30u. Dit gaat eigenlijk al maanden zo. En dan snachts ook elke 2-3 uur wakker. Inmiddels ben ik op t punt dat ik me zorgen ga maken of alles wel oke met haar is. Ze kruipt bv ook nog niet, trekt zich niet op. Zitten kan ze alleen als we haar neerzetten. Tijgeren doet ze wel volop. Maar dat was het wel. Ze heeft in haar hele leventje zo'n 2 weken redelijk doorgeslapen, maar verder alleen maar dramatische nachten gehad. Overdag slaapt ze ook erg slecht. Heb denk ik inmiddels echt alle tips die er zijn over niet doorslapen wel toegepast en niks helpt dus.

Maar ik ga me nu wel serieuze zorgen maken, zeker gezien haar trage ontwikkeling. Zijn er meer mama's die dit slechte slapen en trage ontwikkeling herkennen? Ik ga binnenkort het CB wel even bellen ook.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Dochter heeft een slaapstoornis "gehad", die sliep 1.5 jaar lang op zo'n zelfde interval na dr opname toen ze net 3 jaar was. Toen ze weer normaler ging slapen was t tempo van ontwikkelingen wel sneller. Boel was getriggerd door flixotide, tegen de tijd dat die er vanaf was was t een patroon en is zij gewoon wakker. Alleen kan die dr kamer zelfstandig uit, geeft ook zo zn nadelen...

Overigens dochter trok zich pas op tegen dr verjaardag en tot zit komen lukte dr alleen via de spijlen van de box naar beneden glijden, toen was ze een maand of 15. Praatte ook niet, gebrabbel kreeg ik pas toen ik met 14 mnd een pratende hamster in huis haalde die dr uit de tent lokte. Die doet niks totdat ze heel erg zeker weet dat ze t kan (en intussen oefende ze in dr bed...ninja stil). Dat zou jou kleine ook kunnen doen, zou je eens een camera er voor moeten zetten dat je kan meeloeren.

En as we speak ligt die op de bank naast me. Dus ze is er ook nog niet vanaf, tis een patroon waar ze makkelijk in terugvalt, nu heeft ze t flink te pakken met corona dus deze is redelijk "legitiem".

Weet niet of je nog vakantieplannen had, maar ff huisje bij zee of dicht bosgebied wil nog wel eens helpen als resetknop.

3. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.732
    7.248
    113
    Vrouw
    Het vaak wakker worden herken ik. In de Westerse wereld is het snel gewenst dat kinderen zelfstandig doorslapen, maar niet iedere baby heeft daar een boodschap aan. Hier ook een baby die vaak wakker wordt en zijn broers waren net zo. Wij slapen daarom samen, kindje wakker, borst erin, drinken, slapen en ik ook slapen. Ik geef toe dat het niet ideaal is, al heb ik er meestal geen last van. Maar jongste wordt vaak huilend wakker en dat geeft ook hier het vermoeden dat er iets anders meespeelt.

Overdag sliep mijn jongste tot zijn 1e verjaardag alles op mij of in de wagen of anders in beweging. Ellende. Sinds hij 1 jaar is heeft hij op de opvang geleerd zijn dutjes in bed te doen. Dat is overdag echt heerlijk. Dus het kán nog!

Over de ontwikkeling zou ik eens bellen met het CB. Mogelijk kunnen ze je zorgen wegnemen en anders weten ze misschien een goede kinder fysiotherapeut om bij aan te kloppen.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wat vermoed je? J. Slaapt ook nog steeds zo bar slecht en herken dit dus zo niet van de anderen :rolleyes:

5. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.732
    7.248
    113
    Vrouw
    Helaas geen idee! Telkens één of ander virusje? Ik heb nu goede hoop op verbetering met de lente en zomer in het vooruitzicht ;)

Eigenlijk denk ik trouwens wel dat hij snel buikkrampen heeft. Ik kan dat alleen niet specifiek aan iets koppelen. Heb jij vermoedens voor J?

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Pff idd dat ziekzijn telkens. Hij heeft om de week een snotneus of hoest.. buikvirusje, waterpokken, kiezen.. kramp denk ik niet. Vermoed geen allergie.

7. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
    Hier ook vaak wakker in de nacht. In een sprong kan die zo om de 1,5 a 2 uur wakker worden voor melk.. En nu was hij vorige week ziek/sprong en 2 kiezen en dat is ook alweer te merken met slapen. Ooot word beter toch?
    Met ontwikkeling gaat hij nu opeens heel snel. En oefent ook wel snachts in bed :|

8. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28

Slecht slapen hier ook meegemaakt, voor het 1e jaar al op 1 slaapje per dag en in de nacht minimaal elke 45min wakker.. de hele nacht. Maar, ontwikkeling ging als een speer dus daar zat geen verband in. Weet niet of dat dus echt aan elkaar gekoppeld zit. Geef je borstvoeding? Je hebt qua slapen alles al geprobeerd zeg je dus ben bang dat je enkel maar kunt afwachten :rolleyes: ik dacht ook dat er geen eind aan kwam maar vanaf 1.5 werden de intervallen steeds wat langer en vanaf 2 jaar zaten we nog maar op 2x per nacht wakker. Het kàn dus ineens verbeteren en dat gebeurt dus vast ook! Probeer het jezelf in de tussentijd zo makkelijk mogelijk te maken... Trouwens wel ook alle lichamelijke kwaaltjes uitgesloten? Reflux/ oorpijn?

Voor haar ontwikkeling zou ik sowieso fysio inschakelen en evt een bezoekje brengen aan een osteopaat. Fysio is ook leuk voor jezelf, je krijgt dan tips om haar te stimuleren verder te komen in dingen. Ook hierbij geldt dat elk kindje zn eigen pad volgt :roflmao: dus zou me echt niet direct zorgen maken, zegt ze al wel papa of mama bijvoorbeeld? En zijn er andere gekke dingen? Als het verder "goed" gaat ren je over een jaartje ongetwijfeld achter haar aan en slaap je weer als een roosje (soms dan:p).

9. Lievekleine88

Lievekleine88 Bekend lid

17 jul 2020
    641
    593
    93
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels bij de HA en kinderarts geweest. Ze had een oorontsteking dus dat verklaarde het slechte slapen. Ze heeft al meerdere oorontstekingen gehad. De kinderarts zei dat ze wrs minder energie heeft om zich goed te blijven ontwikkelen doordat ze vaak ziek is geweest en slecht slaapt.

Toevallig deze week kan ze ineens uit zichzelf gaan zitten en gaat ze meer richting echt kruipen.

Vulpen en Loveischocola vinden dit leuk.
  10. Rainie

Rainie Actief lid

12 sep 2020
    211
    263
    63
    Vrouw
    Hier ook een kindje van 14 maanden oud wat pas net is begonnen met kruipen en zitten. Hij heeft een maand geleden ook een fikse longontsteking gehad en ik had het idee dat dat de boel ook wat vertraagde.
    Als aanmoediging: op een dinsdag zat hij plots uit zichzelf. Op de woensdag haalde ik hem uit bed en kroop hij plots de hele kamer door. Net alsof er een soort 'Windows update' had gedraaid die nacht. :roflmao:

Ik heb me overigens nooit druk gemaakt over een te trage ontwikkeling...? :oops: Ik ken meerdere kindjes die pas begonnen met kruipen op latere leeftijd (of kruipen geheel oversloegen). Tussen 7 en 10 maanden sliep ons zoontje erg slecht (5x per nacht wakker). Na wat slaaptraining (zonder te laten huilen) ging dat veel beter. Nu is het een prima slaper.

Lievekleine88 vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
    Je hebt kindjes die gelijk proberen en dat niet lukt, en je hebt die eerst zeker willen weten en misschien dan oefenen als je niet kijkt en dan pas doen als ze het echt kunnen

Deel Deze Pagina