Mijn jongste is net 2 en ik heb hem teveel vertroeteld en altijd bij me gehouden, waardoor hij nu pas naar bed gaat wanneer mijn man en ik naar bed gaan. Het is een heel eigenwijs mannetje met een pittig karakter.. het lukt me niet om hem optijd naar bed te krijgen samen met m'n andere kinderen die wel optijd in bed liggen! Zodra hij huilt pak ik hem bij me. Hebben jullie tips voor me?
Vetroetelen op zijn kamer? Uitleggen we gaan nu naar je slaapkamer mama nog boekje voorlezen/zingen/gek doen.. en dan in bedje stopje. Zodra hij gaat huilen in bedje troosten?
Even doorzetten. Iedere dag een half uurtje vroeger naar bed brengen tot je de gewenste tijd hebt bereikt.
Dit 😉 Het zal echt even doorbijten worden, hij is zo gewend aan z'n ritme dat heb je niet 1,2,3 doorbroken
Ik denk dat t niet zo zeer is wat je kindje nodig heeft om in z'n eigen bed te slapen maar wat jij nodig hebt om m los te laten! Weet je van jezelf waarom je m zo dicht bij je houdt? En waarom hij niet even alleen mag huilen. Ik zou zeggen zo snel mogelijk je ritueel veranderen! Welke tijd wil je dat hij naar bed gaat, welke aandacht wil je m in de toekomst geven bij t avondritueel etc. En dan dat ritueel uitvoeren, Zeggen dat jullie ook zo gaan slapen en kijken wat er gebeurd. Je mag m best even laten huilen of troosten in z'n eigen kamer, voor mijn part leg je matrasje erbij met muziek/boekje voor jezelf en dan langzaam de tijd afbouwen. Het zal vooral voor jou moeilijk zijn maar als je bij m bent of regelmatig terugkomt zal hem dat zeker niet schaden. Hij weet echt niet of jij meteen gaat slapen of niet. En anders douche je nog even of hang je een was op zodat hij geluid hoort boven. Blijkbaar wil je dit nu veranderen, dan zou ik t ook meteen doen. Hij is oud genoeg om veilig gehecht te zijn en te jong om te weten hoe laat het is dus kan prima!
Oei... denk dat het nu bij een peuter wel erg lastig gaat worden, maar hij zal inderdaad toch een keer op 'normale' tijd naar bed moeten. Ik zou dus kiezen voor hem in bed leggen tegelijk voor/na de andere kinderen, net welke tijd jullie geschikt vinden. Hem uitleggen dat iedereen gaat slapen en hij ook, doe een ritueel zoals je gewend bent of bedenk een duidelijk ritueel voor hem, bv. boekje lezen op schoot, even knuffelen/ kus, liedje zingen of net wat bij jullie past (evt. kan je nog zeggen dat je straks weer even bij hem komt kijken, maar sommige kinderen gaan daar op liggen wachten). Vervolgens kan je ervoor kiezen om als hij gaat huilen steeds terug te gaan, hem uit te leggen dat het avond is en dat hij moet slapen. Je kan ook bij hem blijven en proberen om elke avond wat verder bij hem vandaan te gaan zitten en het zo geleidelijk af te bouwen. Even kijken wat werkt en wat bij jullie past.
Veel succes! Zoek ook iets van afleiding voor jezelf! Maak een puzzel, zet ff muziek op, doe de afwas met de hand, bak een taart! Maar doe iets anders dan naar een babyfoon met gehuil luisteren.
Ik zou hem tegelijk met de andere kinderen naar bed brengen, dit uitleggen (ook al begrijpt hij misschien niet alles, zij gaan slapen jij moet ook slapen). Naast zijn bed zitten in een stoel in het donker, no eye contact, erg belangrijk anders gaat hij spelen en misschien overdag even wat korter laten slapen zodat hij wel moe is op de normale tijd.. Ik neem aan dat hij door dit ritme van laat naar bed hij ook langer overdag slaapt? Ik zou het gewoon zo doen ...en als hij overdag wat korter slaapt moet hij gewoon moe zijn om 19/20u. Verder zou ik nu dan even erbij zitten tot hij slaapt, eventjes vervelend en daar gaat je avond, maar dat is tijdelijk, en je zou dan telkens verder van zijn bed kunnen gaan zitten tot uiteindelijk bij de deur. En als dat goed gaat blijf je niet in zijn kamer maar blijf je even boven rommelen (ook letterlijk wat heen en weer lopen, was vouwen oid)