Hoe kies je een peuterspeelzaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door KimK, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Dag dames,

Eind van het jaar wordt onze kleine boef 2. Plan is dan ook dat hij in januari, na de kerstvakantie, naar de peuterspeelzaal gaat. Nu gaan we volgende week eens kijken bij zo'n psz maar zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Sowieso hoe de juffen zijn en hoe het eruit ziet, maar nog andere belangrijke dingen? Zijn er dingen die ze bijv echt moeten aanbieden?

Ben er echt helemaal niet in thuis.... Waar hebben jullie op gelet toen jullie de keuze maakten voor de psz? Bij zijn basisschool is momenteel geen psz, de basisschool gaat na dit schooljaar dicht om gesloopt en opnieuw gebouwd te worden. De psz die we nu op het oog hebben kwam telefonisch erg professioneel over en is qua afstand goed te doen (5-10 min auto). Tips zijn dus welkom!

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Elke psz heeft een beleidsplan. Nou zegt dat niet altijd heel veel over hoe het in de praktijk gaat, maar er staat wel in wat voor 'soort' psz het is en wat hun uitgangspunten zijn.
    Signaleren ze alleen of kunnen ze ook ondersteuning bieden wanneer dat nodig is (vve), bijvoorbeeld bij een taalachterstand. Is er contact met andere instanties (huisarts, basisscholen in de buurt, etc).
    Verder kun je denken aan welke activiteiten organiseren ze, hoeveel dagdelen kunnen de kindjes komen, dagen en tijden, etc.

Succes!
    Hier staat de dichtstbijzijnde psz goed bekend en daarnaast dicht bij de basisschool waar de kids vermoedelijk heen gaan dus was het niet zo moeilijk. Dochter begint na de zomer en we gaan binnenkort nog even een keer kijken. Dat zou ik sowieso een keer doen, sfeer proeven, vragen stellen enz.

3. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Ik ben langsgegaan en gekeken wat mijn gevoel zei. Hier voelde het goed aan en gelukkig was het ook vrij dichtbij.
    De basisschool hebben we ook al uitgezocht die is weer iets verder weg. Die kwam qua gevoel en info die we kregen bij de rondleiding gewoon het beste over.
    Dan kies ik liever voor goed gevoel en wat verder weg dan dichtbij en geen goed gevoel:D

4. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Gewoon een keer binnen lopen zou ik zelf zeggen.
    Zo heb ik het zelf gedaan. Maar nou zat het kdv en peuterspeelzaal wel bij elkaar in. En mischien is het voor hun lastig dat je er bent zonder waarschuwing. Maar dan kun je wel zien hoe het er in het echt aan toe gaat. Ze kunnen dan niks verbloemen.

Groetjes Janna

5. mausyi

mausyi Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.452
    0
    36
    Ik heb eerst op beide websites gekeken. Toen gemaild met degene die mij het meest aansprak. Afspraak gemaakt om te komen kijken, of het inderdaad wat was voor onze dochter (en voor ons) .

Kregen toen gelijk een heel goed gevoel erbij. En hebben onze dochter toen gelijk aangemeld. Onze dochter vond het ook geweldig en is toen maar gelijk gebleven :D Als proefdag. En de maandag erop is ze gewoon mee gaan draaien.

6. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Ik zou eerst even vragen of ze een wachtlijst hebben en hoe oud je kindje mag zijn om te starten (hier 2 jr 3 mnd). Je kan bij ons al vanaf 1,5 jr inschrijven. De juffen is natuurlijk belangrijk, maar kunnen volgend schooljaar ook wisselen.
    Wat je kan vragen is welke dagdelen er psz is en of ze vanaf 3 jr ook een extra dagdeel kunnen krijgen. Daarnaast kan je vragen naar de GGD inspectie/beleid en welke methode ze gebruiken (bijvoorbeeld PUK&co). Ook vind ik het fijn om te weten hoeveel groepen er per week is en hoe groot de groep is (meestal niet groter dan 15). En natuurlijk wat zijn de kosten.

7. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Handig topic dit.
    We hebben een tijdje geleden ook bij 2 peuterspeelzalen in de buurt gekeken die 2 uitersten van elkaar zijn en bij geen van beiden heb ik echt een klik.
    Raden jullie dan aan om verder te kijken of toch 1 van deze 2 te nemen?
    En weten jullie of het veel uit maakt of je een peuterspeelzaal aan huis neemt of een erkende zoals Doomijn of Allio? Bij de laatste 2 peuterspeelzalen hebben wij namelijk gekeken.

8. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    wat is een PSZ aan huis? Ik zou eerlijk gezgd zelf gaan voor een erkende PSZ die aangesloten is bij een beroepsorganisatie met erkend beleid. Anders is het net als een creche of gastouder?

9. KimK

KimK Niet meer actief

Thanks dames! Wachtlijst is er niet, vanaf 2 jaar 2 dagdelen en vanaf 3 jaar raden ze 4 dagdelen aan. Tijden dagdelen zijn al bekend dus die weet ik :)!

10. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Geen idee, ik zag het via google, ga uit van een creche.

Deel Deze Pagina