Mijn zoontje heeft scheefstaande voetjes (hakken naar buiten en tenen naar binnen). Hij valt regelmatig iover zijn eigen benen. Vorig jaar op het CB aangegeven en zij vertelden dat het ws wel bij zou trekken, maar wel even naar de HA ermee gaan. Bij de HA hetzelfde verhaal, trekt vast wel bij. Zo niet dan over een jaar weer terug. Nu een jaar later en hij heeft nog steeds scheve voetjes. Hij valt vaak, rent raar. Deze week toch maar terug naar de HA. Meer kids die dit hebben? Trekt het nog bij? Zo niet, wat kan er dan aan gedaan worden?
Wij zijn met dochter ook al eens naar de ha geweest, die zei dat het idd wel bij zou trekken. Tot nu toe niet. Zelf had ik x benen, mijn knieën stonden op elkaar en mijn voeten stonden daardoor naar binnen. Ik viel ook over mijn voeten. Ik heb jaaaaren mensendieck therapie gehad, kwestie van veel oefenen. Ook had ik steunzolen en altijd hoge schoenen die mijn enkels steunen.
Jep, hier 2 kinderen met de voeten naar binnen, tenen die naar elkaar toe wijzen. Ik ben niet naar de HA gegaan maar gelijk naar de fysio (kids fysio) Beide kids zijn hypermobiel, en dat is de reden dat hun voeten naar binnen wijzen. Heel veel konden ze er niet aan doen, want de spieren zijn verder wel goed ontwikkeld enzo. Het enige wat hier een btje helpt is goed passende schoenen, met een stevige hak. Ik zou gewoon aar de fysio gaan, dit kan gewoon zonder verwijzing van de HA
O hier had ik niet over nagedacht. Ik ben zelf hypermobiel... Stevige schoenen hebben mijn kids altijd aan, vind ik erg belangrijk. Fysio zal ik gaan bellen, dank je voor de info.
Mensendieck gaat dat via de HA, als je dat jaaaaaaaaaaaren nodig hebt is het wel zinvol dan? Is het wel verbeterd met je voeten of heb je nog steeds deze "aanpassingen" nodig?
Ja stevige schoenen is belangrijk, maar ook "moest" ik kijken naar een schoen met een bobbel aan de binnenkant van de voet zeg maar, dan corrigeer je automatisch iets.. En goed op de breedte maar van de schoen letten. Mijn oudste heeft hele smalle voeten, met standaard schoenen gaat hij in zijn schoen zeg maar scheef staan met zijn voet, met aansluitende schoenen kan hij dit niet, dus dan heeft hij minder speling
Mijn zoontje heeft het andersom. Hij loopt ook soms onhandig en het heeft lang geduurd voor hij eens een stukje vol kon houden qua lopen. Veel kinderen hebben in fases de voeten en benen als x of juist o staan. Vanaf een jaar of 6 stabiliseert het geloof ik. Maar wij zijn er wel vrij snel mee naar de kinder fysio gegaan en wat blijkt: in delen van zijn lijf is hij licht hypermobiel. De voeten zullen nooit recht komen te staan, maar met oefeningen wordt hij wel sterker en hij loopt echt al veel langer/beter. Dus even langs fysio kan zeker geen kwaad! Goede en stevige schoenen zijn wij ook altijd erg van.
Hihi ja ik had ook andere problemen met mijn houding daardoor duurde het lang. Het was zeker zinvol. Omdat ik echt moest oefenen en blijven oefenen. Ik heb nu al jaren geen steunzolen meer, maar merk wel dat ik steviger en lekkerder loop op hoge schoenen. Altijd jammer in de zomer
Als je twijfelt, zou ik een keer langs de fysio gaan. Hebben wij ook gedaan. Hier zeiden ze dat het richting de 4/5 steeds meer bijtrekt, maar dat het zich tot 12 jaar nog ontwikkeld.
Hier een eeneiige tweeling met platvoeten, (1 zoontje loopt als Charlie Chaplin) waarvan 1 veel grotere voeten heeft en echt scheve voeten, hij is door de kinderarts is doorverwezen naar een orthopedisch centrum voor aangepaste steunzolen. CB zei ook dat het vanzelf zou bijtrekken, adviseerde hoge schoenen met stevige hakken (van dr visser). maar toen ik ervan afzag, belde de kinderarts mij met het dringende advies toch echt voor de steunzolen te gaan. Ondanks dat het megaduur is (vooral omdat zijn voeten steeds groeien en dus elke keer nieuwe steunzolen a 157,50) , doen we dit toch maar. Ik wil ook niet dat hij er zijn leven lang last van blijft houden.
Mijn dochter is met 1 scheef voetje geboren (geen klompvoetje). Wij hebben vanaf 1.5 week oud een jaar lang redelijk intensief fysio gehad (voornamelijk vanwege voorkeurshouding, maar dit werd wel mee genomen) Nu merken we er niks meer van... Vind het verhaal van afwachten ook maar veemd eigenlijk... Juist het eerste jaar/eerste jaren is alles nog zo zacht dat het vaak al te verhelpen is met goede oefeningen en hele stevige schoenen zodra ze gaan lopen..
Stevige hoge schoenen hebben mijn kids altijd. Ik koop goede schoenen. Volgende week woensdag ga ik met hem naar de huisarts. Ik ben benieuwd wat zij zegt. Ik wil er graag op tijd bij zijn, zodat hij hopelijk niet altijd hier last van blijft houden. Traplopen gaat moeizaam. Dat is ook echt gevaarlijk. Mijn oudste kon allang traplopen op deze leeftijd, daar bleef ik wel bij, maar bij F loop ik zo dat ik hem kan opvangen. Ook valt het me op dat hij zijn handen altijd dichtgevouwen houdt, net of hij wat vast heeft. Geen idee wat het is, gewoon zijn houding of dat hij een hoge spierspanning heeft oid. @OnsKleintje, wat een bedrag zeg ! Krijg je daar nog iets voor vergoed?
niet veel... 100 euro per 9 maanden en de eerste 77 euro is dan voor eigen rekening. Mijn ervaring is dat de huisarts en het CB zeiden dat het vanzelf goed kwam, maar de kinderarts zei dat het wel goed kan komen wanneer het een standaard platvoet is, maar niet als een extreme platvoet is. Succes!
@ons kleintje, as woensdag kan ik pas terecht bij de ha. Ik wacht haar oordeel even af. Als zij het nog wil aanzien bel ik zelf de kinderfysio.
Mijn zoontje van 3,5 heeft ook scheve voetjes,ze staan naar binnen vooral het linkervoetje staat erg scheef. Ik maak me er wel zorgen over, zijn vader heeft schoenmaat 48,stel je voor dat zijn voetje scheef blijft en dan straks met waarschijnlijk ook zulke grote voeten.. Ik ben meerdere malen bij de huisarts geweest ,CB, fysio en podotherapeut.Hij heeft maanden fysio gehad zonder of echt heel minimaal resultaat. Als het niet over gaat kan ik terug komen als hij 7 jaar is,eerder doen ze er niks aan. Hij krijgt hele stevige schoenen met een stevige hak en zijkant op advies van de podotherapeut.