Schietpartij Duitsland

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Lovelymom85, 22 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Nou idd.

Stond in de krant dat zn vader een taxi chauffeur is maar dat is alles.

2. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Er staat zeker wel wat over de ouders en de opvoeding in dit topic.
    In de media lees je daar inderdaad vrijwel niets over.

Heel mooi dat jou ouders je dat geleerd hebben.
    Mijn vader heeft dit ook wel eens benoemd, mijn moeder vond dit alles behalve boeiend. Je doet maar wat je wil....jouw leven en jouw toekomst.
    Ik ben er niet slechter op geworden, maar heb wel langer over het behalen van beroepsopleidingen gedaan. Ben eerst jaren gaan werken.

Het zou zo mooi zijn als alle kinderen gestimuleerd worden om eerst opleiding(en) te volbrengen en daarna pas een echte baan te zoeken(bijbaantje valt daar even niet onder). De realiteit is dat dit niet zo is.
    Kinderen met ouders net als mijn moeder. Kinderen die juist gestimuleerd worden om snel te stoppen met school en thuis te komen helpen of in de zaak.
    Kinderen die ontmoedigt worden, omdat je toch ook lekker niks kan doen en een uitkering kan aanvragen.

Gelukkig ken ik ook zat mensen allochtonen en autochtonen met een baan waar ze plezier in hebben. Hun huisje boompje beestje. Daarvan ook ooit vluchtelingen die zonder ouders hier zijn gekomen en heel gemotiveerd waren/zijn om een goed leven voor zichzelf te creëren. Altijd veel respect voor!

Ik ben alleen bang dat een steeds groter deel van de jeugd gedemotiveerd raakt. Door de banen markt, door ouders, door wat ze om zich heen zien......

3. mumija

mumija Niet meer actief

#103 mumija, 24 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2016
    Ik liep stage in '94 met nog 2 anderen op een KDV. Een van de andere 2 was Turkse, en echt een geweldige meid en aanwinst voor het KDV.
    Zij heeft toen die opleiding LKC afgerond, en een baan aangeboden gekregen op dat KDV.
    De laatste maanden van haar stage droeg zij een hoofddoek, omdat haar verloofde (die overgekomen was uit Turkije) dat wilde. Daarvoor niet.

Maar dat maakte het KDV niks uit wb de baan; het personeel en de ouders liepen weg met haar.
    Die zomer is zij getrouwd en heeft zij nooit meer gewerkt. Ik ben haar een aantal jaren geleden nog tegen gekomen. Ze heeft 5 kinderen en was al 3 keer oma. En nog geen 40.
    Ze sprak veel slechter Nederlands als toen ik het mij herinnerde.

Ik praat over 20 jaar geleden. Ik heb toen dus zelf meegemaakt dat iemand met een hoofddoek gewoon een baan kreeg aangeboden maar dat ging mooi niet door. Haar 2 dochters (tweeling) van toen 17, stond precies hetzelfde te gebeuren. En ik kon duidelijk zien dat haar dat verdriet deed.

Zit er dan in 20 jaar tijd totaal geen verandering in de (Turkse) cultuur?

4. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Mijn reactie staat tussen de sterretjes. Op mijn telefoon lukt het met niet om de tekst te selecteren.

5. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    *****Van de genuanceerde Nederlanders kan je anders ook flink last hebben. Het is zo jammer dat dit vaak niet gezien wordt. Of weg gezet wordt als grapjes, beetje plagen, ah joh zo bedoel ik het niet enz.
    Voorbeeld: een kennis van mij valt onder de genuanceerde Nederlander. Onze kinderen zitten bij elkaar in de klas en zijn dikke vriendinnetjes samen met nog een ander meisje. Ze spelen vaak samen. Mijn dochter is bruin de andere 2 meisjes blank. Ondanks dat ze niets tegen buitelanders heeft vindt zij het normaal om mijn dochtertje steeds aapje te noemen. En de andere meisjes gewoon dametje, lieverd, gekke enz. Nou vind ik haar echt geen racist of iets. Maar leuk vind ik het niet dat ze mijn dochter een andere naam geeft en dan ook nog aapje. Zij bedoeld er niets slecht mee en vind het zelf wel grappig. Tot ik aangaf dat ik het fijn zou vinden als ze mijn dochter anders wil noemen.
    Ook in de nuance vind je vooroordelen en zelfs racistische opmerkingen. Onbedoelde pesterijen bij bijv. mensen met een handicap.*****

Maar kan het ook niet zo zijn, dat er ook regelmatig meer van gemaakt wordt, omdat je het zelf als een verschil ziet of er zelf onzeker over bent? Ik noem mijn middelste ook regelmatig aapje en mijn andere 2 kinderen niet. En hij is toch echt even blank en blond als de rest.

Verder heb je gelijk hoor. Er worden vaak grapjes gemaakt die eigenlijk helemaal niet grappig zijn. Mensen vinden het blijkbaar prettig om verschillen uit te vergroten. Waarschijnlijk om daar hun eigen onzekerheden achter te verschuilen. Ik word door een oom op verjaardagen luidruchtig "lange" of "dunne" genoemd. Vind ik ook niet perse heel leuk, maar hij doet zijn best maar. Ik ben inderdaad lang en dun. En hij is dik ;) maar ik sta er gewoon boven. Mijn man wordt vaak het mikpunt van grapjes op feestjes omdat hij geen alcohol drinkt. Ook heel kinderachtig en niet perse leuk.
    Wat ik wil zeggen, is dat mensen overal wel wat op aan te merken hebben onder het mom van grapjes en zo bedoel ik het niet. Dat is een feit. Sociale psychologie. De vraag is alleen, in hoeverre jij je aangesproken voelt, jij je daardoor laat beïnvloeden. En vaak is het zo, dat wanneer je zelf ergens onzeker over bent, de opmerkingen harder binnen komen dan er in feite echt meebedoeld wordt. Daarom zouden mensen in eerste instantie ook wat beter naar zichzelf moeten kijken, ipv zich direct benadeeld voelen door anderen/de maatschappij etc.
    En zoals jij het opgelost hebt; gewoon aangeven dat jij dit niet zo prettig vindt. Vaak is het daarmee ook opgelost.

6. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb het kunnen lezen hoor als reacties.

Naar aanleiding van de schietpartij in Alphen is het hele systeem van vergunning verstekken voor wapens op de schop gegaan. Zo kunnen mensen met psychische klachten geen buurwapen vergunning meer krijgen.

Dat jou dochter aapje genoemd wordt door een volwassene vind ik niet onder genuanceerd vallen. Volwassenen zouden zich eens wat beter moeten realiseren dat die dingen niet kunnen.

Mijn reacties zijn overigens niet bedoelt om te ontkennen dat er nog veel aan schort wbt sollicitatie procedures want dat is wel degelijk zo bij heel veel organisaties. Maar ik probeer wrl wat tegenwicht te bieden en het van de andere kant te bekijken omdat ik het niet helemaal terrcht vind dat de buitenlandse medelander zichzelf hier alleen maar in de slachtofferrol zet.

Wat voor mij altijd voorop staat is mensen zijn mensen en in die zin altijd gelijk aan elkaar. Het zijn de daden en uitingen van individuen die het verschil maken.
    Dat is waar je naar moet kijken, niet maar de naam rn niet naar het uiterlijk, maar naar de kwaliteiten.

Heel simpel voorbeeld.
    Mijn moeder stoort zich al een tijd aan het beleid van het ziekenhuis. Vooral op de afdeling waar zij werkt is hygiene extreem belangrijk en daar zijn de ook kledingvoorschriften.

Uniform met korte mouwen, haren kort of vast, en een broek.
    Nu werken er steeds meer moslim dames als arts niks mis mee maar ze dragen onder hun uniform dan een vleeskleurig shirtje tot de pols wat dus niet hygienisch is. Je moet je handen tussen elke patient wassen en met je mauwen raak je gemakkelijk patienten aan.
    Net als van die grote hoofdoeken. Gewoon je haar opbinden en een doekje strak ovet je hoofd en achter in een knotje is uiteraard geen probleem maar ja dan is de hals zichtbaar en dat willen ze niet. Ook dit valt eigenlijk buiten de regels van het ziekenhuis maar het wordt toch geaccepteerd.

En ik snap dat er mensen zijn die daar problemen mee hebben.

Eigenlijk vind ik het jammer dat dit topic nu de wending krijgt dat enkel nederlanders discrimineren. Ik heb ook wel eens gesolliciteerd bij een bedrijf met een turkse eigenaar en werd daar niet op gesprek uitgenodigd omdat ik geen turkse roots had.
    Ik ben ook wel eens afgewezen op een sollicitatie omdat ze mijn persoonlijkheid niet binnen de bedrijfscultuur vonden passen.

En ik ben meer dan eens uitgescholden door mensen van buitenlandse komaf voor kaaskop, vieze hollander en uitgemaakt voor hoer of slet enz...

Een ding moeten we niet vergeten. Het discrimineren gaat over en weer. Geen haar op mn hoofd die er over zou denken om mijn docent die bleekscheet te noemen. Maar ik hoor hem maar wat vaak uit de mond komen van de turks en marrokaanse stageres op werk.

Of boos zijn dat ze een onvoldoende hebben gehaald. Hoe komt hed dan? Ja was twee keer teveel afwezig maar hij moet het me gewoon gunnen 😱😱 en dat zijn nou precies de mensen die het kut doen op de arbeidsmarkt en die het hartste roepen dat hun ontecht wordt aangedaan.

Want nogmaals ik ken genoeg mensen van mijn leeftijd met marrokaanse ouders die prima banen hebben en een leuk gelukkig leven in deze maatschappij. En dat zijn ook de mensen die tegen me zeggen het is je mentaliteit die telt. Als jij solliciteerd met het idee ik wordt
    Niet aangenomen ik ben marrokaan dan straalmje dat uit. Als jij gaat solliciteren met het gevoel ik ben geknipt voor deze baan dan maak je net zoveel kans als de Nederlander die naast je zit.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het spijt mij verschrikkelijk maar als ouders niet de moeite willen nemen om hun kinderen de handvatten mee te geven die belangrijk zijn in het leven voel ik me als onderdeel van de maatschappij niet bepaald verantwoordelijk voor het welzijn van die anders. Er zit een actie reactie in die situatie... Ouders die niet stimuleren en geen zin hebben om te werken voor je toekomst.

Heel fijn dat de maatschappij stappen onderneemt on toch iets met die jeugd te dien... Maar het lijkt me verstandiger om bij de basis te beginnen... De ouders tot de orde roepen...

8. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    hier staan de kranten er vol mee! check hier maar eens : Aktuelle Nachrichten - Bild.de

de dader zou zelfs zijn beste vriend naar de MC donalds gelokt hebben ... echt vreselijk,

dit kan overal gebeuren, in elk land, binnen elk gezin, je kan het ook niet meer terug draaien, er over speculeren over hoe slecht de ouders wel niet zouden moeten zijn echt, tja... het heeft geen meerwaarde...

het is kut en ik denk dat er beter gekeken kan worden hoe je zulke acties kan overkomen in de toekomst, hoewel ik denk dat het niet te voorkomen is, mensen blijven mensen, in ieder mens zit wat goeds, maar ook wat slechts, sommigen kunnen dit relativeren, sommigen niet...

ik kan er met mijn verstand niet bij dat het zover kan komen, maar weet vanuit mijn werk dat niet iedereen zich kan relativeren... helaas, this is life... en moorden als deze zijn er jammer genoeg altijd al geweest...

het terreur / (aanslagen IS) komt steeds meer in beeld waardoor ook dit geval in vergelijking wordt getrokken met...

Het blijft vreselijk! zoveel onschuldige jonge daders.. dat gun je niemand

9. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Myo,
    Ja het kan dat er meer van gemaakt wordt. Sterker nog dat gebeurt zeker weten.
    De intentie van de ander is niet altijd duidelijk. Je intentie kan nog zo goed zijn.....als je het "fout" brengt, telt die hele intentie (in eerste instantie)niet meer mee voor de ontvanger.
    Zoals in mijn voorbeeld is de intentie niet negatief, maar de uitvoering wel.
    Het is duidelijk dat ze (onbewust?) onderscheid heeft gemaakt tussen de 3 meisjes op basis van huidskleur, waardoor ze aapje toepasselijk vind/vond voor mijn bruine meisje en niet voor de 2 blanke meisjes.
    Nou vind ik niet dat je om zoiets boos moet worden.....of met racist en weet ik het wat moet gooien. Maar er mag zeker wel op gewezen worden dat het niet oke is wat ze doet. Haar bewust maken van.

Iedereen heeft met discriminatie te maken. De een kan het inderdaad makkelijker van zich af laten glijden.
    Zou niet alleen je oom, maar meerdere mensen om je heen en op straat het zelfde zeggen, dan wordt het waarschijnlijk al wat moeilijker om het van je af te laten glijden.
    Ben je onzeker, dan is het ook moeilijk om het van je af te laten glijden.

Je hebt gelijk hoor, dat je op alle vlakken te maken kan hebben met grapjes enz. Die best kwetsend of vervelend kunnen zijn.
    Mensen staan vaak vooral stil bij hun intentie en niet bij de uitwerking en invloed dat het op iemand kan hebben.

AnnaCF
    Bedankt voor je toelichting wat betreft de veranderingen/verbeteringen na de aanslag in Alphen!
    Je hebt 10000% gelijk dat discriminatie en racisme niet alleen vanuit blanke Nederlanders komt. Het is allemaal net zo erg en net zo fout!
    Er miet ook meer erkenning komen dat het het niet alleen blanke Nederlanders tegen alle andere is, want dat is gewoon niet zo!
    Het ene is ook niet erger dan het andere.
    Ik heb de nadruk, in dit topic, zelf gelegd op discriminatie naar jongere met een bepaalde etniciteit toe. Niet omdat dit alleen voorkomt....of dit erger is dan voor andere. Maar om mijn punt wat de jongeren betreft duidelijk te maken.
    Mijn excuses als ik daarmee de indruk heb gegeven wel onderscheid te maken en het één te bagataliseren. Dat is absoluut niet mijn bedoeling.

Over jouw voorbeeld wat betreft discriminatie op de werkvloer. Veiligheid, hygiene enz. gaan in mijn ogen altijd voor.
    Ik kan me de irritatie van je moeder goed voorstellen.
    Ik kan me ook voorstellen dat de artsen die hun lichaam willen bedekken dit op deze manier doen.
    Lastige kwestie!

Strijkkraal,
    Jammer dat jij er zo instaat.
    Wij als maatschappij zijn in mijn ogen verantwoordelijk voor het welzijn van elkaar. Zeker voor kwetsbare mensen als de jeugd(het zijn natuurlijk nog jongen mensen die zich nog aan het ontwikkelen zijn, waar de opvoeding een heel groot effect heeft op het welbevinden en de kijk op de wereld) die uiteindelijk de toekomst van dit land zijn.
    Erg sneu dat je ouders niet de "juiste" manier van opvoeden kennen. Dat het ze niet interesseert wat jij met je leven doet en je niet stimuleren en steunen. Maar dat is niet mijn probleem......
    Natuurlijk is dat ook jou probleem. Jij hebt ook "last" van deze jongeren. Of uiteindelijk volwassenen die zich nog niet weten te gedragen en hun kinderen ook belabberd opvoeden.

Ben het met je eens dat de focus moet liggen op de ouders van deze jongeren, maar zeker ook op de jongeren zelf.

10. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Link van AnnaCF.

Jeetje....al een jaar bezig om dit geweld voor te bereiden.
    Wat zouden zijn ouders een verdriet hebben......je zoon kwijt en weten dat hij dit gedaan heeft. 9 mensen vermoord, 3 gewonden in kritieke toestand(dat staat er toch?) van de 35 gewonden. Al het leed dat hij veroorzaakt heeft bij al deze mensen, hun familie en vrienden...

Mamiek,
    Mijn duits is niet zo geweldig, dus ik begrijp alleen de hoofdlijn van wat er staat.....

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    MyMiracle... Je draait het om in mijn optiek. Je kan en mag eigen verantwoordelijkheid niet uitsluiten. Als je die mensen al bij voorbaat opvangt zonder dat daar enige inspanning tegenover staat, al dan niet van thuis meegekregen dan vind ik idd niet dat ik als onderdeel van die maatschappij alles maar moet opvangen.
    Wat leer je ze dan? Dat alles toch wel geregeld wordt? Dat Ze er met de pet naar kunnen gooien want er is altijd wel een team, groep, instantie die ze weer opvangt? Ze leren er geen reet van.

Doe je veel en neem je je verantwoordelijkheid en lukt het nog niet zal ik vooraan de rij staan om die mensen te helpen... Maar de jeugd die er met de pet maar gooit... Sorry. Laat eerst maar eens zien dat je de juiste instelling hebt.

Ik ben vreselijk allergisch voor mensen die altijd maar vinden dat hun problemen de schuld van een ander is. Heeeeeeeeeel erg allergisch.

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Amen! 👍🏼

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

Heel goed punt, zou ik graag willen weten ook. Alhoewel ik niet weet of er zoiets bestaat als 'de' Turkse cultuur. Het is misschien meer een geografisch en/of socio-economisch probleem. Ik ken Turken in Turkije zelf en bvb Turkse vrienden van ons hier die veel liberaler, moderner en vooruitstrevender zin dan het gros van de Turken en Marokkanen in de grote steden van Nederland (West Europa?). Het is gewoon een andere mentaliteit. Mijn Turkse vrienden zijn heel erg gebrand op een goede opleiding voor hun kinderen en stimuleren hun kinderen ook echt om hun best te doen en alles eruit te halen wat eruit te halen is bij hun kinderen. De vaders hebben (zeer) goede banen, maar de vrouwen/moeders ook net zo goed. En anders doen ze vrijwilligerswerk of zijn ze op andere wijze zeer actief in de maatschappij. Er is gelijkheid tussen de vrouwen en mannen, meisjes en jongens. De vrouwen hoeven niet achter het aanrecht hele schare kinderen te baren. De vaders hangen niet rond in koffiehuizen. Ze spreken de taal van het land waarin ze wonen. Je misdragen is geen optie, niet weten waar je kinderen uithangen of uitvreten is ongehoord, slecht gedrag wordt consequent en streng afgestraft (spijbelen op school bvb). Dus juist omdat het een mentaliteitskwestie is m.i. en niet zozeer een cultuur dingetje (correct me if I am wrong), is het van groot belang de ouders verantwoordelijk te stellen voor hun eigen kinderen. Daar begint het mee. En ja, it takes a village to raise a child....maar dan moeten de eigen ouders ook hand in eigen boezem steken en het goede voorbeeld geven! Niet maar lamlendig tegen de maatschappij aantrappen en met het eeuwige vingertje wijzen. ☹️

14. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Gisteravond weer 2 aanslagen he..
    1 syrische vluchteling heeft een zwangere Duitse vrouw vermoord en een andere Syrische vluchteling wilde een festivalterrein op en had in zijn rugtas een bom en allerlei stalen voorwerpen.
    Hij kwam het terrein niet op, omdat hij geen kaartje had. Dus hij heeft zich voor de ingang opgeblazen.

Twaalf gewonden bij bomaanslag bij festival Ansbach · LINDA.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    NL moet gewoon veel en veel harder zijn. VVE indicatie bij tweetalige kinderen terwijl de ouders in NL geboren zijn, bullshit! Tig vertaalde foldertjes in weet ik veel wat voor talen, niet doen!

Zelfs als je tot je 35ste uit je neus hebt lopen vreten krijg je nog gewoon bijstand, toeslagen, een opleiding gesponsord door de staat, een uitzet voor je zwangere vriendinnetje en voorrang op een sociale huurwoning.

Gewoon te makkelijk allemaal, en bepaalde mensen vinden het heerlijk. Voelen geen band met Nederland en schamen zich niet om zo hun leven doelloos uit te zingen.

Turkse stichtingen in Nederland gesponsord door Turkije met Turkse imams die niet eens Nederlands spreken, waarom? Afschaffen.
    En zo zat dingen.

Ik woon nu drie maanden in Turkije en niemand spreekt hier Engels en nergens zijn beschrijvingen of foldertjes in het Engels. Hierdoor spreek ik tot nu toe beter Turks als dat mijn smoeder ooit Nederlands heeft geleerd in 35 jaar tijd.

Kappen met dat ondersteunen en doen, mensen gaan nergens komen.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Zo die ben ik helemaal met je eens.

Liggen hier bij de huisarts meer folders in hrt engels, arabisch en tegenwoordig ook pools dan Nederlands 😨

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Helemaal mee eens en nu weer twee aanslagen in Duitsland.
    Weer vluchtelingen.
    Gaat lekker mensen maar je mag er niets over zeggen want dan ben je een racist.
    We maken onszelf helemaal kapot door hier ook maar door te gaan met vluchtelingen binnenhalen.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.228
    36.003
    113
    Ja, maar blijf je jezelf wel realiseren dat het de uitzonderingen zijn die het nieuws halen?

Het is vreselijk wat er gebeurt en ze moeten veel strenger zijn, maar er zijn ook nog genoeg vluchtelingen die zich wel weten te gedragen en onze hulp hard nodig hebben.

19. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Je gaat hier gewoon heel erg kort door de bocht.
    Het zijn idd de uitzonderingen die het nieuws halen maar de grote aanslagen in europa zijn allemaal gepleegd door mensen die al lang in Europa woonde of misschien zelfs hier zijn geboren.

De vluchtelingen stroom zou er ook niet zijn of niet zo hevig als Europa en Amerika het niet nodig hadden gebonden het halve midde oosten aan puin te schieten.

En daarbij waren de jaren 80 en 90 een stuk bloediger in Europa. IRA, ETA en RAF. Je moet niet vergeten dat dergelijk geweld niet van dr laatstr jaren is.

Deel Deze Pagina