Schijnzwanger

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Charmed, 4 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charmed

Charmed Fanatiek lid

16 sep 2012
    2.589
    79
    48
    Hoi

Zijn hier meiden die ervaring hebben met schijnzwanger?
    Hoe gaat dit, en hoe kom je er 'vanaf'?

Heb het zelf nooit gehad, maar was wel nieuwschierig.
    Dit kan toch, als je heel erg bezig bent met baby's etc?
    Ben er soms wel bang voor..

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik denk inderdaad dat het mogelijk is, een schijnzwangerschap.

Maar volgens mij kun je dat krijgen als je er zelf heilig in gelooft zwanger te zijn, terwijl urinetesten,bloedtesten en echo's uitwijzen dat je echt niet zwanger bent.

3. dphoek

dphoek Niet meer actief

Klopt, een schijnzwangerschap betekent dat je duidelijke signalen van zwangerschap hebt, maar geen zwangerschapshormonen en dus negatief test. Er is dan natuurlijk ook geen zwangerschap. Het kan psychosomatisch zijn, net als nekpijn krijgen als je veel piekert (je lichaam reageert op iets dat in je geest speelt, zeg maar). Maar er zijn ook verhalen bekend van vrouwen die schijnzwanger waren, die helemaal niet bezig waren met zwanger worden! Het blijft een beetje een mysterieus iets en volgens mij is er nooit echt onderzoek naar geweest, omdat het relatief weinig voorkomt..

4. Lirial

Lirial Bekend lid

5 sep 2012
    819
    0
    0
    Volgens de Quest van een paar maanden terug is schijnzwangerschap bij mensen heel erg zeldzaam, bij dieren komt het wel voor.
    Ik neem aan dat zij het uitgezocht hebben ;)

5. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn stiefmoeder heeft dit vroeger gehad. Ze had een positieve zwangerschapstest incl. alle kwaaltjes en heeft zelfs nog meegedaan met moeders voor moeders omdat ze ook daadwerkelijk hcg aanmaakte!

Heel zeldzaam, maar dus zeker wel mogelijk!! Bizar he?!

6. Charmed

Charmed Fanatiek lid

16 sep 2012
    2.589
    79
    48
    Ja het is echt heel bizar, dat zoiets kan..
    Lijkt me een hel.

Gelukkig komt t heel weinig voor, ik heb t hier in de omgeving 1x gehoord, maar of t helemaal waar is weet ik niet, mensen zeggen ook snel dingen..

Bedankt voor de reacties! :)

7. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik kon dit erover vinden:

Wat is schijnzwangerschap?
    Schijnzwangerschap betekent dat een vrouw zich zwanger voelt en ook alle symptomen daarvan heeft, maar niet daadwerkelijk zwanger is. Een anders woord voor schijnzwangerschap is pseudokyesis.

Welke symptomen passen bij schijnzwangerschap?
    De symptomen van een schijnzwangerschap komen overeen met een echte zwangerschap. De vrouw is “overtijd” en kan last hebben van:
    Misselijkheid
    Overgeven
    Moeheid
    Veel slapen
    Toenemen van gewicht
    Vaak moeten plassen
    Opgeblazen gevoel
    Pijnlijke/gevoelige borsten

Wat zijn de oorzaken van een schijnzwangerschap?
    De meest voorkomende reden van schijnzwangerschap is dat de vrouw teveel bezig is met zwanger te raken. Doordat je zelf gaat/wil geloven dat je zwanger bent, gaat je lichaam dit ook geloven en daarom krijg je last van de symptomen.

De vrouw heeft een vermoeden dat ze zwanger is, maar een zwangerschapstest toont aan dat dat niet zo is.

8. dphoek

dphoek Niet meer actief

Volgens mij is het inderdaad onmogelijk dat je met een schijnzwangerschap positief test.. Maar zelfs de testjes van tegenwoordig geven vals positief soms..

9. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Toen mijn stiefmoeder er op een gegeven moment achter kwam dat er niks zat, had ze gebeld naar moeders voor moeders om dit ze zeggen. En bij moeders voor moeders vertelden ze haar dus dat ze gewoon door kon gaan omdat ze wel hcg aantroffen in haar urine :(

Heel bizar, maar echt waar! Een of twee weken later werd ze gebeld dat ze haar urine niet meer konden gebruiken omdat het hormoon weg was...

10. Charmed

Charmed Fanatiek lid

16 sep 2012
    2.589
    79
    48
    Pff dat is wel erg bizar dan, dat haar lichaam hcg aanmaakte, zou je zeggen dat er toch echt wel iets heeft gezeten..

Dat lijstje is wel n beetje eng, haha.
    Ik vind dat ik soms ook veel te veel ermee bezig bent, en dan voel ik weer van alles, maar ben ik helemaal niet zwanger ofzo.
    Maar schijnzwanger zal dan wel weer niet iets anders zijn, omdat t bijna niet voorkomt..

11. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
  12. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat vind ik ook, Sugarblossom.

Het enige wat het, mijn inziens dan, nog enigszins 'verklaard' is dat destijds (en dan spreek ik over ruim 30 jaar geleden) de technologie nog niet zo geavanceerd was als nu natuurlijk. Dus wellicht waren de zwangerschapstesten (volgens mij was dat bij de huisarts destijds, toen had je toch nog geen thuistesten?) een stuk minder betrouwbaar.

Anders kan ik het ook niet verklaren. Dan zou het gewoon een hele uitzonderlijke en zeldzame situatie zijn geweest...

Deel Deze Pagina