Hallo dames, Ik ben afgelopen dinsdag naar het consultatiebureau geweest. Dar was de controle rond de 3 maanden. Daar hebben ze mij gezegd dat mijn zoontje niet genoeg was aangekomen. 600 gram. Hij weegt nu 5780 gram. Kreeg daar een hele preek over dat ik maar 1 borst mag gaan gegeven en dat hij minder mag komen. Nu 7x per dag. De lactatiedeskundige was het er niet mee eens, maar zie nu overal spoken denk ik. Hoeveel zware plasluiers moeten ze hebben? Heb 1 topzware en de rest niet. Wel een plasje erin. (Wissel 7x per dag) Soms drinkt mijn ventje maar 1 kant en gaat daarna heel hard huilen als ik hem weer wil aanleggen. Tevens sabbelt hij op zijn handen na het eten, maar eten wil hij niet meer. Herkennen jullie hier dingen van? Alvast bedankt!
He, hij komt niet genoeg aan, en moet minder gaan eten.. Beetje tegenstrijdig toch? Ik zou ook niet minder gaan geven. Gewoon op verzoek, en evt een keertje extra tussendoor om het gewicht wat bij te krijgen. Wat dat betreft zou ik eerder de lactatiekundige daarin volgen. Misschien kun je over een week of 2 nog even tussendoor langs het consultatiebureau om te wegen. Soms is zo'n meting gewoon even wat anders doordat er net wel/niet een poepbroek is geweest. Of als er net een lengtespurt is geweest..
@ Deepfreeze: het consultatiebureau denkt dat hij niet genoeg achtermelk krijgt als hij 2 borsten krijgt. En ze willen dat hij daardoor maar 5x gaat komen op een dag. Nu is dat wel ontkracht, maar zit me nog niet lekker. De afbuiging in de curve had volgens het consultatiebureau pas over een maand plaats moeten vinden en gingen daarom zeiken. Een groeispurt was het niet, hij was niet echt in de lengte gegroeid. Maar wat jij zegt, misschien had hij vorige keer nog een poepluier in petto en nu was hij net klaar met alles, hahaha.
Ik was ook altijd zo ongerust over dat gewicht. In het begin zeker. Op drie maanden was hij eens 100 gram te weinig aangekomen (vrijdag) en ging ik maandag weer wegen. Toen was het prima. Meestal woog ik hem als hij gedronken had, maar deze keer was hij ook al echt bijna aan een nieuwe voeding toe en ik had hem natuurlijk net verschoond. Een volle of een lege maag scheelt toch ook weer wat milliliters. Dus dat neem ik nu mee in de overweging. Als je zoon een borst echt helemaal leegdrinkt krijgt hij toch ook de achtermelk, of je nu wel of niet de tweede als 'toetje' aanbiedt? Dan kun je die tweede ook echt zien als extra en eens kijken of je dan vollere luiers krijgt bij de andere verschoonbeurten. Ik kan me wel voorstellen dat een kindje langer en krachtiger drinkt als het wat meer honger heeft, en dus motivatie om te drinken. Mijn zoontje dronk op die leeftijd soms echt voor geen meter, zat een beetje te lummelen. En dan hielp het wel er iets langer tijd tussen te laten. Elk kind is anders, maar je kunt het meenemen. Kijk in elk geval goed naar je eigen kindje!
@ Prettymum: ik ga eens kijken of dat lukt, er wat langer tussen te laten. En hij loopt inderdaad te lummelen met eten. Hij drinkt wel heel de borst goed leeg, dus de achtermelk krijgt hij wel. En vwb de verschoningsmomenten, dat wordt denk ik lastig, aangezien hij tijdens het eten zijn luier volgooit, hahaha. Maar hij is heel allert, vrolijk en ontwikkelt zicht goed. Bedankt, hoop dat het werkt!
Niet minder gaan voeden! Vind het een raar advies dat je minder moet gaan voeden en dat hij daardoor moet aankomen. Dat kan natuurlijk nooit! Op borstvoeding.com kun ook een groeicurve bij houden. Kijk eens hoe zijn lijntje daar loopt. De curve in het consultatiebureau is een flesvoeding curve. Blijf gewoon de 2e borst aanbieden. Lutje wou wel eens een half uur ertussen laten maar dronk dan als nog de 2e ook. Bied evt vaker aan dan dat hij komt. Lutje was (is nog steeds) een snaaier. Een paar slokjes tussendoor vind ze fijn maar die paar slokjes zijn maar weer binnen! Laat je niet van de wijs brengen door deze rare adviezen van het consultatiebureau!
Ohohoh, wat een dombo's! Achtermelk schiet al heel snel toe! Een baby die achterblijft moet juist meer drinken! 2 borsten is 2x vette achtermelk! Je mag je kindje van 3 maanden zo vaak aanleggen als nodig, desnoods maar even op jouw verzoek! En handjes sabbelen is echt een teken van honger hoor!
Ja dat wou ik net zeggen, die achtermelk komt al heel snel. lekker een borst laten leegdrinken en dan de ander aanbieden. En desnoods wat vaker als je het gevoel hebt dat hij wel wat meer kan gebruiken. Met 3 maanden zaten wij rond de 6/7 voedingen (op zijn verzoek).
Hoi, Zou ook zeggen, lekker blijven aanbieden hoor! Met 3 mnd zaten wij ook op 6 á 7 voedingen, elke keer 2 borsten. Zij heeft hier trouwens altijd 2 borsten gedronken. op een gegeven moment 2e borst echt als toetje maar toch. En 600 gr aankomen, in 1 maand? Is toch niet heel slecht? Toch prima denk ik? En verder, is je kindje vrolijk en tevreden na de voeding? Slaapt hij goed? Als dat zo is is het zeker prima. En als je denkt dat ie meer nodig heeft lekker vaker aanleggen. Dat is juist goed! Echt waar die consultatiebureaus soms ook.... X
Thanks dames voor jullie reacties. Ik heb besloten om morgen een soort regeldagje te makenm Ga hem om de 2 uur aanleggen,moet hij wel drinken. Hij loopt een beetje te pielen, dan wel drinken en 5 min later soort van klaar. Maar ik dacht dat 600 gram ook netjes was, maar ze vonden van niet. En vwb dat sabbelen, hij is dan echt klaar. Krijg er met geen mogelijkheid meer melk in, via de borst of afgekolft in een flesje. En 2 sec later dan gaan die vingers of vuistje weer zijn mond in. Zal hij wel lekker vinden. Ben best blij dat ik het hier neergezet heb, me gevoel zat dus toch goed als ik jullie advies lees. Heel erg bedankt!
Je doet het goed! Gewoon goed naar je kindje blijven kijken en als het gaat een keertje extra voeden! Zit hij verder lekker in zijn vel? Geen reflux ofzo?
Collin heeft geen reflux. En verder is het een lekker vrolijk ventje die erg leergierig is en zich ontzettend snel ontwikkeld. Had ook niet het idee dat het slecht ging. Fijn zo'n consultatiebureau die je zo onzeker maken. Denk dat ze liever hebben dat je de fles geeft, dan kunnen ze het lekker controleren. Terwijl borstvoeding zoiets moois is
Ons ventje (ook 3 mnd) gaat juist op zijn handjes sabbelen als hij moe is en wil slapen. Vaak is het wel zo dat hij dan nog een paar slokjes wil drinken voor de lekker, maar meer niet. Heb het idee dat het handjes sabbelen nu ook overgaat in een soort duimen, zij het dat ie dan nog niet echt zijn duim kan vinden. Als hij echt honger heeft zal hij eerder smakken, trappelen en met zijn armpjes zwaaien.
Gisteren iedere x als hij wakker werd aangelegd. Hij had wel betere plasluiers, maar het was een onrustige nacht. Weet iemand soms een tipje om langer door te slapen? Het langste wat ertussen zit is 5 uur. (Vannacht maar 4 en 3 ) Als ik vrij ben is dit niet zo erg, maar als ik moet werken gaat me wekkertje om half 6 al.
Nou, in de 2 weken maar 40 gram aangekomen. Dat is niet genoeg. Maar met een oplossing komen kunnen ze niet. Hij was niet uitgedroogd ofzo, dus geen rede om naar de kinderarts te gaan, maar ga hem morgen toch bellen.
Hoe zwaar was hij bij de geboorte en de metingen daarna en de lengte ? Is het mischien gewoon een kleiner kindje ? Met 3/4 maand neem de extreme groei ook wel wat af in gewicht dan het gaat toch afbuigen.. Ik zou als ik jou was contact opnemen met een goede lactatiekundige die kan je opweg helpen.