Hallo dames. Weken geleden vroeg een vriendin mij of ik a.s. dinsdag kan helpen schilderen in haar nieuwe woning. Ik heb toen uiteraard toegezegd, zij had mij indertijd ook geholpen bij m'n nieuwe huis. Maar nu weet ik ondertussen dat ik zwanger ben. Ik dacht al ergens gehoord te hebben dat schilderen dan niet goed is... dus ik ben het gaan googlen. Daar lees ik verschillende dingen. De ene site zegt dat het niet goed is, de andere zegt dat het wel kan, maar dat de verf dan op waterbasis moet zijn en niet op terpentinebasis.... Wat weten jullie hierover? Ik weet niet welke verf ze heeft... Ik wil het haar nog niet vertellen omdat mijn eigen ouders het nog niet weten. Ik kan het mijn ouders pas aankomend weekend persoonlijk vertellen, dus ik wil daarop wachten voor ik het aan anderen vertel. Wat zouden jullie doen of wat weten jullie hierover?
Op ouders online lees ik bvb. dit: 3. Gebruik geen verf. Vroeger waren de verven voor binnen en buiten een stuk schadelijker dan nu, maar nog steeds is het niet gezond voor een zwangere vrouw om te gaan verven. De dampen van afbijtmiddelen, oplosmiddelen en andere toevoegingen moet u vermijden. Ook het contact van verf op de huid is niet gezond. Als u de nieuwe babykamer op orde wilt brengen, zet dan iemand anders aan het werk, verdwijn zelf uit uw huis en laat zo lang mogelijk de ramen open staan.
Je mag wel verven als de verf op waterbasis is! dus niet op terpetine of iets anders. informeer daar anders even naar, staat ook op de pot verf. Ik heb ook zelf hier nog geschilderd terwijl ik zwanger was. En mocht het niet op waterbasis zijn en wil je niet zeggen dat je zwanger bent, kun je misschien zeggen dat je rugpijn hebt maar wel andere dingen kunt doen zoals koffie maken en broodjes smeren etc
Is muurverf meestal op waterbasis? Ik vind het zo stom om dat te vragen, want dan gaat ze denken 'waarom wil ze dat nou weten?' Hahaha lastig...
Latex is volgens mij altijd op waterbasis. Ik heb ook gewoon muren getext toen ik zwanger was. Gewoon even een raam open zetten. Met lakken zou ik wat meer uitkijken, maar latex is volgens mij vrij onschuldig.
Als het goed is is muurverf gewoon op waterbasis en zou dat geen probleem moeten zijn. Als er bijv. kozijnen ed geschilderd moeten worden zou ik dat niet doen dat is wel verf wat schadelijk voor je is. Dus misschien kan je vragen wat er eigenlijk geverft moet worden en anders een hele goeie smoes verzinnen...
ik heb ook me hele zwangerschap staan te schilderen .. de baby kamer enn u zijn we met de keuken bezig !
Muur verf is naar mijn idee vaak op waterbasis. Wij gaan straks ook nog verven in de woonkamer en de babykamer maar ik ga niet de kozijnen en de deuren doen. En ook niet afnemen met ?? (weet even niet meer hoe het heet) na het schuren.
Amoniak bedoel je Ik zou me er niet te druk over maken eerlijk gezegt. Tuurlijk is 8 maanden lang verven niet gezond. Maar doe er een raampje bij open, eventueel handschoentjes aan...en volgens mij gebeurt er niks bijzonders hoor.
Muurverf is inderdaad op waterbasis, dus dat is geen enkel probleem. Lakverven voor kozijnen e.d. zijn meestal op alkydharsbasis, dus met veel oplosmiddelen. Deze verf wordt afgeraden als je zwanger bent. Lakverven op acryl(aat)basis (dus watergedragen) mogen wél. De vraag is denk ik ook een beetje wat je zelf gaat schilderen. Hang je zelf de hele tijd boven een pot verf met oplosmiddelen, is dit natuurlijk erger dan wanneer jij muren aan het schilderen bent en iemand is ergens anders in de ruimte met lakverf bezig (oplosmiddelen hebben zich dan al meer vermengd met de lucht en daardoor is de concentratie dus minder groot.). Goed ventileren kan een goede oplossing zijn. Of probeer dus in een andere ruimte muren te gaan schilderen of zo. Het scheelt op zich dat je maar 1 dagje gaat helpen. Maar wat je 'moet' doen is helemaal aan jouzelf. Jij moet je er prettig bij voelen. Dus als jij het niet ziet zitten, moet je het zeker niet gaan doen. Zelf zou ik kijken wat en waar er geverfd moet worden. Wellicht moeten er wel muren geschilderd worden, dan is dit geen enkel probleem. Succes met je beslissing!
In het slechtse geval "griep heerst" Maar als het alleen om de muren gaat kan het geen kwaad dat is op waterbasis idd.
Dankjewel voor de reacties dames. Het gaat om muren schilderen en kozijnen. Maar dan ga ik wel voor de muren. Ik denk ook niet dat 1 dagje schilderen zó erg kan zijn dat het schadelijk is. En er zal vast goed geventileerd worden.
Ik zou het niet doen. "Meld" je ziek ofzo. Je weet nooit wat voor verf er gebruikt wordt en wat voor andere luchten er in huis hangen door het klussen. Als je een kamertje of iets dergelijks voor jezelf schildert en goed ventileert, dan is dat eventjes helemaal niet erg. Maar bij een ander zou ik echt niet doen, dat wat je eventueel bij jezelf doet is genoeg.
Latex (muurverf dus) is altijd op waterbasis. Muren verven kan je dus zonder problemen doen. Ik heb zelf toen ik zwanger was nog het raamkozijn, de radiator en de balkondeur van de babykamer geverfd met lak, niet op waterbasis dus. Ik heb het eerst aan de vk na gevraagd en die gaf aan dat als je gewoon goed ventileert en het verven niet is in een ruimte waar je de rest van de dag ook bent het geen enkel probleem is. Kijk, als in de woonkamer geverfd moet worden en je zit daar lekker heel de dag die dampen in te ademen dan is dat natuurlijk niet zo goed, maar anders is het echt geen probleem. Niet te krampachtig mee omgaan is mijn advies.