Nee, als ik ze niet ken niet. Tijdens de bouw hadden wij een vaste timmerman en die leer je op den duur kennen. Hij kreeg wel een sleutel.
Nou ik ga niet na het toilet bezoek kijken hoe mannen de toilet achter laten Dat zie ik pas later als bijv de postbezorger die is geweest al weg is of zoals laatst een keer van een bedrijf wat iets had bezorgd. Anders had ik er zeker wat van gezegd.
Maar dat is toch een keuze die je maakt door in de horeca te werken, net als in onderwijs, zorg etc etc.. Wij zijn sinds een tijd ook gestopt met extra fooi geven. Mensen krijgen gewoon betaald, vinden ze het te weinig moeten ze wat anders zoeken.
Afhankelijk van hie goed ik ze ken. Bij ons is het bijv mn zwager die hovenier is dus die krijgt een sleutel dan. De loodgieter ook, komt hier uit het dorp. Bij echt vreemden zou ik het niet doen
Wij hebben een aannemers bedrijf en hebben loodgieters, timmermannen, dakdekkers en ook schilders in dienst. Over het algemeen word er in de bouw heel weinig fooi gegeven. De schilders nog het minst. De situaties waarin de mannen meestal fooi krijgen is naar mijn mening als ze een noodklus doen. Bijv. in de avond een verstopte wc ontstoppen of tijdens een regenachtige periode een daklekkage verhelpen. Dan zijn mensen blij dat het probleem snel is opgelost en geven ze over het algemeen wat sneller een fooitje. Als ik een bouwvakker in zou huren zal ik dan ook geen fooi geven. Ik zorg wel voor regelmatig een bak koffie, fris een lekkere lunch en wat lekkers voor bij de koffie.
ik hoor van onze mannen ook regelmatig dit soort verhalen. Of de hele dag aan het werk zijn en geen 1x koffie aangeboden krijgen. Dan komen ze als ze in de buurt zijn terug naar de zaak om daar koffie te doen en een thermoskan te vullen voor de rest van de dag.
Ik geef meestal wel fooi. Rond het bedrag naar boven af ofzo. Als zij netjes werk leveren, ik er blij mee ben, dan krijgen ze fooi
Oei das lastig... Ik zou t denk niet doen. Wellicht met de buren overleggen of ze daar mogen?? Of laten weten dat jullie beiden werken, wellicht nemen ze een dixi oid mee??
ik bied thee en koffie aan en een koek en ook fris maar ga echt geen fooi geven ik vind dat echt erg dat mensen geen koffie aanbieden of water...
Wij hebben goed contact met de buren, maar zij zijn ook veel weg en wil ze daar eigenlijk ook niet mee belasten. Ik zou daar eerlijk gezegd ook niet op zitten te wachten om bouwvakkers van m'n buren op m'n toilet te hebben
Ik zou de sleutel niet achter laten. Ze van te voren vertellen welke dagen je er niet bent en dat je die dagen dus niet voor koffie kan zorgen en ze dus geen gebruik kunnen maken van het toilet. Dan kunnen ze naar een tankstation of restaurant in de buurt voor hun koffie en toiletbezoekjes.
Dat laatste is natuurlijk diep triest. Maar ik had in 2015 ook 2 mannen aan het werk, zij waren dakkapellen op zolder aan het plaatsen. Out of the blue komen ze zonder wat te zeggen/vragen naast me op de bank zitten om een boterham te eten. Ik stuur ze niet weg, maar vind dat best brutaal. Ontopic: Nee ik zou geen fooi geven, alleen ze eten en drinken aanbieden.
Wat een verschil in mensen he. Paar weken terug hadden wij 3 man om een schutting te laten plaatsen. Uit beleefdheid wilden ze niet eens bij ons naar de toilet en binnen eten. Dat vonden ze gewoon niet netjes, bang om spullen vies te maken. Zo kan het dus ook, stond daar wel heel erg van de kijken. Heb ze wel 3x gevraagd of ze het zeker wisten en dat ze zich absoluut niet bezwaard moesten voelen. Maar ze weigerde Haha.