Hoi iedereen Ik ben op 6 febr bevallen van een prachtige dochter Julie. Nu heb ik enkele vragen waar niemand me precies een antwoord op kan geven. Sedert de geboorte geef ik borstvoeding (bv) en dit lukt aardig. Ze hapt mooi aan en ik merk dat mijn kleur van melk intussen wit is geworden. Sedert dag 1 heeft zij 's nachts steeds honger. Lijkt onverzadigbaar. In het ziekenhuis mocht ik dus ook steeds iemand opbellen maar die zeiden dat het normaal was en dat ik ze beter bij mij in bed nam. Ik was er niet gerust in, maar ze verzekerde me dat ik er niet op ging liggen. Je kunt je voorstellen dat ik niet heb geslapen! Héél de nacht heeft zij bijna continue aan de bar blijven hangen Om 8u kwamen ze met het ontbijt en dan sliep ze tot 11u. Ze heeft ook 's nachts bij mij geslapen, hoe lang weet ik niet want ik viel zelf in slaap met haar naast me. Steeds toen ik wakker werd lag ze met haar mondje tegen mijn lichaam aan (borst, arm) Als we haar in haar wiegje wilden leggen begon ze steevast te wenen en wou weer aan de borst (hevig met haar hoofdje rondslaan al zoekend naar de borst) Gedurende de dag slaapt zij meer. Ze zou zelf al 4 of 5 u kunnen doorslapen, maar volgens de vroedvrouw mogen we dit niet toelaten. We moeten ze overdag wakker maken na 3 à 4 uren als we willen dat ze aankomt. Ik probeer dit nu te timen (app voor borstvoedig) en haal ze dan uit haar wieg en ververs haar dan. Steevast begint ze dan toch nadien te huilen en wil ze dan inderdaad aan de borst. Enkel 's nachts voed ik dus op vraag. Want overdag slaapt ze dan té veel? De ene zegt dat we ze moeten wakker maken om de 4u, de andere zegt dat dit clusteren is...verwarrend allemaal We zien dat ze regelmatig plast en dat ze nu meer diarree kaka heeft (overgangsstoelgang). De kleur zit goed (groen) en ze heeft inderdaad ongeveer 6 plas en stoelgangluiers. Ze ziet er goed uit, heeft het lekker warm (we meten haar temp iedere dag) Maar ze is inderdaad overdag nog niet veel wakker. Ze is ook nog maar 10 dagen oud Wat moeten we doen? Tips iemand?
Jullie meisje moet nog even een dag-nacht ritme ontwikkelen. Heel normaal hoor, in je buik sliep ze als jij actief was (overdag) en werd wakker als jij in rust was (snachts). Overdag zou ik 3 uurtjes tussen de voedingen laten, sowieso niet langer dan 4 uurtjes. Zodat het voor haar straks duidelijk wordt dat het dag is. Snachts gewoon voeden op verzoek. Ze gaan vanzelf het ritme verschuiven, de een doet er wat langer over dan de ander.
Vraag beheer dit te verplaatsen naar het borstvoedingsgedeelte. Ik weet zeker dat je daar uitgebreid antwoord kan krijgen van dames met verstand van bv. 1 ding; een jonge baby kan niet te veel slapen. Overdag zou ik inderdaad zeker niet te lang ertussen houden en zou eerder naar elke 3 uur voeden overdag. Maar ik denk dat de ervaren dames dit beter kunnen vertellen.