Schildklier en zwangerschap

Discussion in 'Zwanger worden' started by singa, Dec 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. singa

singa Niet meer actief

Aan mijn eerste zwangerschap heb ik een te traag werkende schildklier overgehouden. Mijn schildklier is nu al een tijd stabiel ingesteld en we zijn nu zover dat we serieus aan het nadenken zijn over een tweede. Binnenkort wil ik daarvoor ook een afspraak maken met de huisarts ivm het einde van mijn eerste zwangerschap.
    Nu was ik me al aan googelen op de schildklier en de zwangerschap en kwam de folder van de Schildklierstichting tegen. Van sommige effecten die daarin beschreven worden ben ik best een beetje geschrokken. Er wordt namelijk aangegeven dat de schildklier een hoge bloeddruk kan veroorzaken. Dat heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap gehad en het heeft zich uiteindelijk ontwikkeld naar PE. Of dat toen al door de schildklier kwam weet ik niet.
    Zijn er hier meer mensen met een schildklieraandoening die zwanger zijn of zijn geweest? Ging dat allemaal goed mits het goed in de gaten werd gehouden?

2. lely27

lely27 Niet meer actief

Hoi Singa,

ik heb een te trage schildklier, en ik ben vandaag 4 weken zwanger.
    Ik had al een paar jaar een trage schildklier, en ik was door mn internist verteld dat als ik zwanger wilde worden ik dat in overleg met haar moest doen.

Toen ik dat aangaf hebben we mijn medicatie opgehoogd. Als ik een positieve test zou hebben moest ik bellen.
    dat heb ik vandaag gedaan en over 2 weken ga ik bloedprikken om te kijken wat de waardes doen.
    Ik blijf mijn hele zwangerschap onder controle en moet om de paar weken bloed gaan prikken. Als het nodig is verhogen ze mijn medicatie.

Bespreek dit alles rustig met je arts. Hoge bloeddruk in de zwangerschap kan ook door wat anders komen. Zolang je waardes goed blijven is het hetzelde als een andere zwangerschap.
    Maar die controle is dus wel heel belangrijk, want inderdaad, de gevolgen als het niet goed gaat zijn niet leuk!

Heel veel succes!
    Groetjes lely27

3. singa

singa Niet meer actief

Hoi Lely27.

Bedankt voor je reactie. Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Het is dus inderdaad verstandig om eerst met de arts te overleggen. Ik ben verder niet onder behandeling in het ziekenhuis voor de schildklier. Door de eerste zwangerschap wilden we toch al een gesprek met de huisarts en de gynaecoloog. Er komen nu dus alleen meer vragen bij.
    Heb jij verder geen problemen gehad met zwanger worden?

Groetjes

4. lely27

lely27 Niet meer actief

Nope :D Ronde 3 was het raak! Thanks voor je felicitatie!

Ik sta onder behandeling in t ziekenhuis omdat mijn waardes niet goed onder controle te krijgen zijn.
    Maar als je bloedwaardes goed zijn dan is er niks aan de hand. je vult het tekort immers aan met medicijnen en dan is het net alsof er niks is.

Overleg met je huisarts of je eventueel doorgestuurd mag worden naar een internist, omdat die toch iets meer ervaring heeft met de behandeling van zwangere vrouwen.
    Ik hoef voorlopig niet naar een gyn, ik mag gewoon naar de verloskundige.
    Maar inderdaad, wel overleggen!

Heel veel succes en ik hoop dat jullie snel zwanger mogen zijn!

5. singa

singa Niet meer actief

Dank je. De vorige keer was het in de eerste ronde raak dus hoop dat het de tweede keer ook snel raak is. Hopelijk is het in 2013 raak.
    Ik wil zelf graag onder behandeling van de gyn tijdens mijn zwangerschap ivm de PE. Ik moet toch al in het ziekenhuis bevallen.
    Ik zal in het gesprek met de huisarts wel vragen of het dan inderdaad ook handiger is om bij de internist de controles te doen van de schildklier.
    Bedankt in ieder geval voor de geruststelling. Het foldertje had best wel wat twijfels gezaaid.

6. AnneChristine

AnneChristine Actief lid

Nov 12, 2012
    301
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi Singa en lely,

Allereerst, Lely gefeliciteerd!

Toen ik zwanger wilde worden, heeft mijn huisarts me verwezen naar de internist, omdat zij te weinig wist van schildklier en zwangerschap. Ik was vrij snel zwanger, gelijk thyrax verhoogd en extra bloed prikken. En 1 keer langs bij de internist, maar dat stelde niks voor. Ik ben gewoon bij een vk geweest en geen gekke dingen. en bevallen van een gezonde zoon!!

We zijn nu voor nr twee bezig, dat duurt wat langer en 1 keer vroege miskraam, maar dat is gewoon pech. schildklier is al lang stabiel.

Kortom singa, maak je geen zorgen!

X Anne

7. singa

singa Niet meer actief

Hoi Anne.

Fijn om je verhaal te lezen.Ik ben blij dat het foldertje een beetje te negatief was. Door mijn eerste zwangerschap is vooral mijn vriend erg voorzichtig over een tweede. Ik ben blij dat ik hierover dan wat positieve verhalen kan doorgeven.
    Ik heb in januari een afspraak met de huisarts dus ik ben benieuwd.
    Hopelijk ben jij ook snel zwanger!

Groetjes

8. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Hier ook iemand met een vertraagde schildklier.

Ik ben binnen een korte tijd zwanger geraakt van mijn dochter. Wel was ik tijdens de zwangerschap onder behandeling bij een internist. Een foetus is compleet afhankelijk van jouw schildklier om te kunnen groeien. Elke maand moest ik bloed prikken en hielden ze mijn waardes in de gaten. De thyrax werd vooral in het begin ook een paar keer opgehoogd.

Ik zou een verwijzing vragen voor een internist zodat je er zeker van bent dat je waardes in orde zijn. Een huisarts heeft te weinig echte kennis hiervan. Ook juist wanneer je zwanger wilt worden heb je al een extra dosering nodig, het is dan fijn als de internist het allemaal goed in de gaten houdt zodat je sneller zwanger bent!

Veel succes en geluk in 2013 :D

9. singa

singa Niet meer actief

Dat was sowieso een van mijn vragen of ik behandeld moet worden door de internist. Als het aan mij ligt blijf ik toch onder behandeling van de gyn. Dan kan de internist er ook wel bij.

10. Trinity

Trinity Fanatiek lid

Nov 7, 2012
    1,176
    0
    0
    Overijssel
    Hoi Singa :)

Ik heb ook een te trage schildklier. Of in ieder geval het stofje wat mn hersenen af geven, geeft niet genoeg. Ik ben 11 weken en 5 dagen zwanger en ben onder behandeling van een internist. Vorige week ben ik naar 50 mg Thyrax (als ik het goed heb) gegaan omdat 25 niet echt aansloeg.
    Iedere maand moet ik bloed prikken om de waarde van mn schildklier in de gaten te houden.

11. kwebbelengel

kwebbelengel Niet meer actief

ik heb na mijn 1e ook een traagwerkende schildklier overgehouden, dit met behulp van thyrax is het na 5 jaar hersteld, Alleen heb ik ook sinds mijn bevalling dat mijn lichaam anti stoffen maakt tegen mijn schildklier. ( anti TPO is dan zo hoog niet meer meetbaar)
    ik heb net voor mijn 1e trimester bloed moeten prikken, daarbij hebben ze mijn schildklier en anti tpo en nog iets extra mee genomen. Als deze weer afwijkend zijn ga je onder controle van de internist en gyn.
    als ik anti stof blijf maken, krijgt de beeb na geboorte extra controle en medicijnen.
    maar verder niets schokkends!!!

Share This Page