Hallo Ik heb een vraagje. Ik ben 28 weken zwanger van onze derde. De eerste twee zwangerschappen zijn zonder problemen verlopen. Echter aan het begin van deze zwangerschap is een te snel werkende schildklier geconstateerd waarvoor ik ook medicatie van de internist heb gekregen. Nu zijn de waarden weer goed en ben ik medicijnvrij. Gemiddeld eens in de vier a zes weken laat ik bloed prikken. Maar voor het allereerst is nu mijn bloeddruk verhoogd en noemde de verloskundige het risico op zwangerschapsvergiftiging. Nu ben ik thuis aan het googlen en kom ik op deze site. Ik begrijp dat er een relatie bestaat tussen een te snel werkende schildklier en zwangerschapsvergiftiging. Kan het dan ook zijn dat mijn schildklier weer gewone waarden heeft en je dan nog risico loopt ? Ik snap de relatie niet tussen een schildklier en zwangerschapsvergiftiging. Enne... moet ik me zorgen maken ? Ik voel me op zich goed, maar blijf erg moe, heb meer last van een zere buik. Ik hoop dat je een antwoord hebt, want opnieuw merk ik dat ik me bij deze zwangerschap meer zorgen maak dan bij de andere twee. En ik had nog zo gehoopt dat het nu voorbij zou zijn. Veel groeten Mirjam
Hoi mirjam, Een te snel werkende schildklier ofwel hyperthyrioidie in de zwangerschap moet adequaat behandeld worden om risicos te voorkomen. Een ontwikkeling van een hoge bloeddruk hoort daar niet specifiek bij. En omdat het word behandeld en je netjes in de gaten word gehouden hoef je je over de schildklier geen zorgen te maken! De hogere bloeddruk kan nu ook puur door wat spanningen en het isniet niets een derde! Dat is een stuk pittiger voor je lichaam! De kans op een zwangerschapsvergiftiging is bij een derde veel en veel kleiner dan bij een eerste tenzij dit kindje met een ander partner is dan is de kans net zo hoog als bij een eerste kindje. Dus rustig aan en geen zorgen! je lichaam laat nu alleen zien dat het pittiger is! Imke