Ik wil geen kraamzorg

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Linana, 27 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

Het kraamzorgbureau heeft mij al een aantal keer geprobeerd te bellen om een intakegesprek te plannen, tot op heden heb ik hier geen tijd voor gehad. Maar hoe dichterbij het komt, hoe meer ik er eigenlijk helemaal niet voor open sta.

Mijn moeder neemt een week vrij, mijn vriend ook een behoorlijke tijd na de bevalling vrij en kraamzorg begin ik dus helemaal niks te vinden.

Nou weet ik dat ze ook bepaalde dingen controleren, maar stel dat je geen kraamzorg neemt, is er dan iemand anders die dit doet?
    Wie heeft ook bewust geen kraamzorg genomen en hoe verliep dit na de bevalling (controles etc)

Ik vroeg nog aan de dame van het bureau die mij vandaag belde of ze bijvoorbeeld ook alleen de controles kunnen doen, maar dan moet ik dus minimaal 24 uur in totaal afnemen waarvan ze misschien 2 in totaal echt nodig is. Dan betaal ik me dus uiteindelijk scheel voor niks ;)
    Dat geeft mij alleen maar meer reden om het af te zeggen....
    Wie kan mij wat informatie geven?

2. adi

adi Niet meer actief

Hier is een hele lange topic over geweest, probeer die even terug te vinden. heel veel verhalen en adviezen.

Alle controles die een kv elke dag doet kun je overigens niet proppen in totaal 2 uur, zo werkt het volgens mij niet.

3. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Ik snap het wel hoor, liever geen kraamzorg. Zelf zag ik ook tegenop maar ze heeft ons toch wel geweldig op weg geholpen.:)

Vooral de eerste dagen wisten we niet veel, een aantal voorbeelden:
    - hoeveel voeding geef je en wanneer en hoeveel ga je verhogen
    - hoeveel uur tussen de voeding max.(geld natuurlijk alleen voor de fles;))
    - op de rug of zij slapen
    - hoe zit het met de kruikjes, alleen voorverwarmen of erbij
    - hoe zit het met afvallen van de beeb, hoeveel mag max?En wanneer moet er een stijgende lijn komen?
    - tips om je kindje te laten drinken als hij in slaap valt
    - welke temperatuur en wat te doen bij ondertemperatuur?
    - waar moet je op letten bij een gele kleur?
    - je eigen temperatuur, stuwing etc hoe in de gaten houden?
    etc,etc.

Eerlijk waar er kwamen bij ons zoveel dingen op ons af en dan nog had ik heel veel gelezen en dacht ik dat ik het wel wist.;)

Misschien is het optie om 24 uur af te nemen en als je er genoeg van hebt kun je het altijd nog stoppen?

Wij hadden bij de 2e ook de minimale uren en hebben na ruim 2 maanden een rekening van nog geen €100.

Daarnaast is het ook lekker dat er iemand is die je was wegwerkt en zorgt dat alles op de rit is. Wij vonden het al druk genoeg met alle visite en regeldingen.:)

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
  5. JustMe86

JustMe86 Actief lid

28 nov 2010
    304
    0
    16
    Zelf zag ik er een beetje tegen op: Kraamzorg, een vreemde in je huis...vriendlief vond het ook maar niets...

Uiteindelijk toch gedaan en 6 uurtjes per dag (kreeg toch alles vergoed) afgesproken (had zw. diabetes) en mocht ik minder willen kon ik dat na de bevalling aangeven. Uiteindelijk een heftige bevalling gehad.

En wat was ik er uiteindelijk blij mee. Hartstikke leuke kraamzorg gehad, onwijs veel van geleerd. En onwijze hulp in huis (ook al deed ik bijna alles zelf, overdag was ze er voor mij en de kleine, en kon ik bijtanken)

Had met vriendlief ook afgesproken, dat als hij vrij was en ik de hulp had hij gewoon zijn eigen dingen kon doen. Zo liep je elkaar niet voor de voeten, en met visite was het ook fijn dat ze er was...

Het is je eigen keus, maar volgens mij ben je idd verplicht een x aantal uur af te nemen...Succes met je keuze!

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Waarom zouden ze niet minder uren kunnen doen? Bel je verzekering anders eens, wie weet is er een ander bureau die wel een aantal uren wil bieden voor alleen de controles. Je vk zou eventueel ook de controles kunnen doen zoals het kijken of je baarmoeder mooi krimpt en je eventuele wond/hechtingen bekijken om te zien of het niet ontstoken raakt oid. Verder snap ik je afkeer helemaal, ik heb het zelf ook liever niet. Ben er nog niet helemaal uit of ik een kraamhulp wil of niet.

7. Onje

Onje Niet meer actief

Ik wou/wil ook geen kraamzorg! Dus min. Aantal uren aangevraagd voor "het geval dat", er zal toch maar iets gebeuren zodat je het toch toch echt nodig hebt je weet het nooit! Oh ik zou trouwens wel hulp krijgen van familie, door ziekte is dat niet door gegaan.

Nu is mijn jongetje 1 week, en de kraamzorg is hier ongv. 15 minuutjes per dag. Ff kijken naar zijn kleur vragen of hij goed eet zijn luiers nakijken, ff aan mijn buik voelen en mevrouw kan weer gaan. Ik zet nog zelf een koppie kofie of thee voor dr. Oh ja en hij is 2 keer gewogen. Temp doe ik 2x per dag zelf.

Hoe dat verz. technisch allemaal in elkaar steekt verschilt per verzekering denk ik maar of ik nou bij moet betalen of bij wijze van geld terug krijg ken mij eigenlijk niet schelen (heb het alles behalve breed) maar je moet vooral doen waar jij je het lekkerst bij voelt!
    Hier is alles goed gegaan en ons kindje doet het helemaal geweldig dus dat is ook fijn.

Ik ben al geen type wat in dr nest kan blijven liggen terwijl er iemand mijn huis staat te zuigen. Wordt ik helemaal onrustig gaat niet op mijn manier etc etc. Maaar als je dat wel bent moet je het lekker doen heerlijk als je daar van kan genieten!

En moet ik zeggen ik heb een bevalling gehad van een uur 1 hechtinh en dat is het. Dus ik stond de eerste dag al zelf te koken en te poetsen. Ik denk dat ik bij bijv. een totaal ruptuur wel anders had gelult ;)

8. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik had niet geweten wat ik zonder de kraamzorg moest doen. We hebben heel veel van haar geleerd. Zie het niet als een last maar als iemand die je komt helpen. Wij hadden ook geen behoefte aan 8 uur een vreemde in ons huis en daarom kozen we voor 5 uur.. 3 uur vond ik te weinig. Ik was helemaal nergens toe in staat door mijn knip en doordat ik uitgeput was. Mijn man stond er dus alleen voor en met hulp van de kraamzorg heeft hij alles op de rit gekregen. De kraamzorg deed ook boodschappen en heeft zelfs de eerste dag voor ons gekookt!!

9. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zou het even bij je vk of ha navragen of zij eventueel de controles kunnen doen. Zo ja, dan neem je geen kraamzorg. Anders zou ik toch de minimale uren afnemen.

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier een bevalling van een uurtje. En ik kon een week lang niet lopen... Ik had echt wel veel aan de kraamzorg idd:D

En als de kraamzorg hier niet had geweest dan was ik waarschijnlijk niet meer op deze wereld geweest. Door haar ingrijpen heb ik het overleefd. Ik wil er niet aan denken hoe het zou zijn gegaan zonder kraamzorg. Dat kan ook gebeuren:)

11. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Van onze kraamzorg begreep ik idd dat de verloskundige verantwoordelijk is voor de hechtingen en het hele herstel. De kraamzorg voerde echter de controles bij mij uit. Mocht je geen kraamzorg willen dan heb je altijd nog de zorg van de verloskundige....

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Daarnaast, als je thuis gaat bevallen dan kom je er niet onderuit. De kraamzorg assisteert de verloskundige namelijk.
    Ik vind het overigens ook wel een beetje raar dat je de verloskundige extra zou willen belasten met controles die normaal door de kraamzorg worden gedaan. Ik kan me zo voorstellen dat ze daar ook niet op zitten te wachten, ze hebben al zo weinig tijd voor de zwangere vrouwen.

Je kunt ook aan de kraamverpleegkundige die komt vragen of ze alleen de controles van moeder en kind willen doen en dan weer weg willen gaan?

Overigens valt je scheel betalen meestal wel mee... je hebt een kleine eigen bijdrage en die wordt vaak ook weer vergoed in de aanvullende verzekering. Het valt niet onder het eigen risico, dus daar betaal je ook niet voor.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Neem gewoon 2 uur per dag af.. kost je bijna niets en je kunt wel een paar dingen even laten doen zoals je controles en de was :D

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik wilde ook geen kraam maar heb op advies van de vlos toch maar het minimale aantal uren genomen.
    want heel leuk dat moeder een hele week komt maar je moeder weet ook niet alles ;)
    alles is in de loop van de tijd qua baby's gigantisch veranderd. de kraam kan je vragen beantwoorden en helpen met problemen met voeden en dergelijke.
    ik had dacht ik 24 uur maar heb haar steeds na een paar uur naar huis gestuurd. kindje verzorgde ik helemaal zelf. ze controleerde het, deed de wc,badkamer, bedden, stofzuigen en was en ze ging weer.
    moest inderdaad voor een paar uur betalen dat ze er niet was maar dat bedrag viel reuze mee. eigen bijdrage was iets van 4 nog wat per uur.

15. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik heb een bevalling gehad van 1,5 uur en had daarna nergens last van maar dat wil ik graag zo houden. Huishoudelijke klusjes doen kort na de bevalling zijn erg slecht voor je herstel, vooral voor het herstel in je buik waar je van buiten weinig van merkt. Misschien krijg je er niet direct last van maar ook jaren later of bij een volgende zwangerschap kun je er problemen aan overhouden (bekken, blaas, baarmoederproblemen).

Gewoon lekker een weekje rustig aan doen dus en anderen het huishouden op laten knappen (sommige dingen kunnen nou eenmaal niet een week blijven liggen), je lichaam moet nog langer mee!

16. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Dat is wel zo, maar je moet het volgens mij van te voren wel overleggen met je vk. Ze hebben er misschien niet altijd tijd voor.

17. Linana

Linana Niet meer actief

Bedankt voor de antwoorden!

Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest :D
    Ik heb sinds kort eindelijk een eigen woning, maar ik woon nu dus nog bij mijn moeder (het huis waar we zaten zat onder de schimmels). De kraamzorg hoeft dus huishoudelijke dingen niet te doen, niet om te ontlasten ofzo, maar simpelweg omdat het niet nodig is. Mijn moeder is een ontzettende regelneef en heeft al duidelijk aangegeven dat niemand het huishouden hoeft te doen.

Dus dan komt zo'n dame dus 1 uur voor de nodige info en controle, maar ik betaal dus voor minimaal 3. Ik heb het kraambureau al gevraagd en je betaald voor minimaal 24 uur en daar baal ik van.
    Op zich wil ik haar de controles etc wel laten doen, want dit weet mijn moeder uiteraard niet. Maar ik vind 24 uur betalen waar je mogelijk niet eens de helft van afneemt wel degelijk scheel betalen.
    Thuis bevallen kan niet. Zowel bij mijn moeder als eigen woning niet (trappen bij eigen woning en bij moeder huisdieren etc, vind ik niet zo'n fijne gedachte). Mocht ik gewoon zonder medische indicatie bevallen dan betaal ik voor de bevalling dus ook nog een bedrag.

Ik ga morgen naar de verloskundige, ik kijk nog wel even wat zij hierover zegt....
    Zie de bui al hangen.....

18. BabyWish89

31 mei 2011
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil wel kraamzorg alleen krijg 6 uurtjes per dag en zoveel wil ik gewoon niet..
    Heb aangegeven dat 2/3 uurtjes genoeg is, dus nie:moe:

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw

20. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Misschien dat je nog kunt kijken naar een aanvullende verzekering die deze dingen vergoed. Je kan nu nog je verzekering veranderen, moet je even uitrekenen of het goedkoper is als je je voor dit jaar aanvullend verzekerd.

Deel Deze Pagina