Voor een goede zwangerschap zijn richtlijnen voor je waardes van tsh en ft4! Niet alle medici zijn hiervan op de hoogte daar deze cijfers nav onderzoek aangepast zijn. Voor precieze bloedwaarden kijk even op http://www.hypomaarniethappy.nl/phpbb/v ... m.php?f=10 deze link. Stel daar ook je vragen want er zijn heel veel lotgenootjes daar!
Hoi, ik heb al ruim 10 jaar een traag werkende schildklier (de ziekte van Hashimoto), waarschijnlijk overgehouden aan mijn eerste zwangerschap. Als je goed ingesteld bent met medicatie, functioneert je lichaam hetzelfde als van een gezonde vrouw. Je hebt geen verhoogde kans op een gehandicapt kindje. Wel is het heel belangrijk dat je medicatie in de gaten gehouden wordt. Zeker in het begin van de zwangerschap heb je meer nodig, omdat je schildklier dan harder moet werken. Zwanger worden ging bij mij heel vlot (bij de 2e en nu weer), dus als je goed ingesteld bent, hoeft dat ook geen probleem te zijn. Wel meteen contact opnemen met de internist, omdat je medicatie meteen opgehoogd moet worden. Ik moet nu om de 6 weken bloed prikken om in de gaten te houden dat ik de juiste dosis slik. Ik slik nu 1,5 keer zoveel als voor ik zwanger werd. Na de bevalling moet dat weer afgebouwd worden.
Hey meiden, Mag ik vragen wat de klachten zijn als je een traag/snel werkende schildklier hebt? Dit heeft toch ook met je hormonen te maken? Volgens mij schommelt mijn hormoonhuishouding heel erg en toen ik aan m'n moeder vroeg of dit wat met een schildklier probleem te maken kon hebben, gaf zij als antwoord dat ze dat niet wist, maar dat er wel een aantal mensen in de familie schildklier problemen hadden... dus vraag me nu af, welke klachten zijn dit?
Voor informatie over symptomen van schildklierproblemen kijk eens op de website www.hypomaarniethappy.nl daar staat veel info over de schildklier en er is ook een forum waar je evt je vragen kunt stellen. Je hoort trouwens vaak dat het in de familie vaker voorkomt.
hoi marieken, een vriendin van mij had ook een te trage schildklier, ze waren al een jaar bezig maar lukte niet. toen gingen ze naar de ha en die constateerde dat na een bloedtest (wat ze allang eerder hadden moeten zien! maargoed) maar ze kreeg toen dus medicijnen daarvoor en meteen de eerste ronde al raar dus hoop voor je dat je er wat aan hebt! klinkt iig wel positief toch? liefs
ik heb ook een te trage schildklier. Ik sta goed ingesteld en tijdens de zwangerschap moet ik elke 6 weken bloed prikken en naar de internist. Ook heb ik een medische indicatie gekregen en blijf ik dus bij de gyn.. Ik had eerst een andere huisarts, die vond dat alles onder de 4 (tsh)prima was, nu heb ik een andere huisarts en van haar moet ik onder de twee blijven! En ik voel me dan ook echt stukken beter!
ik zie dat ik in herhaling val met mijn benoemen van de website hahaha. Ja ik kan wel symptomen gaan noemen maar je sk hormonen opereren op zo'n grote schaal in je lichaam, zijn aanstuurders van zoveel andere dingen dat de lijst wel erg lang zou worden voor hier op het draadje. Het varieerd van kouwelijk, vermoeid tot psychisch ongemak, gejaagdheid enz enz enz. Niet alle dingen zullen van toepassing zijn maar dat hoeft ook niet. Ik hoop dat je er wat verder mee komt
Vreemd, mijn internist zegt dat je (als je zwanger bent in ieder geval) het beste een TSH onder de 1 kan hebben en een Ft4 tussen 14 en 20. Momenteel is mijn TSH 0,58. Volgens mij staan op de site van hypo maar niet happy deze waardes ook genoemd...
dat is zeker goed nieuws Smiley en daar hopen we dan ook op! maar heb nu wat minder haast er mee.. gewoon afwachten. ben ook al wat rustiger over het algemeen hier over. je moet je er toch bij neer leggen he. bedankt meiden!
@angelie, Ik ben laatst ook naar de internist geweest en toen waren mijn waardes 1,6 en 17. Ik moest een half blauwtje ophogen. Dus hopelijk val ik dan ook in die waardes , dat is wel beter dan denk ik.
Ik had 1,7, met een half blauwtje erbij is het naar 0,58 gegaan. Dus inderdaad best kans dat het de volgende keer goed is!
Wat een mooie waardes zie ik voorbij komen zeg! Ik ben nog bezig met instellen (Graves) en mijn waardes zijn nog wisselvalliger als het weer helaas. Laatste metingen: TSH 65 (was minder dan 0,1) T4 3 (was 39) En nee, daar voelde ik me absoluut niet goed bij! Krijg morgen mn nieuwe waardes te horen. Voel me een stuk beter, dus hoop dat ook te zien aan de waardes. Bij mij moeten trouwens de TSH tussen de 0,3 en 3 zitten en de T4 tussen 10 en 20. Wat moeten bij jullie de waardes zijn?
nou bij mijn nieuwe huisarts onder de 2 (tsh) en mn oude vond 6 nog prima :S Ik loop nu bij de internist en nu moet ik zo laag mogelijk, zat vorige keer op 1,6. Ik heb opgehoogd, over een paar weekjes weet ik weer wat het nu is.. Voor mijn gevoel is het een wereld van verschil hoor, van 3,5 naar 1,6. Dat merk je echt wel.
Bij mij dus TSH onder de 1 (de internist zei dat dat ideaal is bij je zwangerschap) en FT4 tussen 10 en 20, is bij mij 13.
wat zijn jouw waardes hoog trouwens dreamer! Hoop dat het strkas mooi ingesteld is. Ben je niet doodop nu dan?
Ik ben 2-3 weken echt kapot geweest. En ik denk dat daarna de thyrax is aangeslagen. Bij mij is namelijk mijn schildklier stil gelegd omdat die te snel werkte. Vandaar dus die mega hoge waarde van de TSH. Maar het stomme is .. ik werd met spoed naar de internist verwezen, omdat mn waardes niet meetbaar waren (TSH) en mn T4 39 was. Maar op dat moment voelde ik mij echt super! Nog nooit van mn leven me zo goed gevoeld! En toen moest ik dus medicijnen slikken om mn schildlier te stoppen en sindsdien voel ik me zoooo slecht. Veel pijn, veel hoofdpijn, veel moe. Nu met de thyrax erbij gaat het weer ietsjes beter, maar nog lang niet zo goed als met die blijkbaar slechte waardes. Kan wel zeggen dat dat niet echt motiverend werkt om die medicijnen netjes te blijven slikken Maar volgens de internist moet er een wereld voor me open gaan zodra de medicijnen goed zijn aangeslagen. Ik moet het nog merken Kan je wel vertellen dat als ik me zo slecht blijf voelen wanneer mn waardes 'goed' zijn, dat ik dus mooi stop met die medicijnen... Of iig ervoor zorg dat mn waardes 'niet goed' zijn. De internist voelt niet wat ik voel en ieder mens is verschillend toch! Dus als je waardes 'goed' zijn hoeft dat niet te betekenen dat ze goed zijn voor jou. Maar misschien wil ik er ook nog niet aan geloven dat ik een ziekte heb Ik voelde me zo goed, hoe kan ik dan zo ziek zijn als ze beweren?
Het kan een hele poos duren voordat je lichaam is gewend aan de medicatie hoor! Ik weet van mezelf nog wel dat mijn waardes op een gegeven moment goed waren (na een maand of 4), maar het heeft bij mij toch zeker wel een jaar geduurd voordat ik me ook beter voelde. Als je schildklier is stilgelegd en je neemt geen medicatie in, is dat heel gevaarlijk hoor! Dat moet je echt niet doen! Je schildklier regelt de werking van een heleboel andere organen in je lichaam. Als je schildklier niet werkt, pleeg je roofbouw daarop en wordt je langzaamaan steeds zieker. Dus dat is niet zo'n goed idee denk ik... Ik heb er ook erg aan moeten wennen om de rest van mijn leven aan de pillen te moeten. Maar beter dat dan je steeds beroerder gaan voelen en uiteindelijk.... Je moet het echt de tijd geven.
Ik blijf nu ook braaf al die pillen slikken. Maar als ik me slecht blijf voelen terwijl ik 'gezond' ben volgens de waardes, dan denk ik dat ik wel mn medicijnen aanpas (in overleg natuurlijk!) Ik slik nu al een ruim half jaar medicijnen en heb nog geen ene keer een juiste waarde gehad. Zowel t4 als tsh niet. De internist had het liefst gezien dat ik een slok nam, maar dat wil ik echt niet. Niet zolang er ook andere mogelijkheden zijn (zoals medicijnen) Maar voelden jullie je allemaal slecht dan toen de diagnose werd gesteld?
Ik voelde me trouwens ook beter toen ik de medicijnen elke dag op hetzelfde tijd in nam, om 7uur. Het is ook belangrijk dat je minimaal een half uur niet eet na het innemen en dat je ze neemt op een nuchtere maag.
dreamer, ja ik voelde me slecht. was erg moe, koud, depri, altijd spierpijn, droge ogen en nog veel meer 'vage klachten'