Te gek meid, dat je zo snel tereht kan! Joehoe!!!!!! Nee, helaas is er niets gevonden. Alles is onderzocht, en niets gevonden. Very frustrating :x #-o
@Anouk: wat frustrerend inderdaad, wat kan je dan nog doen... kan me je gevoelens voorstellen. Gisteren ben ik bij de internist geweest. Hij was heel aardig, maar ik had gehoop dat hij nog net iets meer tijd had gehad. Hij heeft gevraagd waar ik last van heb, en mijn vragen beantwoord. Hij heeft mijn bloeddruk opgemeten (was heel mooi laag, 105 over nogwat), mijn polsslag opgenomen, aan de schildklier gevoeld (was ietsje vergroot). Ik heb thyrax voorgeschreven gekregen. De 1e 2-3 dagen een halve blauwe, daarna een hele blauwe 2 maanden lang. Daarna moet ik weer terugkomen. Hij verwacht dat ik naar 0,075 mg Thyrax ga, maar ik moet het medicijn langzaam opbouwen om bijwerkingen te voorkomen. Na afloop van het consult moest ik bloedprikken, onder andere op TSH, FT4 en FT3, schildklierantistoffen. Hij wilde ook vitamine B12 en cholestrol prikken, maar dat had de huisarts al gedaan. Daarom hoefde dit niet. Ik krijg dezelfde brief als de huisarts toegestuurd en hierin zal neem ik aan staan wat ik heb. Hij neemt min of meer aan dat ik last heb van antistoffen tegen mijn eigen schildklier (de Ziekte van Hashimoto, neem ik aan, maar dit heeft hij niet gezegd) Maar het bloedonderzoek moet dit uitwijzen. Ik hoop nog stiekem dat ik dat niet heb, maar wat zou ik dan hebben? De andere opties zijn niet erg waarschijnlijk. Voorlopig is het niet raadzaam om zwanger te worden. Daar moest ik trouwens wel naar vragen; hij kwam er niet zelf mee. Terwijl onze kinderwens genoemd staat in de brief van de HA en we hebben het er ook nog over gehad. Ik geloof dat hij iets zei in de trant van "daar is nog tijd genoeg voor" maar ik ben verdorie 34! (al zie ik eruit als 28 - dat is dus niet altijd een voordeel, al kan hij natuurlijk zien hoe oud ik ben aan mijn geboortedatum). We hopen nog 2 of meer gezonde kinderen te krijgen. Hoewel ik zo langzamerhand misschien al blij met met eentje... Zucht... Groetjes, Aquilegia
Ik heb dezelfde dosering; 7,5 mg. Euthyrox (ben allergisch de hulpstoffen in Thyrax). Ja, daar kwamen ze bij mij ook mee, dat het raadzaam is om niet zwanger te worden als je niet goed ingesteld staat. Ik heb toen gevraagd: maar stel dat ik nu zwanger zou zijn, wat dan? Ja, dan was het geen enkel probleem en moesten we gewoon de medicatie verhogen. Toen dacht ik: dan kan je me wat. Zolang je ft4 en t3 goed zijn, maak ik me persoonlijk niet druk. Afgelopen dinsdag kreeg ik ook mijn bloedwaardes terug. TSH weer ruim boven de normale grens dus meteen medicatie ophogen. Maar mijn ft4 en t3 waren prima. Nou, dan ga ik echt geen maand overslaan.... (Ben ook allang bezig met spuiten van Puregon, dus...) Ja, als hij het heeft over antistoffen, dan heeft hij het per definitie over Hashimoto. Als je een chronisch te langzame schildklier hebt, hebben ze het sowieso over Hashimoto, vertelde mijn internist laatst. Hopelijk ben je snel goed ingesteld en kan je lekker gezond zwanger worden.
Ben jij gelijk begonnen op 0,075 mg, of moest jij het ook opbouwen? Ik vind nl. dat het tergend langzaam gaat! Ik voel me na een kleine week met thyrax trouwens WEL al beter. kan dat zo snel?
Nee, ik ben begonnen met 0,025 mg. Thyrax. Dat was te weinig dus toen doorgegaan met 0,05. Heel gek maar ook een korte tijd zonder medicatie moeten doen, omdat ik ineens onderdrukte waardes had. Vervolgens weer 0,05. Ging een hele tijd goed, tot vorige week bleek dat ik opnieuw te weinig had. Nu heb ik dus 0,075. Ik denk dat ze het langzaam aanpakken omdat ze willen zien hoe snel je lijf het oppakt. Het is echt heel wisselend en onvoorspelbaar. Ze willen voorkomen dat je veel tevel medicatie binnen krijgt, denk ik. Ja, ik ging me ook meteen veel beter voelen. 1 van mijn grootste klachten was dat ik het altijd zo ontzettend koud had. Echt niet normaal. Al was het 30 graden, dan nog kon ik wel een trui aan. Vre-se-lijk, zo koud. Toen ik medicatie kreeg, was dat echt heel snel zoveel beter. Ook is mijn lichaamsgewicht beter onder controle (al heeft dat wel even geduurd en is het nog af en toe wel hard werken).
Ik heb dinsdag de brief en de de labuitslagen van de internist binnengekregen: TSH =6,1 (bij normaalwaarden: 0,35 - 4,94) FT4 = 11,9 (bij normaalwaarden: 9,00 - 19,00 (die 19 klopt volgens mij niet, maar het is een vage fax met de waardes erop)) totaal T3 =1,7 (bij normaalwaarden: 0,9 - 2,4) Vitamine B12: 537 (bij normaalwaarden 130 - 700) Ik denk: waar staan de anti-stoffen? Hij zei dat hij die ging onderzoeken. Ik wil heel graag weten of ik TPO-antistoffen en dus Hashimoto heb. Dus ik bel naar de kliniek. Ik vraag het aan de doktersassistente. Zij zegt dat ze het na zal vragen. Ik zeg: "nu ik u toch aan de lijn heb, wat is ck? Deze waarde stond ook op mijn labuitslag en ik weet niet wat het is". Zij moet het navragen en dat duurt even. Ze komt terug aan de lijn en zegt: "Het is raar, maar het is een waarde die aangeeft of iemand een hartaanval heeft gehad!" Waarop ik zeg: "Nu snap ik het: de antistoffen hadden onderzocht moeten worden, maar in plaats daarvan is deze waarde per ongeluk onderzocht. Een fout van het lab, of de dokter heeft per ongeluk iets verkeerds aangestreept." Vervolgens valt ook het kwartje bij de assistente (ze had dit duidelijk zelf nog niet bedacht). Daarop zegt ze dat de dokter mij zelf zal bellen, de volgende dag tussen 8 en 9. Ik bereid mij voor op nog een keer bloedprikken. Normaal zit ik tussen 8 en 9 op de fiets en in de trein. Niet echt handig als je dan gebeld wordt. Dus ik denk: ik blijf een uurtje langer thuis, en als hij zegt dat ik nog een keer moet bloedprikken ga ik dat eerst doen. Dan kunnen ze meteen FSH nog een keer meenemen, want het is een gunstige cyclusdag daarvoor. Tussen 8 en 9 word ik echter niet gebeld. Om 9.10 uur bel ik zelf maar. Assistente: "Oh ja, er ligt hier een briefje, eens kijken of dat over u gaat... ja, we gaan uw bloed opnieuw analyseren en u krijgt weer een brief en een labuitslag!" Zit ik dus al die tijd te wachten omdat ik denk te kunnen overleggen met de arts, en niemand neemt de moeite te bellen! Ben ik voor niets te laat op mijn werk! (En helaas, geen gelegenheid om nog een keertje FSH te prikken - ik zou gerust zijn als mijn FSH nog een 2e keer binnen de normaalwaarden zou vallen). Ik hoop dat ik de uitslag van de antistoffen nog op tijd binnenkrijg voor mijn vakantie. We gaan a.s. zaterdag 's avonds weg en ik zou het graag voor die tijd weten. Inmiddels via het hypoforum de volgende info gehad: "CK is kreatine kinase. Deze waarde zegt iets over de afbraak van je spieren. Inderdaad is die waarde sterk verhoogd bij een hartaanval, maar hij kan ook verhoogd zijn door andere oorzaken, zoals een trage schildklier." Dus misschien toch niet verkeerd onderzocht. Vandaag eens kijken of de antistoffen resultaten al binnen zijn.
Wat ontzettend slordig allemaal. Echt ontiegelijk irritant. En het vervelende is dat je er van afhankelijk bent, dus je moet wel wachten. Bah! Je TSH is echt te hoog meid en jhe FT4 errug laag. Hopelijk doet medicatie snel voldoende. Laat je het nog weten?
Mijn waardes zijn weer binnen; dit keer wel de beloofde antistoffen erbij: Schildklier TPO as: 6400 (normaal: <100) Schildklier TG (thyrogl.) as: 1600 (normaal: <100) TPO-antistoffen aangetroffen... Dus ik heb de Ziekte van Hashimoto, als ik het goed begrijp... Die TG antistoffen zeggen me niet veel. Er zat nog geen brief van de internist bij. Omdat ik voor mijn vakantie graag nog de uitslag wilde hebben, hebben ze alleen de labwaardes opgestuurd zonder toelichting. Ik lees overal op internet dat die TPO-antistoffen niet goed zijn als je zwanger wil worden, ook al zijn de schildklierwaardes wel goed! Maar ik lees ook dat selenium zou kunnen helpen om de antistoffen omlaag te brengen. Verder waren er nog enige zaken die ik niet heb, die mij niet veel zeiden: Gliadine (gluten) IgA as: 1.0 (normaal: <2.0) Gliadine (gluten) IgG as: 0.8 (normaal: <4.5) Endomysium IgA as: negatief Transglutaminase (TTG) as: 2 (normaal: <6) Ik heb dus geen Coeliakie, maar dat had ik ook niet verwacht. NB: ik ben vanaf morgenmiddag op vakantie, dus even geen forumbezoekjes voor mij!
Ik ben weer terug van vakantie.... Het was heerlijk... Ik vond bij thuiskomst een e-mail van de internist dat ik mag ophogen naar 50 microgram Thyrax "als u dat wil". Natuurlijk wil ik dat, het gaat me veel te traag zo! Mijn vragen beantwoordt hij niet... Ook heb ik geen nieuwe brief ontvangen over de antistoffen die zijn aangetroffen... zucht.
Wat vervelend zeg! Sommige artsen hebben volgens mij moeite met zich inleven in wat zo'n traject met een patiënt doet. Veel succes in elk geval!
Ik denk dat ze ook niet te vaak die antistoffen gaan onderzoeken. Je hebt ze en die gaan niet meer weg dus op zich hoeven ze dat denk ik niet telkens opnieuw te onderzoeken. Ik vind 50 microgram niet veel, maar goed, ze zullen wel eerst willen zien of je er goed op reageert. Hopelijk heeft het snel een goed effect, meid. Ikzelf heb er veel baat bij, bij de medicatie! Liefs.
Ja, zelfs met 25 microgram voelde ik me al beter dan zonder medicatie. Het sloeg snel aan. De internist dacht dat ik uiteindelijk op 75 zou uitkomen. Daar moeten ze zo snel mogelijk naar toe dus. Ik heb wel gehoord dat je je antistoffen omlaag kunt brengen als je selenium en zink gebruikt. Dat doe ik dan maar.
Hoi Meiden, Ik heb ook een traag werkende schildklier. Ik slik nu al ruim een jaar 0,075 mg Euthyrox. Een maand geleden is er nog onderzocht of ik antistoffen heb. Uitslag was gelukkig goed. De internist heeft mij al wel een recept gegeven, voor het geval ik in verwachting raak. Dan mag ik de dosis gelijk ophogen. Ik moet dan wel z.s.m. een afspraak maken bij de internist. In principe hoeft een traag werkende schildklier niet altijd een probleem te zijn om zwanger te raken. Ik wens je veel succes! Groetjes Wannabe a Mom
Bedankt voor je reactie! Wat een geluk dat je geen antistoffen hebt! Morgen ga ik toch naar de endocrinoloog in het UMCU. Ik vond dat de internist mij onvoldoende serieus nam en misschien is hij niet op de hoogte van de laatste richtlijnen m.b.t. schildklier & kinderwens. Hij geeft er in ieder geval geen blijk van. Ik hoop dat het beter bevalt in het UMCU, al heb ik er een hard hoofd in. Weer die arts-assistenten... zucht
Hallo dames, Helaas hoor ik ook bij het schildklierclubje dat maar niet zwanger raken kan. Anti-tpo sterk verhoogd en ik word echt nerveus over alles dat je (steeds vaker) leest op internet over onvruchtbaarheid door anti-stoffen. Ik geloof wel dat niet iedereen met een trage sk problemen heeft met zwanger worden maar ik ben wel eens bang dat dat wel degelijk geldt voor iedereen met antistoffen. Is er iemand hier die antistoffen heeft en zwanger raakte?
Hallo Baboe, Inmiddels heb ik me sufgelezen over Schildklier & Kinderwens en heb ik ook een deskundige arts gesproken die me veel verteld heeft over dit alles. Conclusie: 1. Die TPO-antistoffen verhogen de kans op een miskraam; je kunt ze omlaag brengen door selenium te slikken. Veel artsen weten dit nog niet, omdat dit nog volop in onderzoek is. Selenium kun je gewoon kopen bij het Kruidvat of De Tuinen; kies 80 tot 200 mcg. 2. Je schildkierhormoon moet om zwanger te worden hoognormaal worden ingesteld. Dus je FT4 tenminste boven de 16, liefst rond de 18-20, evt. iets hoger. Je TSH zo laag mogelijk zonder te hyperen, teninste tussen de 1 en de 2; iets lager mag ook. Als je zorg dat je zo bent ingesteld, zijn je kansen om zwanger te raken vele malen hoger! Veel artsen, ook internisten, weten dit niet! Dus als je ze wil overtuigen, kom dan met wetenschappelijke informatie. Of zoek een arts die op de hoogte is van de laatste inzichten. Als je zwanger wil worden, hoor je bij een internist en niet bij de huisarts thuis. Meer info: www.hypomaarniethappy.nl en www.schildklier.nl Als je meer wil weten, stuur dan een PB, want ik kom hier niet veel meer.
Toevallig stuit ik op dit topic en las het berichtje van Aquilegia over het gebruik van Selenium. Zelf bleek ik ook verhoogde TPO-antistoffen te hebben. Ik raakte wel makkelijk zwanger, maar elke zwangerschap eindigde in een miskraam. De TPO-antistoffen zijn daar o.a. een boosdoener van. Sinds twee maanden gebruik ik 150 mcg selenium en mijn TPO is afgelopen week weer getest en bleek flink gedaald te zijn. Het is zeker een aanrader en kan zonder risico tijdens de zwangerschap gebruikt worden. Je kan het bij elke willekeurige drogist kopen!