Ik ben er sinds 3 weken achter dat mn schildklier veel te snel werkt. ZIjn we achter gekomen via bloedprikken omdat ik me zo beroerd voelde. Ben ondertussen 21 kilo afgevallen, ik klaag niet Nou ben ik aan de medicijnen, strumazol, en moet volgende week weer naar de internist. Als het goed is ligt mn schildklier dan stil en krijg ik schildklier hormoon zodat ik niet tonnetje rond wordt. Wie heeft er ook ervaring met een te snel werkende schildklier??
Hoi! Hier een te traag werkende schildklier, dus juist het tegenover gestelde Ik ben nog altijd zwaarder dan dat ik voorheen was. Ik krijg ook medicijnen en moet geregeld bloed laten prikken om de werking in de gaten te houden. Hopelijk slaan de medicijnen snel aan. Als het goed is, voel je je dan ook snel een stuk beter!
Hoi hoi, Weet je ook wat de oorzaak van je te snel werkende schildklier is? Ik zelf heb de ziekte van Graves. Dan werkt je schildklier ook te snel, dit is een auto-immuunziekte. Toen ik 17 was heb ik dezelfde therapie als jij gehad. De 'replace and block' therapie noemen ze dat. De strumazol legt je schildklier stil en de thyrax neemt de functie over. Deze medicijnen blijf je een jaar of anderhalf slikken en dan stop je er in 1 keer mee. Je hypofyse (daar gaat het bij Graves mis) krijgt dan een soort 'tik' en gaat het hopelijk weer goed doen. Bij mij heeft dat helaas niet geholpen en uiteindelijk heb ik toen een slok radioactief jodium gehad. Klinkt heel heftig, maar valt erg mee. Behalve dat je 3 weken lang niet te dicht bij mensen in de buurt mag komen. Maar goed, dat hielp en sindsdien werkt hij bij mij te langzaam, daar slik ik thyrax voor en dan gaat het prima... Succes!
Mijn moeder heeft hetzelfde gehad. Zij heeft ook de ziekte van graves. Haar schildklier werkte ook te zwaar en ze heeft dezelfde behandeling gehad. Ze is wel zwaarder geworden na de behandeling, en ze heeft er een bol oog aan over gehouden
Ja die bolle ogen heeft gelukkig maar een klein percentage van de mensen met graves. Echt heel naar. Dat heb ik gelukkig niet! Ik ben er ook niet zwaarder van geworden trouwens, alleen even tijdens de eerste behandelingen, toen was mijn lichaam even de weg kwijt en hield ik ook heel veel vocht vast. Nu weer een lichtgewicht als vanouds!
Dat bol oog is echt vreselijk! Daar zit ze ook erg mee, ze kan er wel voor geopereerd worden. Maar je hebt altijd een kans dat je andere oog begint.
Mijn collega heeft ook een te snel werkende schildklier en zit al dit hele jaar in de ziektewet. Is nu langzaam aan het opbouwen. Ze was ook heel erg afgevallen, zag heel slecht, was kattig, hyperactief en niet kunnen slapen en kon zich niet concentreren. Met name dat laatste heeft ze nu nog last van en daarom is ze nog niet volledig aan het werk, wij zijn namelijk apothekersassistentes. Ze hebben bij haar ook een paar jaar terug de boel plat proberen te leggen met strumazol en dmv thyrax de werking goed proberen te houden. En toen zo ineens stoppen, het leek goed te gaan maar helaas eind vorig jaar bleek het toch (goed) mis te zijn. Dus heeft zo ook zo'n radioactieve slok gehad. Eerst weer de boel op gang brengen (dus met de strumazol stoppen waar ze alweer mee was begonnen) en toen werd ze heel benauwd. Bleek dat de schildklier op haar luchtpijp drukte. Toen is de slok zover mogelijk naar voren geschoven. Maar voordat die volledig werkt ben je ook alweer 3 maand tot een half jaar verder. Ze voelt zich nu lichamelijk wel weer okay, alleen die concentratie is nog helemaal niet goed. Ze werkt nu ongeveer 4-5 uurtjes per dag. En dan gaat ze naar huis en zo af en toe zet ze de auto dan aan de kant van de weg omdat het niet meer gaat. Levensgevaarlijk, maar ze is een eigenwijze tante.... Mijn collega ging een cursus doen over schildklieraandoeningen (voor het werk) en dacht dat ze over zichzelf las. Toen is ze naar de dokter gegaan en heeft dit aangekaart, bloed prikken en ja hoor!!! Nog een geluk dat ze die cursus deed, anders was ze er nu waarschijnlijk nog niet achter... Veel sterkte!!!
Ik ben helaas al jaren schildklier patient. Eerst te snel, met flinke krop (ook erg charmant). Ze kregen hem met strumazol niet rustig, dus heb een radioactieve "slok" gekregen in december 2003. Dat was perfect. Binnen 3 wkn was de krop totaal geslonken en werkte m'n schildklier al snel heel goed en rustig. Het nadeel met de "slok" is dat de schildklier na 3 jaar weer te langzaam kan gaan werken. Dat is dus gebeurd en ik heb nu Thyroxine om hem wat op te jagen. Toch is een langzaam werkende schildklier beter te behandelen heb ik begrepen, dus ik ben zo best tevreden. Ik heb me nooit meer zo slecht gevoeld als toen hij te snel werkte. Wat een hel was dat... Heel veel sterkte ermee!
Wow, hoelang duurde het voordat ze er achter kwam. Maar goed dat ze die cursus had gevolgd. Mijn moeder weet alle klachten aan de overgang, opvliegers, gejaagd, druk zijn etc etc. Eigenlijk precies de klachten die je ook kunt hebben tijdens de overgang. Trouwens...het klopt toch dat schildklier problemen erferlijk zijn?
Mijn zus heeft graves ze heeft dit ook al vrij lang, eerst is ze heel lang aan de medicijnen geweest en daarnaa heeft ze de slok gehad, dit heeft helaas niks geholpen en nu is ze weer aan de medicijnen. Ze is best veel aangekomen en krijgt het er niet echt af, tenzij haar medicijnen dosis weer niet goed is en de schildklier weer te snel werkt.
Ik heb idd ook de ziekte van Graves. Dat zei de internist pas. Ik hebhet idee dat die strumazol de boel nog niet echt stillegt, blijf afvallen nl
bij mijn zijn ze er achter gekomen enkele maanden na de bevalling. had hartkloppingen, last van flauwvallen, blijven afvallen ondanks te veel eten, slecht voelen, moe zijne tc. kreeg ook strumazol 30 en slik dit nu samen met tirax. heb al enkele keren moeten bloedprikken en hij zit nu goed op schem. over enkele weken moet ik weer terug naar de internist en gaan we kijken wat de schildklier doet zodra ik stop met de medicijnen. het is de bedoeling dat hij nu het werk weer zelf oppakt en goed natuurlijk. ik had ook een vergrote schildklier bleek op de halsecho dus het kan zijn dat ik er nooit meer vanaf kom. ik was binnen 2 weken na de bevalling nog lichter dan ik was voor ik zwanger werd. heb waarschijnlijk al vanaf mijn 14e rondgelopen met een versnelde schildklier maar naast me hart is er eigenlijk nooit verder onderzoek gedaan. pas bij een inval arts kwam de schildklier ten sprake en ben zo blij dat ik bij die arts langs ben geweest toen. voel me zo veel beter, minder opgejaagt etc. na het slikken van de medicijn strumazol met ik 8 kilo weer terug aangekomen maar weeg nu nog maar 68 kilo bij 180 en ben daar tevrede mee.
Mijn schildklier werkt te traag en met antistoffen heb ik dus Hashimoto maar geregeld heb ik ook dat het te snel werkt en dan heb ik Graves.Lekker afwisselend dus. Je kan je behoorlijk naar voelen met beiden.Met te snelle werking had ik hartkloppingen,enorm zweten,opgejaagd gevoel,misselijkheid en de lijst gaat door.Maar vooral dat opgejaagde gevoel in combinatie met trillende handen vond ik erg vervelend. Hopelijk zal de internist het snel stabiliseren.
Ja zoals jij dat beschrijft heb ik idd ook. Ik zweet me nu helemaal rot. Handen trillen en ben gejaagd. Heb alleen het idee dat die strumazol niet helemaal zn werk doet, mss komt het nog.
Silvie...het kan even duren voordat de verschijnselen minderen. Ja die trillende handen en die gejaagdheid.Erg vervelend. Even iets schrijven en je handschrift is ook meteen anders. Melk inschenken word ook lastig.Allemaal dingen die erbij komen kijken.Hoop dat de medicatie snel zal aanslaan voor je. Het is inderdaad erfelijk.Mijn tweelingmeiden(16) en mijn oudste zoon(21) hebben alle 3 hashimoto.(traagwerkende schildklier met antistoffen)Dit weten we eigenlijk sinds een jaar of 3-4. Op het ogenblik heeft 1 van de tweelingmeiden Graves dus haar schildklier werkt nu te snel met als resultaat dat de ladies die een 1-eiige tweeling zijn minder op elkaar lijken want de 1 is 7 kilo aangekomen en de andere 6 afgevallen dus het verschil is nu 13 kilo.
Achteraf denk ik dat ze er al een paar jaar mee liep, idd maar goed dat ze die cursus heeft gedaan. Ze liep van de winter met die kou en sneeuw gewoon in een topje met spaghettibandjes op het werk Ze was ook veel afgevallen, zag er een beetje eng uit. Nu is ze weer aangekomen en ziet ze er weer mooi uit... Of het erfelijk kan zijn, wist ik niet maar dat wisten anderen hier wel...
Haha heel herkenbaar! Mijn moeder had met 2 graden buiten gewoon de tuindeuren open omdat ze het zo warm had
Dames, ik heb een groot deel van de symptomen (bijv. absurd veel eten en niet aankomen (eet soms 3 volle borden 's avonds maar ben nog nooit zo dun geweest.. ) voel me regelmatig als ik rustig op de bank zit extreem opgejaagd, ben soms heel erg snel geirriteerd, elke avond doodmoe, en heb ook regelmatig branderige ogen). Ik heb een paar maanden terug echt veel te veel gewerkt dus ik dacht dat die moeheid en irritatie kwamen van een lichte vorm van overspannenheid, maar ik heb het nu dus al maande wat rustiger en het wordt niet echt minder. En nu las ik dus net die symptomen van een te snelle schildklier en vooral dat niet aankomen terwijl ik me volvreet kan ik verder niet echt plaatsen.. Maar ik heb het juist vaak vrij koud. Vooral m'n voeten zijn zelfs met het warme weer nog ijskoud. Heeft 't dan nog zin om naar de HA te gaan om bloed te laten prikken ivm schildklier?
abcd1234....je kan altijd je huisarts vragen of je het mag checken. Vraag dan meteen je schildklier waarden en je schildklier antistoffen na te checken.Hou er rekening mee dat veel huisartsen nog de oude waarden als normaal hanteren en niet de nieuwe waarden. TSH moet onder de 3 liefste onder de 2 zitten en dus niet onder de 5 zoals veel huisartsen nog aanhouden.Dat is echt achterhaald. Als mijn TSH boven de 3 is krijg ik trage schildklier(hypo) klachten en is die lager dan 0,01 dan werkt het dus snel dan heb ik hyper klachten.Nu met TSH van 0,1 voel ik me perfect.