Schildklierafwijking

Discussie in 'Gezondheid' gestart door maartje84, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ricmar94

ricmar94 VIP lid

17 dec 2008
    11.713
    1
    36
    zelfstandig ondernemer
    Gasselternijveen Dr
    Ik woon in Drenthe vlak bij Assen en Stadskanaal maar ga even op de site kijken

2. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Bedankt, ik zal eens kijken of ze een endocrinoloog hebben. Zag niets op de site van Hypo maar niet happy staan.
    Mijn waardes van deze week heb ik opgeschreven, deze neem ik mee net als de folder over zwangerschap en hypo..

3. Trees

Trees Niet meer actief

*breekt even in*

In Groningen in het Martiniziekenhuis zit een hele fijne endocrinoloog. Ik heb heel wat artsen ontmoet de afgelopen jaren, maar zij staat met stipt op twee (nummer één is de arts die me blijvend zwanger heeft gekregen ;))! Ik kan je de naam pb-en al je wilt. Volgens mij niet al te ver van je vandaan?

*Breekt weer uit na je eerst uitbundig te hebben gefeliciteerd met je zwangerschap :p*

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Oehh ik kreeg net mijn nieuwe uitslagen van mijn schildklier..........en ben best wel weer geschokken...

Mijn T4 was 14,9 en is nu met een 0,025 verhooging verder gedaald naar 13,1 :(
    Hoe is dat nu mogelijk???

Snap er niks van maar ik durf nu niet verder te verhogen....

Pffff wat een drama is dat eigenlijk dat je SK zo klierig kan doen!

Wat zouden jullie doen? De gyn op bellen voor een verwijzing naar een internist?

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou er nog een blauwtje bij doen!! (Althans, hoe is je TSH nu?)
    EN een verwijziging voor een internist regelen!! Vervolgens onder begeleiding van de internist denk ik daarna nog een blauwtje erbij doen!!

6. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Sloppy, gelijk ophogen meid! Kan me voorstellen dat je schrikt.
    Het is een grote misvatting dat je alleen maar de eerste drie maanden moet ophogen. Ik las dat hier ook ergens dat een internist dat zei. Jij zit al aan de ondergrens wat je Ft4 betreft, dan heb je niet veel ruimte om te zakken. Dus hup ophogen en je internist aan zijn/haar haren trekken. Je baby heeft schildklierhormoon weggenomen bij jou om er zelf een aan te leggen. Dat betekend dus dat hij bij jou als het ware "uitgeput" raakt en je waarden heel erg kunnen zakken.

7. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Mijn TSH is 0,01 dus dat is wel goed...........hij is nooit hoog geworden.
    Ik ben een van die rare gevallen die een dalende T4 heeft met een lage TSH.

Ik heb contact gehad met de Gyn en die heeft een internist gesproken maar die vond het nog niet nodig om op te hogen en wilde pas over 4wkn weer op nieuw bloed prikken.
    Ik moet vrijdag weer naar de gyn en ik ga dan vragen of ik direct bloed mag prikken.
    Zo niet rij ik daarna door naar de huisarts en ga het met haar weer regelen.

De meeste internisten hanteren de ondergrens van 12............en daar zit ik nog boven. Ze nemen niet mee dat hij zo snel gedaald is in een korte periode zelfs niet met de extra ophoging...

8. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Sloppy, ik ben ook zo'n gevalletje als jij met die TSH. Maar even over jou. Ik zou hier geen genoegen mee nemen. Je zit echt aan de ondergrens. Ik begrijp gewoon niet dat die internist zo makkelijk zegt dat het niet nodig is. Wat zegt jou gevoel?

9. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb toch de HA gebeld en die vonden het ook niet goed gaan zo. Maar om direct op te hogen vonden ze, net als ik, niet zo'n goed idee.
    Ik ben dus gister weer gaan bloed prikken en als hij dan nog zo laag is dan ga ik ophogen.
    Want er bestaat een kans dat de medicijnen nog niks gedaan hebben en dat ze nog moesten gaan aanslaan.
    Ik zit nu op 225thyrax en dat is al best hoog.

En ik ga me laten doorverwijzen naar mijn oude internist. Hij zit in Utrecht maar heeft me tijdens de vorige zwangerschap ook op afstand geholpen door bloedformulieren op te sturen en via mail mijn medicatie te wijzigen.

Ik neem er dus echt geen genoegen mee! Het is veel te eng voor je zelf en ook voor je kleintje!

10. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Vandaag bij de gyn geweest en die was alles behalve tevreden over hoe het ging met mijn schildklier.
    Ik ben doorverwezen naar een internist en ik moest volgende week al direct.
    Dan hebben ik de bloed uitslagen van gister ook al gelukkig binnen.
    Ze maakte zich echt zorgen over mij en mijn kleintje.
    Ze heeft zelf nog een extra GUO aangevraagt om nog een keer te kijken naar de organen en hersenen om zeker te zijn dat er op het zicht niks mis is.

Wel heel fijn dat het zo serieus genomen word maar ik vind het ook allemaal wat beangstigend hoor!
    Ik heb namelijk niet zomaar een gyn maar een afdelingshoofd van het VU amsterdam (profesor!)
    En als zij mij niet kan zien moet ik bij een van haar directe collega's.
    Dus het is heel dubbel want het is toch een bevestiging dat ze het zorgelijk vinden........
    Ik probeer er zo min mogelijk bij stil te staan, maar ik heb echt wel wat tranen gelaten vandaag.

11. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Hier ook weer nieuws.
    4/4 ging de echo bij de gyn niet goed, ben toen ook niet doorverwezen naar de internist.
    Gisteren een second opinion en 2e echo met een kloppend hartje gehad in het ziekenhuis in Harderwijk, bij de vlk.
    Zij heeft overleg gehad met de gyn daar, en die kwam er meteen aan.
    Meteen bloed moeten prikken, en heb labform. meegekregen om in Lelystad elke maand bloed te laten prikken.
    Hij zegt me niet door te hoeven verwijzen naar een internist, hij wilde eerst mijn waardes nu afwachten.
    Die heeft hij doorgebeld gisterenmiddag.
    M'n TSH was 1,4 en T4 15. Dat vind ik wel merkwaardig, een aantal weken geleden was mijn TSH 3,4 en T4 18, en ik ben in die tijd niet opgehoogd.
    Hij wil dus nu eerst afwachten wat de waardes gaan doen in de komende weken, misschien dat het uit zich zelf nog verder gaat dalen.
    Kan het dat je schildklier ineens wel gaat werken tijdens de zwangerschap, dat ie het deels weer heeft overgenomen?

12. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hallo allemaal

ik wil ook graag meekletsen
    ik heb de ziekte van hashimoto en mijn waardes waren laatst stabiel maar kunnen behoorlijk schommelen.
    ik heb geen idee wat de normale waardes zijn? ook niet wat die van mij zijn. Mijn internist heeft het daar eigenlijk nooit over gehad, hij laat gewoon bloed prikken en past medicatie aan waar nodig.

Ik gebruik momenteel euthyrox 200 1x daags 1 tablet

momenteel heb ik een zoontje van december 2008. in die zwangerschap gebruikte ik thyrax die steeds wat werd opgehoogd. Mijn zoontje is gezond gelukkig.

BELANGRIJK VOOR ZWANGEREN NU !! laat direct na de bevalling of snel erop je hormonen weer controleren / bloed prikken. Als ze te lang wachten met je medicatie weer bijstellen (dus verminderen) kan dat ook gevolgen hebben namelijk is mij verteld.

Momenteel overweeg ik om BAM moeder te worden van een 2e (ex in vorige zwangerschap weggegaan) en moet dus binnenkort gaan overleggen met artsen. (internist maar ook neuroloog ivm epilepsie waar ik medicijnen voor gebruik)
    hoop dat ik groen licht krijg

vraagje: waar vind ik de normale waardes en weten jullie je eigen waardes door na te vragen bij arts?

13. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Hier vandaag bij de internist geweest en helemaal door gelicht weer.
    7 buisjes bloed afgegeven en over 3wkn weer terug.
    Voorlopig nog niks doen ondanks dat hij te traag werkt. Als er echte afwijkende dingen in mijn bloed gevonden worden bellen ze me voor een eerdere afspraak.

@Koetjekuuk: ik vraag altijd bij de HA wat mijn waarde was. Ik neem geen genoegen mee: ohh dat is goed hoor. Want wat hun goed vinden kan al afwijkend zijn.

14. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    hoi,

weten jullie of het gevaarlijk is om een tsh van 0,37 te hebben. Deze is 2 weken bij mij geprikt, maar ben verder niet bekend met schildklierproblemen. Moet over weken weer terugkomen en heb dan een telefonisch consult bij een gyn. of verloskundige van het ziekenhuis.

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    0,37 is voor schildklierpatienten die aan medicijnen zitten netjes, voor niet schildklierpatienten is hij wel een beetje laag. Maar zonder je FT4 te weten zegt dit nog niets. Mocht je FT4 erg hoog zijn, dan ga je richting een hyper. Maar als je FT4 normaal is, heb jij blijkbaar gewoon van nature een lage TSH zonder problemen.
    Ff je afspraak bij de arts afwachten dus.

Hoe voel je je verder?
    Veel honger? Geen trek? Energie? Hartslag heel snel of gewoon?
    vergeet niet dat 'hyperklachten ook gewone zwangerschapsklachten kunnen zijn (veel trek, moe zijn)

Houd je ons op de hoogte?

16. ricmar94

ricmar94 VIP lid

17 dec 2008
    11.713
    1
    36
    zelfstandig ondernemer
    Gasselternijveen Dr
    goedemorgen vorige week bloed geprikt en vandaag bezoek an internist.
    TSH was nu 1,2 en de T4 19,1, volgende maand terug komen voor die tijd bloedprikken incl T3.
    Internsit was tevreden hoef nu niet op te hogen van hem.

17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mooie waarde!! Misschien dat als de volgende keer je TSH wel een beetje gestegen zal zijn en je FT4 een beetje gedaald dat je dan wel moet ophogen, maar snap de logica van je arts om nu niet op te gaan hogen!! :)

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    ff je vorige waarde erbij gezocht...

Je lichaam heeft goed gereageerd op je blauwtje erbij!! :)

19. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi dames!

Ik ben er ook weer. Ik heb gisteren mijn waarden weer gekregen en Tsh 0,01 en Ft4 16... Tsh is hetzelfde gebleven maar mijn Ft4 is van 21 gezakt naar 16. Op zich niet zorgwekkend, maar als ik over 4 weken weer ga prikken vrees ik dat ik toch op de ondergrens zit. Huisarts zegt niet ophogen maar ik vind van wel. Heb aan het eind van de middag een tel.consult met mijn huisarts om te overleggen. Wat vinden jullie?

Ricmar, helemaal toppie! Houden zo!

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Lastige waarde zeg!!
    Gezien je FT4 zou ik wel zeggen ophogen, maar gezien je TSH zou ik juist zeggen: niet ophogen.

Ik vind dat je met zo'n waarde eigenlijk echt met een internist moet overleggen...

Deel Deze Pagina