Schildklierafwijking

Discussie in 'Gezondheid' gestart door maartje84, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ricmar94

ricmar94 VIP lid

17 dec 2008
    11.713
    1
    36
    zelfstandig ondernemer
    Gasselternijveen Dr
    lastig is dit zeg.. en je internist wat zegt die??

2. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    ft4 prikken ze volgens mij niet standaard. Die moet ik over 4 weken wel meeprikken.
    ze hebben de schildklierhormoon geprikt vanwege erge zwangerschapsmisselijkheid. Ik voel me vooral moe, slaap wel onrustig, heb wel eerder honger, maar dat zijn niet dingen die ik perse in verband breng met de schildklier inderdaad. Voor de zwangerschap is ie ook regelmatig geprikt, maar nooit eerder iets afwijkends gehoord. Ik laat het weten als ik de nieuwe waardes heb.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    FT4 is in de zwangerschap wel iets belangrijks, dus jammer dat ze die niet vast geprikt hebben. Waarom mag je over 4 weken pas weer prikken? Voor je TSH snap ik dat dat over 4 weken weer moet, maar waarom niet eerder ook ff je FT4 prikken?

4. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Hoi Patrieske,

Een FT4 van 16 is prima hoor! Ik ben nu zwanger van de 2e en heb nu steeds een Ft4 van 15. Ik weet niet hoe ver je al bent in je zwangerschap, maar streefwaarde's zijn:
    1e trimester FT4 minimaal rond de 14
    2e trimester FT4 minimaal rond de 13 en de laatste loodjes rond de 12.
    Vanaf een maand of 4 is de schildklier van je kindje ontwikkeld en begint dan zelf te werken. Op dat moment heb je dus alleen meer hormonen nodig omdat je lichaam harder moet werken vanwege de zwangerschap.
    Mede doordat je TSH licht onderdrukt is, denk ik dat het wijs is om (voorlopig) niet op te hogen. Over 4-5 weken nog een keer prikken en zien wat dan de waarden zijn. Geniet van je zwangerschap!

5. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Hallo dames,

heb gisteren telefonisch contact gehad. Mocht van huisarts ophogen met een blauwtje. Maar omdat mijn Tsh wel goed is heb ik voorgelegd om dan over twee weken nog eens te prikken en te kijken wat dan mijn Ft4 doet als die dan weer verder zakt dan weer ophogen. Op zich zijn mijn waarden goed Ft4 is welliswaar gezakt maar niet dramatisch. Huisarts is akkoord dus over twee weken weer prikken.

6. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ook ik heb hypothyreoïdie en ik ben ruim 25 weken zwanger. Ik ben vandaag gebeld door de internist met mijn waarden:
    - TSH: 3,5
    - FT4: 13
    - T3: 3,1
    Ze vond deze waarden prima en zei dat ik het zo moet laten... Ik ben er eigenlijk niet zo heel erg blij mee, want ik vind ze niet zo heel goed. Ik vroeg me af wat jullie van deze waarden vinden en wat jullie zouden doen...

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gezien dat je al 25 weken zwanger bent kan het voor de beeb niet echt kwaad. De beeb heeft namelijk als het goed is al een zelfstandig werkende schildklier. Maar voor jezelf is deze waarde niet lekker.

Hoeveel Thyrax slik je nu?

Ik zou met deze waarde er in ieder geval 1 blauwtje bij doen, wellicht na twee weken ophogen met nog een half blauwtje.

Bij schildklierpatienten die aan de Thyrax zitten dient de TSH rond of liever nog net onder de nul te zijn en je FT4 moet zo veel mogelijk richting de 20.
    Van de FT3 heb ik te weinig verstand om daar wat nuttigs over te kunnen zeggen. Wel weet ik dat die van mij steeds ietjes lager is dan die van jou nu is.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Heb je trouwens nog blauwtjes in huis?
    Anders en misschien wel sowieso ff voor 5 uur nog bellen met je internist als je toch wilt ophogen. Maandag is het pasen dus anders kun je op z'n vroegst dinsdag pas bellen.

9. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik denk dat je TSH rond/onder de 1 bedoelt Maartje! Onder nul kan niet.
    Ik ben het wel met je eens dat de waardes van Lynne beter kunnen, maar FT4 van 20 is niet voor iedereen mogelijk.
    Ik zou je arts nog een x bellen en vragen of je nog iets mag hogen. Mss als compromis een half blauwtje??

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Oeps haha idd onder de nul ;) onder de nul kan ook, dan is ie onderdrukt, bijv 0,01 ;) maar als ik dat heb ben ik echt aan het hyperen ;)

11. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    Bedankt voor de reacties, ik kon niet eerder reageren want ik ben vrijdag getrouwd!

In ieder geval slik ik nu 87,5 mcg, wat voor mij best weinig is. Op het begin van de zwangerschap zat ik op 125 mcg, maar ik ben vrij snel weer omlaag gegaan omdat ik Hyperemesis heb gehad en dus ontzettend veel ben afgevallen. Nu gaat het dus weer beter en begin ik ook weer aan te komen.

Ik heb zelf wel het gevoel dat ik me prettiger zou voelen als ik ophoog. Ik ga denk ik dinsdag maar even bellen om te kijken of het goed is als ik bijv. ophoog naar 100 mcg. Overigens denkt de internist dat ik toch de volgende keer (over 4 weken dus) moet ophogen.

Ik ben in ieder geval blij om te horen dat het voor de baby geen kwaad kan!

12. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Grappig dat jij dan gaat hyperen.........dat heb ik (als het goed is) helemaal niet.
    Mijn TSH is altijd <0,01 en mij T4 is nu 13,1......
    Het kan nog zijn dat mijn t4 heel hoog is en dat hoor ik over 2wkn.

13. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hallo allemaal

ik kom ook wat meer meekletsen hier want merk dat ik echt nog wat weinig weet eigenlijk en vaak veel van de arst uit ben gegaan.
    Ik ben inmiddels bezig voor een 2e zwangerschap met een donor als BAM (ben al alleenstaand mama van zoontje van bijna 2½ nu)
    ik heb ziekte van hashimoto en epilepsie maar groen licht gekregen om voor een 2e te gaan. Snap alleen nog niet zo veel van de waardes. op internet wel wat opgezocht, maar wisselt allemaal een beetje.
    TSH tussen 0.2 en 3,5
    FT4 tussen 8 en 26 (nogal ruim?)
    T4 tussen 60 en 140
    T3 tussen 1,2 en 3,4
    heb ik gevonden. Heb mijn arts gevraagd mijn waardes vanmiddag nog even door te bellen.

ik slik trouwens euthyrox 200mcg. zijn er meer mensen die dit gebruiken?

14. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    hoi bam mama! super dat je het alleen doet! respect!

van die waarden moet je niet zomaar uitgaan, het kan per lab verschillen. Ik zou je arts bellen voor je waarden en er dan direct de normaalwaarden waar het tussen hoort te liggen opvragen. Dat kan wel eens heel anders zijn dan je hierboven typt. Ik zou ook een document maken met alle waarden en die iedere keer bijhouden na het prikken. Dan kan je het goed in de gaten houden of er iets veranderd. En ophogen zodra je zwanger bent want de kleine heeft het ook nodig.

Succes met zwange worden!
    liefs Miek

15. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    he sloppy
    ik had laatst deze waarden:
    26 april: 36+4 weken
    TSH: 0.21
    FT4:13.8

Heb jij altijd een lage TSH en lage FT4 of denk je dat het door de zwangerschap komt? ik was nog niet helemaal ingesteld toen ik al zwanger werd dus dat weet ik niet. En mijn huisarts heeft er niet veel kaas van gegeten ;)

Wat is trouwens je favo strandtent? mijne thalassa 18, lekkere koffie en de kleine man kan lekker beschermt spelen zonder snel naar zee te kunnen rennen.

Miek

16. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Miek, mooie waardes meid met hoeveel microgram heb je moeten ophogen tijdens je gehele zwangerschap?

Mijn waardes heb ik vanmiddag even opgevraagd. Ft4 16 en Tsh 0,18 ik ga ophogen met een blauwtje.

17. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    Patries, ophogen lijkt me niet nodig hoor...

toen ik zwanger werd zat ik op 75ug, maar was nog aan het instellen. zit nu op 150ug, dat gaat na de bevalling vast weer naar beneden.

Miek

18. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hoi allemaal

ik heb de waardes doorgekregen
    internist noemde dat ik TsH op 4,5 zat
    en FT4 op 18.
    De normaalwaardes volgens hem zijn TSH tot 4 en FT4 10-21

Internist noemde het nu even zo te willen houden. ik gebruik namelijk ook andere medicijnen die weer veranderd moeten worden als deze ook worden aangepast wat niet gunstig zou zijn (anti epileptica die dan omhoog zou moeten) en hij noemde dit nu niet zorgwekkend te vinden, ik heb voorheen veel slechter ingesteld gezeten en 4,5 is voor mij al netjes in combi met al het andere noemde hij.
    wel in de gaten houden en mocht ik zwanger zijn / raken direct weer bellen en regelmatige controle.

Ik voel me verder prima, dus laat het nu even zo... maar ga het zelf nu idd ook meer in de gaten houden.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    @Patrieske: Volgens mij is het heel normaal dat je FT4 wat zakt gedurende je zwangerschap? Veel internisten/endocrinologen kijken tijdens de zwangerschap met name naar de TSH-waarde.

En ook los ervan, zou ik met die waarden niet ophogen...je TSH is al vrij laag en je FT4 vind ik ook vrij aardig? Of heeft jouw lab heel afwijkende waarden?

20. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    @Niekekris, ja klopt is heel normaal dat je Ft4 zakt tijdens je zwangerschap. Het kan ook zijn dat je Ft4 te hard zakt. Bij mij is tie binnen vier weken gezakt van 21 naar 16. Hij zal eerder blijven zakken dan stabiel blijven. Ik zit nu nog wel in de normaalwaarden, maar wil gewoon niet riskeren dat ik straks op de ondergrens kom te zitten die gehanteerd worden voor zwangeren. Ik heb dat bij mijn jongste zoon ook meegemaakt en het is moeilijker om alles weer recht te trekken dan optijd op te hogen. Ik heb daar overleg over gehad met mijn huisarts en die was het er ook mee eens dat we straks niet achter de feiten moeten gaan aanhobbelen. Bovendien is het niet alleen belangrijk om naar de cijfertjes te kijken maar ook naar hoe je je voelt.

@Koetjekuuk, je Tsh is veel te hoog. Om zwanger te worden is een Tsh van rond de 1 heel wenselijk. Je Ft4 daarentegen is wel heel mooi.

Ik zal even een link voor je bijvoegen daar staat veel info in over zwanger worden en zwanger zijn met een schildklierziekte.

http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/speciaal_nummer_schildkliermagazine.pdf

Deel Deze Pagina