@Patrieske: Ik ben een voorstander van kijken naar hoe je je voelt, maar heb me door de endo laten vertellen dat tijdens je zwangerschap je waarden (en dan eigenlijk alleen je TSH - maar daarover verschillende meningen) toch belangrijker zijn. Ik heb geen idee wat waar is. (Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook heel lang onder de minimale waarden gezeten wbt FT4, maar omdat mijn TSH ook laag was, 'mocht' ik niet ophogen. De endo waar ik liep keek niet eens naar FT4, liet het niet eens checken (deed ik zelf wel af en toe via de huisarts).) @Koetjekuuk: Ik zou zeker ophogen, je TSH is echt nog te hoog en mbt je FT4 is er ook nog wel wat ruimte.
ik mag vanmiddag weer naar de internist, vorige week al bloed laten prikken tsh t3 en t4 tevens nierfunctie en glucose, ik ben benieuwd hoe nu de waardes zijn, voel me goed al ben ik wel kouwelijk.. maar dat kan natuurlijk ook door de verandering van het weer komen.
Sorry dat ik er zo even inval, maar ik lees wel vaker mee en reageer eigenlijk bijna nooit. Volgens mij hoog je voor de waarde's die je hebt fors op! Zeker omdat je kleine frummel zelf een SK aan het ontwikkelen is en binnenkort niet meer van jou afhankelijk. Als je toch graag wil ophogen zou ik dat met een kwart blauwtje doen of om de dag een halve. Ik kan me voorstellen dat niet achter de feiten aan wilt lopen, maar in een hyper schieten is ook niet leuk. Door de lange halfwaarde tijd duurt het even voordat je daar weer uit bent. Bovendien kun je van een hyper ook heel moe worden en is het lastig te onderscheiden van hypo, terwijl het niet goed voor je lichaam is. Mijn advies zou dus zijn als je per se wilt ophogen doe het in kleine(re) stapjes!
@ patrieske: bij een TSH van 0,18 zou ik net zoals de andere dames zeggen niet ophogen en over 4 weken weer bloedprikken. Een TSH van 0,18 is bij mijn lab n.l. al te laag. Ik zou eerder een kwart blauw eraf doen. (Bij mijn lab is de norm tussen 0,4 en 4,0 voor TSH en bij Thyrax gebruik onder de 2,0). @ koetjekuuk: wat heeft de dokter gezegd? Ik slik nu trouwens 300 microgram thyrax (start zwangershap was 175) en zal na de bevalling terug gaan naar 200 en dan iedere 6 weken controleren of ik goed zit. Mijn TSH 3 weken geleden was 0,7 en de FT4 schommelt de hele zwangerschap tussen de 16 en 18. Da's laag voor mijn doen met als gevolg dat ik heel erg moe ben (niet zwanger voelde me ik pas goed toen m'n FT4 op 25 zat). Ik heb trouwens Graves en bel al sinds m'n 16e hypo na 2x jodium therapie.
Een FT4 van 16 is wel aan de lage kant, maar ik denk dat mijn arts mij ook niet zou aanraden om op te gaan hogen als mn TSH zo netjes laag zou zijn...
Hallo ben weer terug van de internist, bloeddruk was netjes en ik hoed die medicatie niet op te hogen. Ook mijn schildklier functie zetten niet aan tot actie. TSH 1,2 T4 16,9 T3 5,3 4 weken daarvoor was het TSH 1,2 T4 19.7 Over 4 weken weer bloedprikken, en voorlopig blijf ik op 1 witte en 2 blauwtjes staan.
Ik heb altijd een hele lage tsh bij mij is 0,01 heel normaal. Mijn Ft4 ligt normaliter rond de 23. Bij de waarden die ik nu heb voel ik me niet lekker. Huisarts ziet ook geen probleem met ophogen.
Een TSH van 0,01 is een onderdrukte TSH. Dit betekent dat je teveel hormoon slikt. In de literatuur kun je terugvinden dat een teveel aan SK hormoon osteoperose met zich meebrengt. Vandaar dat het niet goed is om constant een beetje hyper te zijn. Dat je huisarts het geen probleem vind zegt mij niet zoveel. Een huisarts is een algemeen arts en heeft (over het algemeen) niet heel veel verstand van de werking van de schildklier.
Mijn tsh is altijd zo laag. Ik ben wat de artsen noemen een apart gevalletje. Ik hyper beslist niet. Nogmaals ieder mens is verschillend. Ik heb bij genoeg internisten en endocrinologen gelopen die net zoveel verstand hebben van schildklierziekten als een huisarts volgens jouw mening.
Even een update van mijn kant, inmiddels ben ik niet meer zwanger Heb een MA gehad en ben uiteindelijk met 12w1d gecurreteerd vanwege te veel bloedverlies. Ik was al doorverwezen naar de internist en daar ben ik gewoon naartoe gegaan (we willen toch weer zwanger worden). M'n uitslagen van vorige week (2dgn na curr) TSH 3,4 FT4 14. Ik moet nu ophogen met een blauwtje, zit dan op 0,150. Over 2 maanden mag ik weer prikken, mocht ik voor die tijd zwanger worden, mag ik met 6 wk prikken.
Sterkte! Ik kom mij ook melden.. ik slik momenteel 0,225. Een hele hoge dosis dus. Bij mij werkt mijn schildklier waarschijnlijk helemaal niet meer.. mijn tsh zit al jaren op < 0,5 en daar voel ik me het best bij.. Heb ook veel internisten en endocrinoloogen bezocht, ik meerdere ziekenhuizen, en voel me eigenlijk sinds een aantal jaar het lekkerst (sinds ik zo hoog zit) Even aankijken of ik straks omhoog moet..
Een onderdrukte TSH met een hoge FT4 is heel normaal en niet apart. Het betekent gewoon dat je schildklier stil gelegd wordt. Maar doe maar waar je jezelf prettig bij voelt!
Straks weer bloedprikken, maandag telefonische afspraak met de internist. Ben wel erg benieuwd naar de waardes omdat het alweer een poosje terug is dat ik voor het laatst heb geprikt.
Ik heb de ziekte van Graves (gehad, na therapie met radioactief jodium doet mijn schildklier weinig meer...) loop gewoon bij de verloskundige (net als de vorige keer) en mijn internist houdt mijn schildklier in de gaten. Vóór mijn zwangerschap slikte ik 100 mcg Euthyrox (beetje aan de krappe kant), en dat is in 2 fasen opgehoogd naar 162,5 naar volle tevredenheid van mij en mijn internist. Zodra beeb geboren is, moet ik 125 gaan slikken en een maand prikken. Ik heb geen antistoffen en daarom geen enkele reden voor extra controles bij een gynaecoloog (is ook bevestigd door een bevriende gynaecologe).
Heb m'n bloeduitslagen binnen: TSH: 0,52 FT4: 15 De internist wil nu dat ik ga ophogen, van 150 naar 175. Zodra ik bevallen ben moet ik de dag na de bevalling minderen en dan dus 100 per dag slikken. Grappig is trouwens dat als ik voor de bevalling in het ZH lig, de gyn wil dat ik aan de verpleegkundigen vraag of ze hem ff willen roepen. Hij leeft zo mee dat hij dan ff wil langskomen hihi
Ik volg jullie steeds met een schuin oog, maar toch benieuwd wat jullie denken van mijn waardes. Heb hier ergens al eens eerder gepost dat ik Hashimoto heb (hypo dus) Voor en tijdens de zwangerschap van uk had ik euthyrox 100. Daarbij een THS rond de 1 en FT4 schommelend tussen 16 en 20. Net na de bevalling hartstikke hyper. TSH zo goed als 0 en een FT4 van 36. Dus euthyrox gehalveerd. (50) Voelde me niet lekker begin dit jaar en omdat ik steeds om de 3 maanden ben blijven prikken was duidelijk te zien dat ik weer hypo begon te worden. Januari een THS van 2,8 en FT4 van 14. Omdat we toch ook nog wel een ukkie 2 hopen te krijgen ben ik er zelf maar bovenop blijven zitten en in overleg met de huisarts 25 opgehoogd. (nu dus euthyrox 75) Ik prik nu om de 5 weken en de laatste keer was mijn THS 0,83 en FT4 17. Zijn best mooie waardes om eventueel zwanger te worden. Vind het een beetje griezelig eigenlijk dat mijn THS sterker reageert op de verhoging dan de FT4. Of vinden jullie dat wel meevallen? Heb wel met de gyn afgesproken dat ik minimaal 3 maanden stabiel ingesteld moet zijn. Mijn FT4 is dus heel stabiel, alleen is de TSH (gewenst) gedaald. Bij een posi test moest ik gelijk prikken en een afspraak maken. Bij uk 1 was ik er veel minder mee bezig. Maar na de hyper vlak na de bevalling ben ik er bewuster mee om gegaan. Vind het wel erg spannend allemaal...