Hai Pebbles, Het is ook harstikke spannend. Helemaal niet raar dus dat je je zorgen maakt, maar als je arts je zo goed in de gaten houdt dan komt het vast goed. Als je TSH zo snel reageert betekent dat dat je schildklier zelf ook nog wat doet. Dat is fijn, want met een pilletje kun je nooit de natuurlijke werking precies nabootsen. Jouw waarde's klinken als heel goed om zwanger bij te worden en dat meteen prikken en een afspraak maken heb ik ook gedaan met beide zwangerschappen. Tot op heden verlopen beide zwangerschappen ook probleemloos. Succes met zwanger worden en probeer er lekker van te genieten (zwanger zijn dan he, als dat lukt! Zwanger worden is vast ook genieten, maar dat is een beetje een rare uitspraak! )
@Maartje84: Mooie waarde's! Waarschijnlijk hoogt de internist nog iets op voor extra energie voor laatste loodjes en bevalling. En wat aardig dat ie zo meeleeft. Succes met de laatste loodjes en zet 'm op!
Afgelopen week bloed moeten prikken...komende week de uitslag; ben benieuwd...tot nu toe nog geen ophoging nodig gehad. Een ding waar ik mij wel zorgen om maak, mijn bloeddruk is flink gestegen van 70/140 naar 90/150. Hoop dat die niet verder stijgt, nu is de bloeddruk net op het randje. Binnenkort krijg ik daarom ook een CTG.Spannend. Ook binnenkort de '20 weken echo'.
Mijn T4 is gedaald naar 15,1 en mijn TSH is 0,52. Ik zelf wil graag wat gaan ophogen, maar de gyn zegt dat dit prima waardes zijn en dat een ophoging niet nodig is (telefonisch consult, voelde mij overrompeld, werd niet eens gevraagd hoe ik mij voelde). Ik zelf denk er anders over...in een normale toestand ligt mijn TSH rond de 0,22 en schommelt mijn T4 tussen de 16 en 17, bovendien voel ik mij erg vermoeid en suf iets wat eigenlijk in deze fase van de zwangerschap niet zou mogen. Neig er sterk na om zelf een halfje of een hele blauwe extra te gaan innemen (slik nu 0,125 mg).
Pebbles, mooie waarden hoor. Zeker om zwanger te worden. Vlindertje, op zich zijn je waarden prima. Maar als je je niet goed voelt zou ik idd ophogen. Artsen kijken te vaak naar de cijfertjes en niet naar hoe de patient zich voelt. Vorige week weer mijn waarden doorgekregen, na mijn ophoging van 0,025 mg vier weken terug zit ik nu op een Tsh van 0,09 en een Ft4 van 19. Internist was meer dan tevreden over deze waarden. Voor de dames die gaan bevallen binnenkort, toi toi toi zet em op! Veel succes! Wat betreft het minderen na de bevalling met de medicatie. Ik persoonlijk heb hele slechte ervaringen met het fors terugbrengen van medicatie na de bevalling. Ik ben daar erg hypo door geraakt. Ik ga het deze keer anders aanpakken. Zoals je opbouwt, zo wil ik ook afbouwen stapje voor stapje. Tzt zal ik dat zeker bij mijn internist en huisarts onder de aandacht brengen om te horen wat zij ervan vinden. Hypo zijn kort na de bevalling is geen pretje. Ik wil er voor waken dat dit me niet weer overkomt.
Mijn waardes van laatst: TSH: 0,52 FT4: 15 Mijn gyn wilde wel dat ik met 1 blauwtje ging ophogen... Doe er je voordeel mee
Ik ben daar ook bang voor maar mijn internist gaf aan dat het de Thyrax langzaam je lichaam verlaat en dat het dus geen enkel probleem is om cold turkey ineens te gaan minderen... Hoe wil jij het afbouwen dan precies aanpakken?
@Maartje, ik ben na de bevalling direct teruggegaan naar de dosis van voor mijn zwangerschap. Dat zou ik dit keer anders willen aanpakken. Ik ben tot nu toe opgehoogd met 0,050 mg (twee blauwtjes) als dat zo blijft dan zou ik zeggen na de bevalling één blauwe eraf en afhankelijk van evt. klachten na vier tot zes weken weer minderen als ik me maar goed blijf voelen. Dat vind ik het belangrijkste.
ik heb gister ontdekt dat ik na 21 maanden wachten eindelijk zwanger ben! dus direct de internist gebeld en maandag ga ik bloedprikken en dan wordt ik woensdag gebeld over de medicatie. Ik slik nu thyrax 0,075ug (3 blauwe) Wat denken jullie? moet ik het zelf vast ophogen? Mijn medicatie was nog niet goed ingesteld, gebruik pas sinds 1,5 maand thyrax (vorig jaar was schildklier te snel en nu te langzaam) dus twijfel een beetje. Ik weet niet wat mijn waardes waren voor de zwangerschap, ga ze vanaf nu wel opschrijven...
Kloko ik kan je niet echt advies geven Gefeliciteerd met je zwangerschap, als je de waardes weet deel ze dan hier er zijn veel dames die je advies kunnen geven . Zelf moet ik dinsdag weer terug naar de internist, gyn had de waardes al en T4 was nu 12 dus ik zal op moeten hogen verwacht ik. 4 weken geleden was hij 16.9, dus hij zakt nu behoorlijk
Kloko, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Je kunt je waardes opvragen bij de assistente. Maar ik denk dat het sowiezo verstandig is om op te hogen met een blauwtje. Je kindje in aanleg gebruikt jouw schildklierhormoon om zelf een schildklier aan te leggen, het neemt het dus weg bij jou waardoor jij een tekort kunt krijgen. Verder is het erg belangrijk om elke vier weken bloed te laten prikken om je waarden te controleren. Ik heb even een linkje bijgevoegd. Ik zou zeggen lees het op je gemak eens door. http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/speciaal_nummer_schildkliermagazine.pdf
Ricmar, je Ft4 is idd erg gezakt. Kan me voorstellen dat je er wel even van schrikt. Ophogen lijkt mij idd noodzakelijk. Heeft je gyn niets gezegd over de daling van je Ft4?
de gyn heeft het benoemd en vroeg ook wanneer ik naar de internist moest, dat is dus dinsdag en ze laat het beleid aan hem over en ze zei al je zal wel extra pillen moeten. Ik was vrijdag bij de gyn dus tot dinsdag is te overzien. Ik vraag me alleen af of deze daling mijn plotselinge gewichtstoename van de afgelopen 1,5 week kan verklarren
Dat is waar, 't is zo dinsdag. Het zou kunnen dat door de daling je wat in gewicht bent aangekomen. Aan de andere kant je baarmoeder gaat nu ook weer hard groeien en je baby begint ook nu zo langzamerhand ook qua gewicht te groeien zeg maar. Dat kan ook verklaren dat je dan ineens weer wat aankomt.
@ kloko: ik zou heel even afwachten. Duurt gelukkig niet zo heel lang. @ ricmar: weet je ook je TSH of heeft ie alleen je fT4 doorgegeven? Gelukkig weet je morgen weer na je afspraak bij de gyn. Zal wel ophogen worden lijkt me. Een fT4 van 12 is niet belachelijk veel. Kan goed de gewichtstoename verklaren, al kan die natuurlijk er ook aan liggen dat je wat extra vocht vasthoud gewoon omdat je zwanger bent. Hier ben ik een kwartje naar beneden gegaan. Ik heb 3 maanden op 300 microgram Thyrax gezeten en nu op het eind is de TSH gezakt naar 0,25. De fT4 was 19. Verklaart waarom ik me fitter voelde de afgelopen weken. Had wel wat hartkloppingen. De schattige assistente van de HA zei dat de waarde goed was. Nu ben ik lekker eigenwijs en dat mag ook van de HA dus een kwartje eraf en nu een stuk minder hartkloppingen. Na de bevalling ga ik terug naar 200 micorogram. Is de vorige keren ook goed bevallen (toen kwam ik steeds van 300 af). Dan na 6 weken prikken en eventueel wat bijstellen. Zal in het begin wel meevallen schat ik zo in. Door de bv zal het ontzwangeren wel weer niet snel gaan.
@Patrieske en Maartje Ik heb de dosis verhoogd met 0,0125 mg, hoop dat ik binnenkort wat meer energie ,en helderheid in mijn hoofd heb. Maartje, succes met de laatste loodjes...spannend! @Kylie Heftig zeg, weer een mk...heel veel sterkte! @Kloko Gefeliciteerd!
Hallo de waardes van de schildklier waren als volgt TSH 1,3 deze was op 10 mei 1.2 T4 11.8 deze was op 10 mei 16.9 Ik mag (moet) ophogen met 1 blauwtje thyrax. Tevens moet ik aan de ijzer preparaten want het hb is wat aan het dalen en hij wil straks niet achter de feiten aanlopen. zelf zie ik ook wat andere dingen op de lijst die afwijkend zijn van de norm waardes, zoals bezinking leucocyten neutrofielen. weet iemand wat dat kan zijn? de waardes zijn allen hoger dan de norm