Schildkliergedoe: ervaringen, vragen enzovoorts.

Discussie in 'De lounge' gestart door Maslov, 23 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.203
    1.056
    113
    Vrouw
    Mag dat niet dan? Ik heb dat nog nooit gehoord, wel dat je niet mag eten voor een half uur. Ik neem mijn tabletjes boven in, (heb pillendoosje met dagen naast mijn bed staan) Dan aankleden, etc en dan toch echt koffie. En dan na een
    Kwartiertje ofzo ontbijten.

Ik heb nu drie jaar een trage schildklier. Maar weet eigenlijk niet of het hasimotho is . Hoe weten jullie dat? Ik ben nu sinds een paar maanden stabiel na dus 2,5 jaar rommelen, maar zie de tsh nu wel heel laag worden. Dus misschien binnenkort toch weer wat aanpassen. Ik heb denk ik als ergste klacht kou. En moe. En dik. Het is echt een onderschatte ziekte vind ik zelf.

Neuzeke wat heftig joh ik hoop
    Op goed nieuws voor je morgen!

2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha nee idd, wel een erg ongelukkige combinatie :o:

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Ja hier werd ook heel duidelijk gezegd geen cafeïne. Maar enorm eigenwijs.

Neuzeke vindt dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Dat zou wel kunnen idd.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
    Het gaat over innemen met.
    Jij drinkt het wat later e

Glass vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Cafeïne wordt afgeraden. Zou zelf een half uur ertussen laten.

Dikke kans dat je Hashimoto hebt, is in 95% van de gevallen van een trage schildklier de oorzaak. Zei de huisarts hier ook zonder verder onderzoek. Is hier ook wel voor de hand liggend met 2 oma's, moeder en een zusje met Hashimoto.

7. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.203
    1.056
    113
    Vrouw
    Oh zo ja! IK Dacht omdat je nuchter moet zijn qua eten ineens mag koffie dan miss ook niet .

Suus het zou idd goed kunnen, is nog nooit een naam aan gegeven door de ha.
    Maar mijn moeder had ook een trage schildklier en oma ook. Iig in de familie haha.

8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
  9. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.203
    1.056
    113
    Vrouw
    Dank je!

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.001
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Heb je na het verwijderen van je schildklier de oogziekte gekregen of lees ik het verkeerd? Wat voor klachten heb je van de oogziekte als ik vragen mag ?
    Wat naar dat je je zo slecht voelt... wat voor chronische pijn heb je, is dat spierpijn of wat voor pijn heb je?

Ik denk dat ik na het verwijderen van mn schildklier uiteindelijk op 80% van mn energie zat toen ik goed ingesteld was, maar toen kwam corona erover heen en ik zit nu op 50% ook denk ik:( ik hoop dat het nog beter gaat worden...

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.882
    2.883
    113
    Noord-Holland
    Ik heb ook een trage schildklier en schrik gewoon van hoe erg dat bij sommigen is. Ik herken de vermoeidheid en de haaruitval, ik heb een dikke bos dus er kan wat uit maar ik vind t zo vies haha en ja gewichtstoename. Maar goed, in mijn geval is er wel ok mee te leven.

Ik heb nog het idee dat het in de winter erger is dan in de zomer. De ha vond dat onzin (natuurlijk).. maar ik merk dat ik het in de winter beter doe met pakweg 1/3 meer meds. Is dat herkenbaar? Icm vitamine D trouwens.

12. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Wat een verhalen!
    Ik ben elke keer weer verbaasd over hoeveel mensen een ziekte hebben aan de schildklier. Het komt echt waanzinnig veel voor.

@Neuzeke , hoe was het in het ziekenhuis? Ik schrik van je verhaal, wat heftig!

Ik weet inmiddels dat het een proces is van op- en neer. Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar ik merk dat ik flink neerslachtig word wanneer mijn schildklier vertraagt en dat ik bijna manisch kan worden als hij te snel gaat. Ik heb in de afgelopen jaren geleerd om niet meteen te zoeken naar een oorzaak in de 'echte wereld'. Dus wanneer ik neerslachtig ben niet gelijk de schuld te gaan lopen geven aan alles dat kut is in mijn leven, maar te onthouden dat die schildklierontstekingen gewoon zijn weerslag hebben op hoe ik me voel. Dat helpt wel hoor, om het te kunnen relativeren. En die uitleg helpt mijn man ook om te snappen wat er gebeurt.

Dus als ik knorrig ben zonder reden leg ik uit: ik ben moe en ik heb pijn en ik heb het gevoel dat mijn schildklier opspeelt. Dan weet mijn man ook dat het niet aan hem ligt en dat er niet 1-2-3 een oplossing voor is.

one of kind vindt dit leuk.
  13. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    #53 Maslov, 25 jan 2021
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
    Ik zie dat hier ook heel wat dames problemen hebben met (extreme) gewichtstoename en -afname. Ik worstel daar ook mee. Ik heb de diagnose pas 2 jaar, maar de klachten al vanaf de puberteit. 30 tot 40 kilo op en neer schommelen heb ik al meerdere keren gedaan! Periodes van te snelle schildklier heb ik helemaal geen honger, dan gaat het afvallen eenvoudig. En wanneer de schildklier stilvalt, kom ik wel 2 kilo per week aan. Ik heb mijn halve leven gedacht dat ik een eetstoornis had ofzo.

Ik had het hierover met mijn internist, maar zij zei dat niet zo extreem kon zijn, dat de schildklier wel invloed heeft op de stofwisseling, maar dat zulke extreme aantallen kilo's daar niet bij horen. Ik vind dat zo kortzichtig he, om dat geschommel alleen maar toe te schrijven aan de stofwisseling. Want in mijn beleving heeft het met veel meer te maken. Als mijn TSH hoog is, ben ik
    a. depressief - en vreet dus veel meer
    b. moe - en dus veel moeilijker in beweging te krijgen
    c. met pijn, verzuurde spieren, stroeve gewrichten - dus in beweging blijven is super moeilijk

En daarnáást gaat je stofwisseling trager. Het probleem is wel wat complexer dan alleen maar vertragende en versnellende stofwisseling. En wanneer de TSH te laag is, gaat het de andere kant op. Kan niet stilzetten en heb geen honger én de stofwisseling versnelt. Nogal wiedes dat het afvallen dan wel lukt. Heeft niets met discipline te maken en alles met geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Ik ben nu al een tijdje op dieet, ben weer 10 kilo kwijt. Fijn natuurlijk, maar het blijft een lastig proces. Er zijn weken bij dat ik maar 1400 kcal eet per dag en mijn dagelijkse rondje van 5 km doe en dat ik niks afval. Moeilijk om gemotiveerd te blijven en niet bij de pakken neer te zitten wanneer de schildklier weer ontsteekt en ik met die dikke nek komkommer moet knagen terwijl ik superkoud en hongerig ben. Maar goed, het hoort erbij. Misschien gaat het wennen.

Glass en cowgirl80 vinden dit leuk.
  14. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Heb ik ook nodig! :roflmao:

Met mijn pillen gaat het goed sinds ik een doosje heb, maar met de steroïden (tegen ontsteking) nog niet. Mijn zusje zei een tijdje terug tegen mij: moet je dat medicijn wel zo vaak nemen? Dat kan toch niet goed zijn? Bleek dat ze me 3x had zien spuiten terwijl ik het maar 1x moest nemen. Had ik dus al 2x vergeten dat ik het al genomen had o_O

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Ja die heb ik ook en dan vind ik het ook lastig om te bedenken of ik het wel of niet al heb genomen. Het is belangrijk om elke dag ze te gebruiken, dus dan spray ik in de avond nog een keer, omdat ik het niet meer weet

16. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Ik moet het sowieso ook in de avond nemen, dus 2x per dag de mogelijkheid om het te vergeten of te vergeten dat ik het al genomen heb :roflmao:

Eigenlijk zou ik iets van een afstreeplijstje moeten bijhouden voor die spuit. Als ik er dan maar wel aan kan denken om dat lijstje af te strepen :o:

suus1983 vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Onder je andere medicatie of in het zicht hangen. Heb mijn medicijnen op het aanrechtblad staan. Vind het een noodkijk, maar dan denk ik er wel aan.

Maslov vindt dit leuk.
  18. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    #58 Maslov, 25 jan 2021
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
    Ik moet die steroïden in de koelkast bewaren, jij niet? En de pillen juist op kamertemperatuur. Maar ik denk dat ik inderdaad een briefje bij de pillendoos leg: "eerst spuiten, dan slikken" :roflmao: Dan vergeet ik het hopelijk niet meer.

Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet doorhad, dat ik tot 2x te vaak spoot, totdat iemand het me zag doen en er iets over zei.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Nee ik heb neusspray, die moet ik buiten de koelkast bewaren.

20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.763
    18.879
    113
    Vrouw
    Maak geplastificeerde kaartjes.
    Ochtend spuit, avond spuit en stop dit ook in een medicijnen doosje.

Medicatie op de juiste manier en het juiste tijdstip nemen is belangrijk om een goede werking te hebben en goed ingesteld te geraken.

Maslov vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina