Minder vlees gaan eten. Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lill, 29 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.238
    6.904
    113
    Vrouw
    Al jaren rommel ik in mijn hoofd met het idee om vegetarier te worden. Helaas ben ik best wel kieskeurig, dus uit angst om tekorten te krijgen (en oke, ik hou ook gewoon echt van een lekker stukje vlees) heb ik het elke keer aan de kant geschoven. Maar het blijft een terugkerend dilemma.

Na gesprekken met een vriend die recent vegetarier is geworden heb ik in elk geval besloten dat wij minder vlees gaan eten. Dus in 1e instantie minderen, en mocht dat allemaal goed gaan en goed bevallen, dan eventueel volledig zonder vlees. Maar daar ga ik nu nog geen defenitieve beslissing over nemen.

Maar nu, ik wil af en toe gewoon het vlees weglaten, maar ook af en toe kiezen voor vleesvervangers
    Nu heb ik me laten vertellen dat daar nogal wat verschil in zit.
    Dus, wat is lekker/betaalbaar? Wat absoluut niet te eten? (Oke smaken verschillen, maar goed)
    Lekkere recepten? Ook geschikt voor mijn dreumesje (dus niet te zout)

Ik zoek dus tips :) ook tips over welke super vaak dingen in de aanbieding heeft zijn welkom.

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    we eten ook minder vlees.

ik gebruik regelmatig vleesvervangers
    Verder doe ik door de nasi/bami meestal cashewnoten ipv kip.
    In een schaal lasagne doe ik 200gr gehakt voor ons vijven.

3. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.238
    6.904
    113
    Vrouw
    Wat voor vleesvervangers gebruik je het meest?

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Qua recepten kun je kijken op de pagina van Hellofresh. Daar zitten ook altijd veggie recepten tussen en tot nu toe vinden wij het ook echt lekker. Je hoeft niet te bestellen om ze te kunnen lezen ;) Je haalt je boodschappen dan gewoon waar jij het prettig vind.

Lill vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    meestal die schnitzels van Valess of Garden gourmet. Maar ook het gehakt van Naturli is prima.

Lill vindt dit leuk.
  6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.901
    5.156
    113
    Ik ben begonnen met kijken naar gerechten waar ik het vlees niet zou missen. Bij bijvoorbeeld veel pasta- en rijstgerechten mis ik het absoluut niet. Daarnaast ben ik meer vega recepten op gaan zoeken en uitproberen.

Ben echt fan van vegagehakt, daar proef ik namelijk geen verschil. Verder ben ik nu veel aan het uitproberen met vleesvervangers. De vegetarische slager en Vivera vind ik tot nu toe erg lekkere dingen hebben.

Lill vindt dit leuk.
  7. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik eet weinig vlees. Aardappels, groente, vlees ‘doen’ wij niet meer. Maar wel altijd een vega-vlees. Ik vind de Gourmet vegetarische lijn het lekkerst. De vegetarische kipstuckjes echt vreselijk vies!! (Maar veel mensen vinden die juist lekker), nepspeckjes hou ik ook niet van. Vleesbeleg op brood eet ik niet meer, maar verschillende soorten kaas. Ik ben niet zo gek op humus ed, eet graag avocado op brood.

Door spaghetti of lasagne gaat wel biologisch gehakt maar ook zo’n 200 gram. En kip tandoori oid eten we wel met biologische kip.

Broodjes hamburger vind iktrouwens superlekker met Gourmet can’t believe it veggieburger! Die is zooo lekker! En ik wil van d3 week de vega-shoarma eens uit proberen, hoewel ik daar dan weer niets van verwacht.

Lill vindt dit leuk.
  8. Libra89

Libra89 Bekend lid

10 aug 2017
    798
    472
    63
    Vrouw
    Gewoon doen :roflmao: nee sorry heel flauw.

Ijzer en B12 zijn het belangrijkste wat je tekort kan komen. Dit zit ook in noten en zaden, peulvruchten, gedroogde abrikozen etc. Dierlijke eiwitten zijn anders dan plantaardige eiwitten.

Wat is de reden dat je vegetariër wil worden? Soja komt het meest in de buurt van vervangende eiwitten maar is ook milieu onvriendelijk. Daarom zijn er veel veganisten die ook geen soja (waar de meeste vleesvervangers van gemaakt zijn) eten.

Lill vindt dit leuk.
  9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    De makkelijkste manier is zoals @Madeliefje06 zegt, kijken waar vlees weinig toevoegt en het daar weglaten. Als je je zorgen maakt over tekorten, 3x per week vlees is wel voldoende om zonder verdere maatregelen aan voldoende voedingsstoffen te komen.
    Dus de volgende keer als je pasta saus maakt laat je gehakt weg en stop je er een extra paprika of courgette in. Dan mis je het gehakt echt niet. Wij maken curry eigenlijk ook altijd vegetarisch, kip vervangen met extra groente werkt helemaal prima. Dat soort zaken maakt minder vlees eten heel makkelijk,
    Vleesvervangers gebruik ik zelf alleen bij gerechten waar je losse onderdelen hebt, dus bij agv gebruik ik wel eens vleesvervangers. Voornamelijk kaasschnitzels of falafel of dergelijke. Dan gaat het ook echt om smaak en niet alleen vulling.

10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Wij zijn verder niet vegetarier, maar eten ook niet dagelijks vlees, en wanneer we wel vlees eten, is het vaak ook niet heel veel.
    Qua vleesvervangers vind ik falafel balletjes lekker, kaassnitzels, sommige dingen van vales en wel meer. De echte groenteburgers vind ik vaak te droog, maar de dingen waar kaas in zit, bijna allemaal wel ok (ben een kaasfan). Verder qua smaakmakers, met kaas (gewone, schimmel, geitenkazen, afhankelijk waardoor) en noten kom je een heel eind en ook gebakken eireepjes door rijstgerechten (naast nog wat cashewnoten bijvoorbeeld) doen het goed.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Ts geeft ook aan vegetarisch te willen gaan eten en niet veganist te worden. Dat is nog wel een stap verder.

12. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Als je naar grotere supermarkten gaat (AH, jumbo), vind je veel vleesvervangers. Merk de Vegetarische Slager is bij mij wel favoriet, zoals de hamburgers, spekreepjes, gehakt, daar van. Worstjes zijn bijna nooit lekker. Verder is het vooral uitproberen.

13. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.238
    6.904
    113
    Vrouw
    Vriendinnetje van me is al 7 jaar Vega en die is juist erg te spreken over de vega shoarma :) dus misschien valt het mee

14. Libra89

Libra89 Bekend lid

10 aug 2017
    798
    472
    63
    Vrouw
    Dat weet ik? Ik zeg ook niet dat ze dat wil? Ik vraag wat haar motivatie is omdat als het vanwege het milieu is, soja geen goed alternatief is. Wel lezen hè als je reageert op wat ik schrijf?

15. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.238
    6.904
    113
    Vrouw
    Ik rommel er al jaren mee vanwege de manier waarop er met dieren wordt omgegaan. Daarnaast is het ook een stukje 'wat laat ik achter/wat geef ik door aan de volgende generatie'. Ook bewuster omgaan met wat je consumeert en hoeveel je consumeert.

A new day, columbella en Libra89 vinden dit leuk.
  16. Libra89

Libra89 Bekend lid

10 aug 2017
    798
    472
    63
    Vrouw
    Oke mooie gedachte. Ik eet zelf nauwelijks vlees, grootste deel van mijn leven vegetariër geweest. Ik denk dat het vooral een mindset is. Veel mensen stellen hun gerecht samen om het vlees heen, vlees als hoofdingrediënt, en dan dit en dat past erbij. Dat principe totaal overboord gooien en uitgaan van voedingsstoffen. Dus menu samenstellen: eiwitten, koolhydraten, vezels en vitamines. Rijst met... pasta met... aardappels met.. dan iets van groenten/saus erbij wat je lekker vind en een ingrediënt wat voldoende eiwitten bevat. Hou je bijvoorbeeld van geitenkaas? Dan bijvoorbeeld pasta met spinazie en geitenkaas.

Lill en columbella vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.497
    21.907
    113
    Vegetarisch "vlees" vind ik verschrikkelijk (ik ben ermee opgevoed). Veel liever eet ik peulvruchten. Maar dat is erg persoonlijk.
    Ik ben geen vegetariër meer, maar eet matig vlees en regelmatig peulvruchten. Soms vervang ik niks bij de hoofdmaaltijd, maar dan heb ik tussendoor al pinda's of een gekookt eitje oid gegeten.
    Tofu vind ik ook lekker, dat maak ik trouwens zelf tegenwoordig van kikkererwtenmeel (is dus niet de "echte" van sojabonen).

18. columbella

11 feb 2018
    29
    40
    13
    Vrouw
    B12 zit helaas niet in noten, peulvruchten etc. en eigenlijk enkel in dierlijke producten. Maar als je dus gewoon eieren en yoghurt enzovoort blijft eten is de kans dat je daar een tekort van oploopt klein.

@ts super dat je dit wil gaan doen! Qua vleesvervangers vind ik veel dingen van de Vegetarische slager erg
    lekker, met name de kipstuckjes. Veel soorten vega gehakt zijn ook lekker, ik zou gewoon wat proberen en kijken wat je lekker vindt :) En voor de rest zijn peulvruchten je beste vriend (en super gezond!), ik maak vaak pasta bolognese en bijvoorbeeld shepherds pie met linzen in plaats van gehakt. Klinkt misschien heel vies op het eerste gezicht haha, maar zelfs mijn fanatiek vleesetende familie vond het lekker. Ook kikkererwten door curry is heel lekker en mexicaanse gerechten zijn ook heel makkelijk met peulvruchten te maken (chili sin carne bijvoorbeeld).

Ohja soja valt best mee qua milieuonvriendelijkheid, de meeste soja die gebruikt wordt in vleesvangers is van Europese/Amerikaanse afkomst en daar wordt dus niet de amazone voor afgebrand ;) En voor een gemiddeld stukje vlees wordt veel meer soja gebruikt dan wanneer je gewoon direct de soja zou eten.

Lana1986 en Lill vinden dit leuk.
  19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.506
    14.006
    113
    Vrouw
    Hier zijn de vegetarische kaasschnitzels van de Lidl erg populair. Ook Valess is prima te eten.
    Daarnaast doe ik nu nog maar 200 gram gehakt door de pastasaus ipv een kilo (Ik maak direct voor 5 keer saus), wel maak ik het gehakt heel fijn. Zonder gehakt mis ik echt wat. Door bijvoorbeeld een wok gerecht gaat nog maar 1 kipfilet ipv 900 gram.
    Daarnaast probeer ik 2 keer per week vis te eten ipv vlees, helaas is dit in de praktijk vaak maar 1 keer per week.
    Wij zijn dus absoluut niet vegetarisch, dat zou ik ook niet willen want ik vind vlees veel te lekker, maar wel bewust bezig met onze vleesconsumptie.

Lill vindt dit leuk.
  20. Libra89

Libra89 Bekend lid

10 aug 2017
    798
    472
    63
    Vrouw
    Geen idee waarom je mijn reactie wil weerleggen. Ik zei Ijzer en B12, de voorbeelden die ik daarna noem bevatten ijzer, B12 zit inderdaad in dierlijke producten :o:.

En dat soja meevalt... tja dat VIND jij, maakt het nog geen feit dat het niet slecht is voor de natuur.

Deel Deze Pagina