Als collega van jouw huisarts vind ik je opmerking best generaliserend. Huisartsen moeten van zoveel dingen afweten dat ze niet overal altijd alle kennis over paraat kunnen hebben. Elje huisarts heeft dingen waar hij/zij goed in is en ook zwakkere punten. Aan de andere kant vind ik wel dat je dat als huisarts toe moet kunnen geven dat je iets niet weet en inderdaad aangeven dat je iets even wilt overleggen/nazoeken of evt doorverwijzen. Nu is een traag werkende schildklier wel echt iets wat de huisarts prima kan behandelen met een heel duidelijke richtlijn die samen met de internisten is opgesteld. Mijn advies: afspraak maken op het spreekuur, je gebrek aan vertrouwen in hem bespreken en kijken of jullie samen verder kunnen met dit probleem of dat je beter een andere behandelaar kunt zoeken (voor je svhildklier, bv andere huisarts in zelfde praktijk of desnoods een adviesconsult bij de internist zodat je huisarts daarna dat advies kan volgen.
Alleen is die heel duidelijke richtlijn soms toch voor interpretatie vatbaar en de werking van de medicatie daarnaast heel persoonlijk i.p.v. standaard en ik vraag me echt af of de gemiddelde internist met 150 mg zal starten...ik heb het sowieso niet vaak gehoord (en als ik het hoor dan zijn het vaak huisartsen, geen internisten).
Ik heb begrip voor wat je zegt, heb je ook gelijk in, het zat me een beetje hoog gisteren. Die afspraak vond hij niet nodig, omdat alle waardes goed zijn volgens hem. Misschien wel, ik betwijfel het, ik voel mij alsof mijn hart overuren maakt en alsof ik niet meer helder kan denken. Lijkt mij niet de bedoeling. Heb om andere redenen al eerder geprobeerd over te stappen, maar dat gaat hier niet zo simpel. Enige praktijk in het dorp en ze nemen geen patiënten van elkaar over. Edit: Er zit nog wat voorgeschiedenis aan dit verhaal.
Normaalwaarden zijn 0,4 tot 4 (https://www.schildklier.nl/schildklier/diagnose/bloedonderzoek), met de aantekening dat ieder persoon een ander setpoint heeft en dat de ideale waarde ook in verhouding tot de FT4 gezien moet worden. 0,01 valt sowieso niet binnen de normaalwaarden. Dus ik snap echt niet waarom je huisarts weigert aanpassingen te doen of jou door te verwijzen. Misschien zou je ergens een second opinion kunnen krijgen? Een te hoge dosis levo. is echt niet prettig. Je kunt er bijwerkingen van krijgen als hartkloppingen, zweten, diarree, trillen, slapeloosheid, paniek- en angstaanvallen.
En die heb ik allemaal nu. Voel me echt niet fijn. Daarom snap ik het ook gewoon niet, ik krijg ook niet eens de kans om dat te vertellen. Ik baal er gewoon ontzettend van dat ik er elke keer zelf achteraan moet, het blijft maar doorgaan bij deze praktijk. Ik loop al sinds april te klooien en ben er zo flauw van.
Ik ga volgende maand mijn schildklier laten verwijderen en mijn endocrinoloog heeft ook gewoon het sommetje gemaakt op basis van mijn gewicht en kwam op 100 mg uit om te starten. Als TS toevallig zwaarder weegt dan ik is het misschien helemaal niet gek om op 150 uit te komen? Die richtlijnen staan gewoon zwart op wit en mijn endocrinoloog doet ook niet veel anders dan dat uiteindelijk. Alleen zou de huisarts op basis van de klachten wel kunnen gaan verlagen lijkt me.. en het is vervelend voor TS dat ze zich niet gehoord voelt.
Klopt hoor, ik vind de dosis ook niet raar om mee te starten. Ik ben zwaar en er wordt gewoon gebruik gemaakt van het standaard sommetje.
Bij ons (België) zijn de richtlijnen dan wss anders. Want hier bouw je op en start je niet direct vollenbak.
Ahja kan goed zijn dat het bij nieuwe patiënten ook zo is nu natuurlijk. Ik ben al enkele jaren onder controle.
Ik heb t laatst op gezocht idd, was ook in een topic van jou to geloof ik, over die richtlijn. Is idd nieuw. Ik ben vorig jaar begonnen met 0,25. Zit inmiddels op 5 blauwe pilletjes Met jouw klachten zou ik wel door blijven zeuren dat je af kunt bouwen, lijkt me heel erg naar om je zo te voelen. Sterkte iig!
Zo is het bij mij (in Nederland) ook gegaan. Maar goed, is ook al weer bijna 20 jaar geleden oid... Maar ondanks dat, volgens mij ‘moet’ het ook altijd op basis van hoe je je voelt/van klachten bijgesteld worden...