Hoi meiden, Ik wist dat ik een schildklierprobleem had... Ooit. Dat wil zeggen dat ik al jaren geen medicijnen meer slik nadat er destijds na een burn-out een keer uitgebreid bloedonderzoek werd gedaan. Mijn huisarts vond de waardes te verwaarlozen en vond verdere medicatie onnodig. Nu werd rond 9 weken bloedonderzoek gedaan, ook gericht gezocht naar de waardes van de schildklier. Kreeg zojuist telefoon dat het dus inderdaad niet goed is. Hij is vertraagd ( zoals een aantal jaar terug ) en ik moest een afspraak maken bij de gynaecoloog ( waar ik de 18e terecht kan ). Nu heb ik toch even gegoogled naar schildklierproblemen tijdens de zwangerschap en ik lees niet heel beste verhalen. De waardes zullen geen extremen aangeven, de schildklier zal iets vertraagd werken... Ik ben verder gewoon zonder problemen en vlug zwanger geraakt en ben inmiddels bijna 12 weken zwanger. Nu ben ik stiekem toch een beetje bang geworden dat er misschien iets mis is met het kindje... Dat er wellicht iets in de aanleg van de hersentjes is misgegaan of het zich niet optimaal heeft kunnen ontwikkelen... Ik lees namelijk dat een gevolg van een te traag werkende schildklier als gevolg een kindje met mentale retardatie kan hebben... Ik ga er vanuit dat mijn niet-extreme waardes en het feit dat ik gemakkelijk zwanger ben geraakt ( met een goede echo op 9w+2 dagen ) geen reden is voor zorgen... Maar toch... Wie heeft hier ook ervaring mee?
Niemand? Een paar topics hoger ( nu lager ) staat iemand die er ook naar vraagt... Zal daar maar mee/verder lezen dan....
Volgens mij zorgt een vertraagde schildklier er eerder voor dat het moeilijker kan zijn om zwanger te worden of heb je een iets verhoogde kans op een(vroege) miskraam... Dat is mij tenminste verteld door mijn internist. Feit dat je nu 12 weken bent zou mij wel gerust stellen... kun je niet bellen met je gyneacoloog en tussentijds een extra echo laten maken? Uiteraard zie je daar niet op of het goed ontwikkelt, maar wel of het tot zover nog 'goed' is...
Hoi, het is van belang dat je nu heel snel met medicatie begint. Heeft je ha iets voorgeschreven? Dan idd onder controle van gyn en internist!
Er zijn hier meerdere onderzoeken naar gedaan en wat er o.a. uit is gekomen dat een trage schildklier tijdens de zwangerschap kan zorgen voor een hele lichte motorische achterstand en intelligentie (verschil van 10 IQ punten). Alleen is dit verschil zo klein dat je het in de praktijk nauwelijks merkt. Dit is heel wat anders dan een mentale retardatie! Sowieso geldt dit pas als jij de hele zwangerschap een trage schildlier hebt en als het goed is ga je zo snel mogelijk aan de medicatie. Mijn internist vertelde overigens dat er onlangs een zeer groot onderzoek in Engeland is geweest. Het grootste tot nu toe en dat er helemaal geen verschil wordt gevonden tussen kinderen waarvan moeder geen of wel een trage schildklier hebben! Verder is er een risico van vroeggeboorte en groeiachterstand, maar dit risico verdwijnt op het moment dat je aan de schildkliermedicatie zit. Het is belangrijk dat je regelmatig prikt (liefst elke 4 weken) en zonodig de medcatie opschroeft. In dat geval loop je geen extra risico's en kun je verder een normale zwangerschap hebben. Hier dus ook een trage schildklier. Bij mijn dochter duurde het tijdens de zwangerschap 5 maanden voordat ik goed was ingesteld en mijn schildklier weer werkte. Ze heeft er helemaal niks aan overgehouden en is een onzettend slim meisje. Dit terwijl ik behoorlijk afwijkende waardes had. Maak je geen zorgen. Gewoon snel aan de medicatie en dan is er helemaal niks aan de hand.
@Trees: Kijk... dat zijn de betere verhalen! Ik maakte me echt al wel zorgen... Sommige websites beschrijven dingen ( zoals dus die 'mentale retardatie' ) die niet voor de poes zijn. En ik ben nu ik zwanger ben iets goedgeloviger . Ik ga even op zoek naar de onderzoek... Vind het wel interessant. En dadelijk wordt ik inderdaad goed ingesteld en dan komt het allemaal wel op zijn pootjes. Bedankt voor de reacties!