schildklierproblemen, wie nog (hier hyper)

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door grietje 77, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Hoi

Ik vraag me af of nog mensen mijn 'probleem' hebben.
    Blijkbaar komt dit vaker voor na een zwangerschap

Ik had bloedonderzoek gevraagd wegens extreme haaruitval (ook al schijnt dat normaal te zijn 3 maanden na de bevalling)

Nu blijkt mijn schildklier veel te vlug te werken

Hier mijn resultaten

TSH: 0,03 (gewenst tussen 0,35 en 4,94)
    T4 (normaal)
    T3: 4,38 (gewenst tussen 1,71 en 3,71)
    TPO as: + 2994 (gewenst <100)

Ik heb dus een T3 hyperthyreoidie en maak veel teveel antistoffen aan.

Ik was 14 kg aangekomen tijdens de zwangerschap en ben er nu 18 kwijt. Natuurlijk vond ik dat eerst leuk maar nu maak ik me toch zorgen. Deze week naar de endocrinoloog. We zullen zien

Bij deze zoek ik 'lot'genoten want zoals ikzelf zijn er weinig die weten wat dit inhoudt

2. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    niemand?

3. konijntjeislief

konijntjeislief Actief lid

13 apr 2010
    235
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo grietje,

ik heb het ook gehad en dat lopen vrouwen op in het kraambed. Bij mij was het ook dat ik heel veel haarverlies had en dat ik regelmatig ontzettend kwaad was van binnen. En echt helemaal om niets. Voor m'n gevoel kon ik wel deuren intrappen (deed dat uiteraard niet). Mijn fysio vroeg mij of ik ooit wel eens bloedonderzoek had laten doen want dit kon wel duiden op een schildklierafwijking.

na een aantal onderzoeken is gebleken dat het inderdaad door de zwangerschap kwam en dat er inderdaad vrouwen zijn die dit hebben. Dit lopen ze dus op in het kraambed en daar kun je niets aan doen.

Eerst zal je schildklier te snel werken, na een tijdje te langzaam (je kunt dus aankomen dan!!) en daarna zal deze zich weer herstellen tot normaal. DIt kan maximaal 1 jaar duren. Je krijgt hier geen medicijnen voor dan, als blijkt dat dit zwangerschapsgerelateerd is, want het zal zich vanzelf weer herstellen.

Als de schildklier te langzaam gaat werken, heb je grote kans dat je ook erg moe wordt.

Verder voel je je er gewoon niet happy bij, maar is niet vreselijk. Komt vanzelf weer goed. Maar je laat het al onderzoeken, dus komt goed.

ik zou zeggen; rustig aan.

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik ben hypo (niet hyper). Als je TPO-antistoffen hebt, en die heb je (net als ik), heb je best kans dat je hypo wordt na je hyper periode. Nee, het komt NIET altijd vanzelf goed! Laat je goed in de gaten houden en prik tenminste 1x per 6 maanden bloed, of vaker als de endocrinoloog dat aangeeft. Hypo zijn is niet leuk en je denkt dan waarschijnlijk: ik ben zo moe omdat ik een jonge moeder ben, maar dan kan het dus een hypo geworden zijn!

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dit geldt dus meestal NIET als je TPO-antistoffen hebt. Dan krijg je wel medicatie en is de kans op spontaan herstel klein(er).

6. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw

Inderdaad aquilegia. Ik moet medicatie nemen, en lang! 'k Moet binnen 6 weken mijn bloed al opnieuw laten controleren...
    De endocrinoloog vermoed sterk de ziekte van Graves... morgen krijg ik een echo en ik moet stoppen met BV voor bijkomende onderzoeken. Niet leuk allemaal.
    Hoe gaat het nu met jou Aquilegia?

7. Trees

Trees Niet meer actief

#7 Trees, 2 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2011
    Ik kan je de hand schudden. Tijdens mijn zwangerschap werkte mijn schildklier juist te traag, maar momenteel te snel. Mijn TSH was bij de laatste meting <0,01 (oftewel te laag om te meten) en mijn TPO is rond de 1500.

Tijdens mijn zwangerschap bijna 30 kilo aangekomen en nu weer 35 kilo lichter. Ik kan echt alles eten! Daarnaast heb ik ontzettend last van hartkloppingen, te snelle hartslag en niet kunnen slapen. Ik voel me zo opgefokt en warm! Ik lig de hele winter al in mijn nakie onder het zomerdekbed ;).

De verwachting is overigens dat als ik geheel ontzwangerd ben dat ik weer een trage schildklier krijg. Ik gebruik nu trouwens geen medicatie. Ik kon medicatie krijgen om de symptomen van een snelle te bestrijden en dus niet om de schildklier trager te maken, maar deze gaan niet samen met de borstvoeding. Mocht mijn schildklier na het ontzwangerd zijn nog steeds te snel zijn, gaan ze hem dan pas afremmen met medicijnen. Het klopt dus niet dat je altijd medicijnen krijgt bij TPO en een te snelle schildklier! Ze wachten vaak af tot je ontzwangerd, omdat het vaak een tijdelijke toestand is uitgelokt door hormonen. De medicatie voor een snelle schildklier moet je namelijk erg lang nemen en ze willen zeker weten of het probleem zich niet vanzelf oplost.

Ik prik overigens maandelijks en heb elke twee maanden een consult bij de endocrinoloog. Ik moet deze week prikken, dus ik ben erg benieuwd. Ik voel me de laatste weken al minder hyper.

8. Trees

Trees Niet meer actief

Het klopt dat de kans kleiner is met TPO, maar de kans is niet heel klein. Met name als je niet bekend bent met schildklierproblemen voor of tijdens de zwangerschap is er nog een redelijke kans dat het goed komt. Mijn endo heeft percentages genoemd, maar ik weet ze helaas niet meer exact.

9. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Hoi Trees

Ik vind die medicatie zo 'beangstigend'.'k Heb mijn endo gevraagd of het niet 'zo' kon genezen en die zei zonder verpinken 'nee!'. Pff, zouden jullie voor een tweede opinie gaan?

Hopelijk herstel jij zelf zonder medicatie! Ik ben wel familiaal belast (dat weet ik ook pas sinds ik dat gisteren van m'n moeder hoorde, blijkbaar slikte m'n grootmoeder jaren medicatie daarvoor)

De mediactie die ik zou nemen heet propylthiouracile

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik wilde binnenkort naar de huisarts om te laten prikken. Ik vermoed nl dat mijn schildklier misschien te traag is. Kan iemand mij vertellen wat hier verder symptomen van zijn? Ik wilde er naar laten kijken omdat ik maar niet afval ondanks erg gezond en weinig eten en meer sporten...

11. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Duchess:

'k Heb hier een folder gehad met hypo en hyper klachten
    Onder hypo staat:

vermoeid, slaperig, sloom
    gewichtstoename, vochtophoping
    haaruitval, droog en breekbaar haar
    constipatie, verstopping
    algemeen koudegevoel
    lusteloosheid, soms depressief gevoel

Maar pin je er niet vast op... ik ben nu hyper en heb toch haaruitval. Kan soms wat overlappen.

Laat je bloed prikken als je ongerust bent. Hypo is makkelijk te genezen...

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Bedankt. Niet veel dat me bekend voorkomt eigenlijk. Misschien soms wat depressieve gevoelens, lusteloosheid en slaperigheid. Maar meer niet. Ik was altijd erg dun (maat 34) en in de zwangerschap ben ik 35 kilo aangekomen. Ik krijg het er nu gewoon echt niet vanaf... erg frustrerend. Ik ga me sowieso maar laten prikken voor de zekerheid.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Duchess inderdaad even laten prikken. Laat je in ieder geval prikken op TSH, FT4 (eventueel ook FT3) en antistofffen. Vraag ook de waardes en referentiewaardes na!

Symptomen kunnen per persoon wel wat verschillen. Haaruitval heb ik bijv. nooit gehad. Ik merk het zelf heel erg aan mijn lichaamstemperatuur, stemming, hartslag, vermoeidheid en mischien heb je hier ook wat aan, mijn melkproductie. Borstvoeding en schildklierwerking zijn direct aan elkaar gelinkd.

Een hypo is goed te behandelen met medicatie. Ik voelde mezelf binnen twee weken een ander mens.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Hoi Grietje,

Naar wat ik begreep van mijn endo zijn het ook hele heftige medicijnen die je lang moet slikken. Vandaar dat ze toch graag eerst wilde afwachten om te zien wat in geheel ontzwangerde toestand mijn schildklier zou doen. Daarnaast, begreep ik, dat TPO antistoffen juist gelinkd zijn aan een trage schildklier en dat daarom de kans reeel is dat ik straks weer een trage krijg en medicijnen daarvoor zijn veel minder heftig.

Een second opinion kan nooit kwaad? Toch?

Hier ook genetisch belast, maar dan met een trage schildklier en een heleboel andere autoimmuunaandoeningen. Mijn endo weet bijna zeker dat het hier Hashimoto is, ook vanwege de TPO.

Welk onderzoek gaan ze bij jou doen? Is jouw schildklier ook zo opgezwollen? Ik voel hem steeds beter zitten in mijn hals.

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    wat merk je dan aan je melkproductie, asl ik vragen mag?

16. grietje 77

grietje 77 Bekend lid

7 feb 2010
    857
    273
    63
    Vrouw
    Ja, even gebeld voor tweede opinie, blijkbaar moet ik me toch echt wel laten behandelen... zou gevaarlijk zijn als ik dat niet deed blijkbaar:(

'k Ben familiaal belast ja, maar mijn oma was ook hypo ipv hyper...

Enja, allegieën zijn zeer goed vertegenwoordigd.:(

Wat de melkproductie betreft... die is nog heel goed bij mij

17. Trees

Trees Niet meer actief

Toen ik nog hypo was maakte ik onvoldoende melk aan. Bijna alle vrouwen met een onbehandelde hypo of een niet goed ingestelde hypo schijnen hier last van te hebben. Met medicatie is dit probleem opgelost.
    Hyper heeft hier geen direct invloed. Wel indirect, niet kunnen slapen, oververmoeid plu te snel afvallen en daardoor te weinig melk.

18. Trees

Trees Niet meer actief

Misschien dat het bij mij anders is, omdat ik hiervoor hypo was? Zoveel verstand heb ik er ook niet van :(.

Ik stond vanochtend op de weegschaal en weer 2 kilo eraf. Eerst is het nog leuk, maar ik begin het afvallen nu wel vervelend te vinden. Ik voel me er zo slap door en mijn borstvoeding gaat weer erg slecht.

19. fafje

fafje Niet meer actief

nou ik heb dus ook problemen!, van mij werkt te traag!

heb nu medicijnen voor een maand en dan moet ik weer prikken, weet de waardes niet ofzo...maar dat ene hormoon is veel te hoog bij mij..

qua gewicht merk ik niks, was 13 kg aangekomen, na 10 dgn was er al 10 kg af....en ben na de overige 3 kg netjes op gewicht...50/51 kg...

Maar mijn klachten waren vooral HEEEL MOE ( ik dahct lijkt wel pfeiffer ofzo) heel slap, duizelig, hoofdpijn( heb ik bijna nooit)...idd veel haar uitval (maarja "hoort bij ontzwangeren")
    Allergieen die ineens heeel erg opspeelde, zonder reden
    Heel snel heel koud...

nou in elk geval voelde me ineens niet meer mezelf, terwijl ik heel snel na de bevalling herstelde...
    Nu slik ik 3 dgn de medicatie en ik voel al verschil, ben weer actief enz en ben niet meer moe rond 20u!!

Ohja en wb melkproductie, die is op gegeven moment echt aan het kwakkelen geweest, leek wel doorlopend dipjes

20. Trees

Trees Niet meer actief

Fafje wat naar dat jij er ook last van hebt. Welke medicijnen gebruik je?

Mag ik je een tip geven? Let heel erg op met zwanger worden/ zijn. Ik heb heel veel miskramen gehad, oa als gevolg van mijn schildklier. Zorg dat je waardes op orde zijn voordat je zwanger raakt en als je zwanger bent direct de dosering aanpassen en elke 6 weken bloedprikken. Je schildklier kan tijdens een zwangerschap trager worden, waardoor je elke keer meer schildklierhormonen nodig hebt.
    Als je goed bent ingesteld op medicatie heeft je schildklier geen negatieve invloed op een zwangerschap. Als je niet goed ingesteld bent, heb je een grote kans op miskramen, onvruchtbaarheid, vroeggeboortes, afwijkingen etc. Zorg ook dat je tijdens een zwangerschap onder controle staat van een endocrinoloog of een internist. Gynaecologen snappen er vaak de ballen van.

Deel Deze Pagina