Weinig vruchwater

Discussion in 'Gezondheid' started by Ly1, Mar 12, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Vandaag op controle geweest bij gyn en die constateerde dat ik minimaal vruchtwater heb maar nog net geen tekort, wel wordt ik hierom strenger in de gaten gehouden, is er iemand die hier ervaring mee heeft en waar moet ik zelf vooral op letten?

Bij mijn zoon zijn mijn vliezen gebroken en daarna kwam de bevalling op gang maar er was toen een overduidelijke geur die anders was dan ik gewend was (de gebruikelijke zoete geur) maar kan het zijn dat er toch een hoge vliesscheur bijvoorbeeld zit en dat je de geur van het vruchtwater toch niet kunt herkennen ivm meer afscheiding bijvoorbeeld?

wanneer ik twijfels heb bel ik uiteraard direct het noodnummer en dat is mij ook op het hart gedrukt maar het is pas wanneer je thuis bent dat je je dan dingen gaat afvragen.

2. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Nobody?

3. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Ik heb al vanaf 24 weken verminderd vruchtwater. Waarschijnlijk is het een placentaprobleem (Ik heb echter ook een heel klein kindje) maar dat weten ze pas zeker na de bevalling. Ik krijg er wel veel extra controles voor.

4. mbeekje

mbeekje Bekend lid

Jan 9, 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Bij mij is met 30 weken ongeveer ook geconstateerd dat ik net op het randje genoeg vruchtwater heb. Twee weken later opnieuw gemeten en twee weken daarna weer. Het wordt niet minder, maar blijft net binnen de norm. Ik hoef hier nu geen controles meer voor.

5. mus12

mus12 Actief lid

Nov 18, 2007
    115
    0
    16
    Ik had met 24 weken ineens minimaal vruchtwater. 2 weken later herstelde zich dit spontaan en is daarna verder verbeterd. Nu volstrekt normaal vruchtwater volgens de echoscopiste. De reden waarom het vruchtwater toen zo weinig was, is niet bekend. De baby had op dat moment ook een flinke dip in groei, maar dit is ook helemaal rechtgetrokken. Het is goed dat ze je beter in de gaten gaan houden, maar weinig vruchtwater kan alle kanten nog op. En idd aan de bel trekken.bij twijfels en zorgen!

6. Blupp

Blupp Lid

Mar 19, 2015
    49
    0
    0
    Ik kreeg 3 weken geleden (28weken zwanger toen) hetzelfde te horen.
    Werd bij mijn ook bijgezegd dat ze hadden gezien dat het blaasje vol zat en na de metingen van het vruchtwater was het blaasje leeg, waardoor het dan alweer wat meer kon zijn. ik moest die week erna extra terug en alles was prima.
    De kleine is gewoon een kleine baby met weinig vruchtwater (maar niet TE weinig)

van mensen om mij heen wel de tips gehad om veel te drinken en op mijn linkerzij te liggen (betere doorbloeding voor je placenta)
    Zelf geloof ik niet dat dit helpt. (Dan had de gyna dat wel gezegd lijkt me of in ieder geval nagevraagd of ik wel voldoende drink)

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik kreeg ook te horen vorige week dat ik wat weinig vruchtwater heb. Niet schrikbarend, maar waarschijnlijk wel de reden dat ik dit keer zo'n keurig buikje heb (en bij de andere twee een enorme toeter) en de baby is nu ook wat gemiddelder.

Meer drinken helpt idd niet zei de VK, aangezien je bij vochtgebrek nog eerder zelf van allerlei dingen last krijgt, dan dat je daardoor minder vruchtwater zou krijgen. Linkerzij is voor de doorbloeding wel beter, maar dat heeft dan weer niet echt veel met het vruchtwater te maken. Of je moet echt de hele dag op je rug/rechterzij op dat bloedvat liggen waardoor je slechtere doorbloeding hebt, waardoor je baby het niet meer fijn heeft. Maar in principe is dat niet waarschijnlijk.

Of er wel iets aan te doen is, geen idee. Controleren, dat doen ze wel, en als het echt te weinig is kunnen ze rust voorschrijven. Volgens mij kun je er weinig concreet aan doen..

8. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    In het academisch ziekenhuis waar ik kom zeggen ze dat extra drinken geen zin heeft. Dat vocht hou je dan zelf vast ipv dat je meer vruchtwater aanmaakt. Wel werd mij geadviseerd om rustig aan te doen en niet meer te tillen.
    Maar wie weet herstelt jouw vruchtwater zich nog!

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik had het bij de eerste en moest toen elke twee weken op controle komen. Nooit advies over wat wel of niet doen gehad. Onze dochter was klein, maar helemaal gezond.

10. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,049
    0
    0
    Ik heb bij allebei weinig vruchtwater gehad. Bij zoontje was het niet te weinig maar wel op t randje. Bij dochter ben ik om deze rede ingeleid met 40+5

Ik moest er zelf op letten dat ik geen vruchtwater verloor en kreeg ook extra controles. En zodra ik minder beweging voelde moest ik ook meteen bellen.

11. Waaghals

Waaghals Actief lid

Oct 20, 2012
    250
    0
    0
    Verpleegkundige
    Woerden
    Bij m'n eerste had ik 6 cm thuis toen de vk zei ok ik ga nu je vliezen breken.....nou er kwam helemaal niks ze had alleen wat meconium aan t haakje zegt ze huh zijn je vliezen al gebroken?
    Nou dat had ik dan toch moeten merken lijkt me?(was ook m'n eerste bevalling,had geen idee)dus hub direct naar t zkh was trouwens met 41,5 wk zwangerschap en dochter is kerngezond.
    Tweede zwangerschap voldoende vruchtwater hele golven haha
    Nu heb ik à.s dinsdag een extra echo om naar t vruchtwater te kijken(ben nu bij een ander vlk.praktijk ivm verhuizing maar met mijn voorgeschiedenis willen ze dit dus wel extra in de gaten houden....

12. videlsje

videlsje Bekend lid

Dec 21, 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    Bij mij zagen ze op het eind ook dat mijn vruchtwater op aan het raken was. Een week later ben ik ingeleid met alle toeters en bellen omdat bleek dat mijn zoons hartje tekkens weg viel. Toen hebben ze een katheter in mijn baarmoeder ingebracht en vocht bij gespoten, dat was wat hij nodig had want zijn hartslag herstelde weer. Toen hij geboren was was hij helemaal uitgedroogd. Met toen het probleem dat hij niet kon plassen waardoor hij nog langer in het ziekenhuis moest blijven.
    Ik wil je helemaal niet bang maken maar ik heb het als traumatisch mee gemaakt. Ze zeggen wel dat geen kwaad kan maar dat is niet helemaal waar. Ik zou toch vragen of ze iets gaan ondernemen voordat je met een hoop problemen zit die bespaart hadden kunnen blijven

Share This Page