Schildklierwaarde

Discussie in 'De lounge' gestart door Narcisje, 23 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Vanwege klachten heb ik gisteren bloed laten prikken op ferritine en TSH, dit omdat deze de vorige keer ook wat afweken van 'mijn normaal'.

Nu is mijn TSH waarde 0.76 en ik heb nog nooit zo laag gezeten. Ik ben wel verpleegkundige maar van schildklierwaarden heb ik echt 0 verstand :D Is hier iemand aanwezig die me wat meer kan vertellen? Is dit een waarde waarbij ik klachten kan hebben? Kan dit er voor zorgen dat zwanger worden moeilijker gaat?

Helaas is alleen TSH geprikt dus andere schildklierwaarden heb ik niet.

2. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Deze waarde is eerder aan de snelle kant. Dus als je nu geen schildkliermedicatie slikt, dan is deze waarde vrij hoog.

Meeste mensen voelen zich prima rond de 4 a 5 (die geen schildklierpatient zijn). Schildklierpatienten voelen zich vaak goed rond de 1 a 2. Jij hebt dus een nog lager TSH dan dat.

Goed om ook FT4 te laten prikken. Die mag niet hoger dan 21 zijn. Hoger dan dat geeft een verhoogde kans op osteoporose.

Klachten die horen bij een snelle schildklier zijn een onrustig gevoel, diaree en gewichtsverlies.

3. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Voor zwanger worden is dit overigens een waarde die voor zover ik weet geen problemen zou moeten geven. Ik ben nu zwanger en mijn TSH was vorige week 1,3. Dat is prima. Ik slik wel schildkliermedicatie overigens.

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Maar 1,3 gaat richting het dubbele van wat ik heb.

Misschien is het ook geen verklaring voor mijn klachten hoor (en voor het niet zwanger worden) maar ik zoek het graag wel uit. De huisarts zegt nogal snel dat alles prima is :)

5. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    De marges zijn best ruim. Ik voel mij ook goed met TSH rond de 2 bijvoorbeeld. Bij jouw waarde kreeg ik paniekaanvallen. Maar het is erg persoonlijk. Zolang het maar binnen de marges blijft is er niet zoveel aan de hand.

Slik je medicatie?

6. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik zou je FT4 laten prikken, dan weet je misschien meer. Je zou even kunnen googlen op hyperthyreoïdie en kijken of je wat symptomen herkent, maar ik denk dat het zonder verder bloedonderzoek niet zoveel zegt nog.

Fennec vindt dit leuk.
  7. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Nee geen schildkliermedicatie. Ik gebruik wel vitamine D en vitamine B12 injecties.

8. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Heb ik gedaan. Vooral slecht slapen, hartkloppingen en onrustig voelen is aan de orde. En veel haaruitval en duizeligheid maar dat zijn volgens mij geen symptomen die hierbij passen.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.931
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn TSH was vorig jaar januari 1,2 en mijn vrije T4 was 11,2.
    Volgens de huisarts was dit een prima waarde en is er niks met schildklier.
    Toch als ik hier af en toe wat lees, dan is mijn TSH best laag.
    In de labuitslag staat wel dat het goed is als het tussen 0.35 en 5 zit.
    En Vrij T4 moet tussen 9 en 21 zijn.

Zoals je leest heb ik ook geen verstand van de waardes vd schilklier :D

10. Cobon

Cobon Niet meer actief

1,2 is niet laag, is helemaal prima :)

11. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dan zou ik zeker je FT4 even laten prikken, dan weet je meer. Vervelend, die klachten. Ik voel me ook niet lekker bij 0,7 en ik voel me het fijnst bij 1,5. Zo specifiek kan het zijn, zucht ;)

12. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Ik heb het gevoel dat ik dan zit te klagen bij de huisarts. Zij zeggen dat het goed is en dan voelt het alsof ik dat maar moet accepteren. Ik ben niet zo'n aandringer :rolleyes:

13. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja, dat snap ik wel. Ik zou het heel zakelijk houden als ik jou was, "mag ik een lab formulier om mijn ft4 (spreek je uit als vrij T4, misschien handig om te weten haha) te prikken?". Dan zegt ze vast wel ja, en als ze vraagt waarom zeg je dat je TSH aan de lage kant is en dat je een kinderwens hebt, het zwanger worden lang duurt en je het zekere voor het onzekere wil nemen. Is echt helemáál niet gek hoor!

Mijn ervaring is met uitslagen van bloed, dat er even snel gekeken wordt of de cijfertjes niet in het rood staan zegmaar. De context ziet de assistente bij mij altijd over het hoofd, daarom vraag ik de getallen ipv "alles is goed mevrouw".

Fennec en Narcisje vinden dit leuk.
  14. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Ja, ik vraag ook altijd alles na. Ik weet inmiddels na jaren afwijkende bloeduitslagen wel dat het prima gevonden wordt als de waarden niet rood of blauw zijn, terwijl bijv een B12 van 160 ook te laag is.

Ik moet 4 aug weer mijn B12 injectie halen dus ik denk dat ik het dan face to face ga vragen. Ik heb zo'n hekel aan bellen :D

15. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja, irritant hè. Het is altijd goed om zelf alles te controleren. Vooral omdat dit soort uitslagen niet perse langs de huisarts gaan, want 'goed'.

Succes! Mocht je worstelen met bloeduitslagen van je schildklier, stuur me gerust een berichtje.

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat klopt niet ;) in Duitsland gaan de referentiewaarden niet voor niets maar tot 3.

Overigens heeft mijn man geen schildkliermedicatie, die had 0,7.

Ik, met pillen, voel ik me goed tussen de 0,01 en 1,0 (afhankelijk van de ft4, ik kan me ook flink beroerd voelen). Voelde me waardeloos zonder pillen vanaf 3,5

Cobon vindt dit leuk.
  17. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik ook met pillen (en zonder schildklier) waardeloos vanaf 3,5. Bij een TSH van 90 voelde ik me zo'n beetje wel een kasplant, dat was echt vreselijk.

18. Visje79

Visje79 VIP lid

9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Perfecte uitslag, ook om zwanger te worden. TSH wordt in de hersenen gemaakt en stuurt de schildklier aan. Hoe hoger je tsh, hoe trager je schildklier. Tsh is als het ware een zweep die de schildklier aan het werk zet. Normaalwaarden liggen tussen 0,4-4,2 en rond 1 (wat je ongeveer hebt) is perfect. Met een trage schildklier heb je juist een hoog TSH. Meeste labs bepalen TSH en indien dat afwijkt ook het FT4, dus denk dat je huisarts dat heeft aangekruist, ‘tsh indien afwijkend ft4’.
    https://schildklier.nl/schildklieraandoeningen/de-schildklier/diagnose-stellen/bloedonderzoek/
    Hier nog wat meer info. Succes!

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Gent hanteert volgens mij niet hoger dan 2. En ideaal tussen 1 en 2. Maar dat is wat ik mij herinner van iemand die ik ken.

20. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.807
    8.473
    113
    Vrouw
    Ik weet dat een trage schildklier een hoge TSH waarde is maar dat is dus niet van toepassing nu. Jaren terug had ik wel een TSH van boven de 4 maar dat was later vanzelf weer verbeterd (en dat was ten tijde van mijn b12 tekort)

Deel Deze Pagina