Hoi meiden, Zo te zien zitten er hier een aantal schildklierexperts, dus misschien kan ik hier even een vraagje stellen . Ik zit ook al jaren aan de thyrax- ben begonnen toen ik zwanger wilde worden van mn dochter- en heb het onlangs weer opgehoogd, nadat m'n waardes niet zo mooi meer waren. Inmiddels heb ik de uitslag weer terug en nu is mn TSH 1.6 en mn Ft4 18.3. Zouden jullie met deze waarden nog een klein beetje ophogen of het zo laten? Mn Ha zei dat dit prima waardes zijn (maar hij heeft er weinig verstand van ) en inmiddels ben ik niet meer onder controle van een endocrinoloog. Dus ik moet het vooral zelf goed in de gaten houden. Ik voel me eigenlijk erg goed, maar ik had mn TSH toch graag iets dichter bij de 1 gezien. Toen ik zwanger werd van mn dochter was ie 1.3.
Als je zwanger bent dient die tussen de 0,5 -1 te zijn. Nu is het schappelijk een tsh tot en met de 4. Het kan zijn dat je je met een tsh van 4 slechter voelt dan met een tsh van 2 maar 4 is schappelijk, dus als je niet zwanger bent/wilt worden dan gewoon houden zo! Zodra je zwanger bent dient je 50% extra te gaan slikken van wat je nu slikt.
OP zich prima waardes....maar zie dat je bezig bent zwanger te worden? Dan zou ik met een halve pil verhogen...
Vrouwen met een subklinische hypothyreoïdie (=kleine afwijking van de normaalwaarden) met een kinderwens moeten volgens de internistenrichtlijn behandeld worden met Thyrax. Zéker als je ook TPO-antistoffen hebt. Op dat laatste zou je ook getest moeten worden.
Mijn endocrinoloog zou je niet verhogen met deze waardes. Wel meteen als je 4 weken zwanger bent ophogen. Met hoeveel, dat hangt van je dosis af. Ik slik als ik niet zwanger ben 75 mcg thyrax. Als ik zwanger ben, moet ik dan gelijk verhogen met 25 mcg. Je hoeft echt niet met je TSH tussen de 0,5-1 te zitten. Rond de 1 is prima. Dus 1,6 is ook nog in orde. Zeker met zo'n mooie FT4 (of heb je net geprikt nadat je je Thyrax hebt genomen? Nee, toch?). In jouw geval zou je eigenlijk wel onder behandeling van een encocrinoloog moeten zijn, omdat je een kinderwens hebt. Een endocrinoloog zal ook in de zwangerschap elke 4-6 weken bloed laten prikken. Als je klaar bent met kinderen krijgen kun je dan weer terug naar de HA.
Hallo allemaal, Ik heb mijn bloedwaardes terug... TSH 3,39 (referentie waarde) 0,27 - 4,20 FT4 15,1 (referentie waarde) 12,0 - 22,0 Wat is jullie advies? Ik val keurig binnen de waardes, maar ik voel mij niet lekker. Ik ben moe, kan mij niet concentreren enz Ik slik overigens op dit moment geen thyrax, mijn vorige huisarts vond dat niet langer nodig.
Pff, vond dat niet nodig ... Die normaalwaarden zijn veel te ruim. Ik zou me ronduit kaa-uu-tee voelen met zulke waardes!
Tsja... ik vind het lastig! Ik ben nu wat minder gaan werken, omdat ik het allemaal niet trek.. Toch aandringen op afspraak of doorverwijzing?
Helemaal niks? Oh dat heb ik net niet goed lezen...Ik zou inderdaad wel vragen om een pilletje hoor! Denk dat je met 0,25 al een eind komt!
Voor een niet-schildklierpatiënt val je inderdaad binnen de referentiewaarden. De meeste huisartsen doen hier niets mee. Ik zou me hier ook niet goed bij voelen, maar ik ben schildklierpatiënt. Je zou kunnen proberen of je huisarts je wil doorverwijzen naar een endocrinoloog (vooral omdat je een kinderwens hebt). Als die je test op TPO-antistoffen en je hebt de antistoffen, dan zullen ze je wel aan een kleine dosis thyrax willen zetten. Was je behandeling met thyrax een proefbehandeling? Voelde je je daar beter bij? Je kunt ook nog aan andere zaken denken, zoals een vitamine B12-tekort, een vitamine D-tekort.... Misschien kan de huisarts hier ook op testen. Vraag anders eens waar hij/zij nog aan denkt bij jouw klachten. Het hoeft de schildklier niet te zijn, maar je klachten moeten wel serieus behandeld worden!
Nou toevallig kom ik net bij de huisarts vandaan! Donderdag weer bloedprikken, we gaan nu testen op anti stoffen maar ook op de vitamines B12 en ook D Daarnaast ga ik nu weer een lage dosis thyrax slikken. Verder hebben we over 4 weken weer contact heb haar ook verteld van de kinderwens. Gelukkig nam ze mij serieus! (Ik zit sinds kort bij deze). Afwachten maar weer!
Ja ben echt opgelucht, voel mij gewoon niet fijn en nu gaat er eindelijk iets gebeuren omdat een arts met je meedenkt! Thanx voor jullie berichtjes, hou jullie op de hoogte
Van de gynaecoloog moesten we aan de pil of zwanger worden. Toen hebben we voor het laatste gekozen Bij de internist werd me zwanger worden juist afgeraden omdat mijn waardes nog niet goed waren. Het kindje zou er onder kunnen lijden. De eerste maand wisten we dit nog niet en hebben gewoon geklust en met resultaat was gelijk zwanger, maar na een paar dagen ging het alweer fout. Toen ik voor controle bij de gynaecoloog kwam een paar maanden later wist ik dat ik weer zwanger was (lees nog pril voor nod) en mijn waardes waren dit keer goed. Dit keer bleef het goed gaan, moest onder controle blijven bij internist en nu is onze mooie man al bijna een jaar.
@FleurSylvano, MamavanJuul en Aquilegia: bedankt voor jullie reacties! Altijd fijn om wat experts op het forum te hebben, vooral als mn stomme HA me niet wil doorverwijzen :x. Gelukkig heeft hij wel gezegd dat als ik zwanger wordt dat hij me dan wel doorverwijst. Maar ja, het probleem bij mij is juist zwanger worden (en blijven). Ik blijf dan nu nog maar even op de huidige dosis en mocht het lukken dan ga ik iets omhoog. Ik vind het op zich wel prettig om niet nu al op te horen, want de vorige keer dat ik met 12,5 mcg ophoogde had ik ruim twee weken lang pijnlijk, opgezwollen schildklieren.
Hoe is het met alle schildklierdames? Ik heb vorige week weer bloed geprikt: TSH 1,26 FT4 15,8 Ik moest met 12,5 mcg ophogen (maar ik ben dan ook zwanger).