Bij het cb hebben ze geconstateerd dat de heupjes van onze kleine man stijf waren en z'n beentjes ongelijk leken. Gister hebben we dus een echo gehad. Ik ging er vanuit dat alles goed zou zijn, omdat Q overal stijver is dan gemiddeld. Maar het zag er toch niet helemaal goed uit. De rechterheup was nog niet voldoende ontwikkeld, er zat nog geen heupkom. Links was dat al weer beter. We zijn doorgestuurd naar de orthopeed, daar morgen we 4 maart heen. Nu vroeg ik me af of iemand weet wat de behandeling is bij de waardes die wij mee hebben gekregen. Ik zal het lijstje even overtypen: Abductie: beiderzijds minder dan 70 graden Kniehoogte: asymmetrisch tnv rechts Beenlengte: asymmetrisch tnv rechts RH vormgeving bot: gebrekkig RH benige erker: rond RH vormgeving kraakbeen: overkappend LH vormgeving bot: gebrekkig LH benige erker: rond LH vormgeving kraakbeen: overkappend RH alpha hoek: 52 graden RH beta hoek: 80 graden LH alpha hoek: 56 graden RH beta hoek: 78 graden RH typering volgens graf: type IIb LH typering volgens graf: type IIb Conclusie was dus aanwijzingen voor dysplastische heup ontwikkeling links en rechts Bijzonderheden die genoteerd zijn: geboren bij 30+3 en minimaal kniehoogte en beenlengte verschil. Alvast bedankt!
GEen idee wat al die waardes betekenen, maar mijn dochter heeft heupdysplasie gehad. Helaas ging zij pas met 9 maanden een spreidbroek in en is het goed dat ze het bij jou zo snel ontdekt hebben. Je kleintje zal dan wel een spreidbroek krijgen, maar das vervelender voor jou dan voor hem Veel succes ermee.
Poeh.. Dat is inderdaad wel laat! Heeft ze de broek lang aan moeten hebben? Waar ik me nog het meest druk om maak is het liggen op de rug. Q ligt eigenlijk altijd op z'n zij, vind het niet fijn op z'n rug. Slapen op z'n rug vertikt hij ook.. Meer ervaringen zijn ook welkom! Wat doet de orthopeed bij zo'n afspraak? Is een röntgen foto altijd nodig om HD vast te stellen? Hoe snel is zo'n broek aangemeten?
En wat ik me ook afvraag is de drie maanden grens. De eerste drie maanden kan het nog zelf herstellen. Moeten ze dan niet naar gecorrigeerde leeftijd kijken? Dan zou Q nog even hebben om z'n heupen goed te laten groeien.
Hoi Azucena, Ik heb eigenlijk geen antwoorden voor je. 19 Maart moet mijn zoontje nl ook gechekt worden op HD. Hij krijgt dan ook een echo van zijn heupjes. Dit doen ze bij hem omdat ik zelf HD heb. Helaas hebben ze dit bij mij vroeger niet behandeld waardoor ik nu met veel pijn en erg heftige operatie's zit. Ik hoop dus voor je dat ze je zoontje goed controleren en dat ze er meteen iets aan doen als het nodig is. En aan op zijn rug slapen zal hij denk ik echt wel wennen als hij niet anders kan.... Heel veel succes in elk geval!
mijn dochter heeft een heupluxatie gehad en nu nog een dysplasie, ze kwamen er met 6 maand achter. ze heeft 10 dagen in tractie gelegen en daarna onder narcose dr heup op de plek gezet en 3 maand gips. daarna een spreidbroekje. we mochten met het loopbroekje stoppen toen ze 2 werd, dan heeft het geen zin meer en kijken ze wat de natuur doet, mocht dit niet voldoende zijn word ze geopereerd als ze 3 en half is. Bij elke controle word er vooraf een rontgenfoto gemaakt. wat jou waardes betekenen weet ik niet, ik heb nog nooit zo'n lijstje gezien van mijn dochter. het spreidbroekje word direct aangemeten en aangedaan bij je zoontje Succes.
Mijn dochter heeft met 4 maand een spreidbroek gekregen voor een afwijking aan 1 kant. Ze heeft hem 3 maanden 23 uur per dag om gehad daarna nog 3 maanden snachts. Die waarden zeggen mij niet zoveel maar mijn dochter had een lichte afwijking en ze hoeft ook nooit meer terug te komen voor controle. Bij ons had ze een echo, erna een foto en een week later kreeg ze de spreidbroek. Ze had een flexibele waardoor ze ook nog vrij goed haar benen kon bewegen en ook nog goed in de maxi cosi enzo kon. Het slapen zal niet goed lukken op de zij met die spreidbroek je kan een beetje iets dan achter zijn rug leggen maar dan zal zijn ene beentje wel erg hangen en zal je die ook weer moeten ondersteunen anders knelt het teveel. Die periode van de spreidbroek is voorbij gevlogen voor mijn gevoel en dochter heeft ook nergens last van gehad.
Hoi, Mijn dochter heeft heupluxatie rechts en heupdysplasie links. Bij 3 maanden werd er bij haar een echo gemaakt waarop meteen te zien was dat het BINGO was, kreeg er meteen een röntgen achteraan. Een kleine week later zat ik bij de orthopeed en heeft mijn dochter voor 9 weken een Pavlikharnas gehad. Echter bleek deze niet voldoende zijn werk te doen. Met als gevolg dat ze afgelopen vrijdag opgenomen is voor 12 dagen tractie. Vanaf vandaag gaan ze beginnen met spreiden zodat haar heupje weer in de kom schiet. Volgende week dinsdag gaan ze weer foto's maken en als alles er goed uitziet word ze de 27e onder narcose in een spreidbroek gezet voor 12 weken. Zoals er al eerder in een reactie gezegd is het is voor ons erger dan voor het kleintje. Als ik nu naar mn dochter kijk is ze ontzettend vrolijk en wordt ze het lachebekkie van de afdeling genoemd. En swingt ze in haar bed ondanks haar tractie De kleintjes zijn er binnen 48 uur echt wel gewend aan het feit dat alles even anders is dan voorheen.
Bedankt voor de reacties en het delen van ervaringen! De kinderarts heeft ook nog even gekeken en die had het ook nog over breed luieren. Wat houd dat in? We moeten sowieso de orthopeed gewoon afwachten natuurlijk. De echoscopiste zei dat de hoek van de heupen 60 graden zou moeten zijn. En Q heeft dus 58 en 52 graden. Wat dat verder inhoud weet ik ook niet. Enne voor mama's met zoontjes met een spreidbroek, nog tips voor enigszins leuke broekjes?
Hier heeft mijn oudste ook een spreidbroekje gehad. Geen idee wat de waardes waren, maar na de echo en afsrpaak met de orthopeed konden we meteen door en zijn met spreidbroek weggegaan. Zij was 3,5 maand toen we begonnen en hebben 5 maanden lang 23 uur per dag de spreidbroek aan gehad. Daarna was het goed en moesten we alleen nog terug komen voor een controle als ze goed zou lopen. Dit was bij ogneveer 1,5, Hier heeft ze alleen maillotjes aangehad en in de zomer van die zachte (soort joggingsbroekachtige) korte broeken.
Hier ook geen idee wat de waardes waren maar 5 weken geleden heeft mijn dochter ook de pavlikharnas gekregen ivm hd. Ze kreeg een echo omdat mijn zus ook hd had. A.s. Woensdag krijgen we weer een echo om te kijken of het voldoende heeft geholpen. Op dit moment moet ze hem 23 uur per dag om. Alleen de eerste nacht had ze er even last van. Snachts wat kramp in haar beentjes, daarna ging het prima. We leggen een kussentje onder haar beentjes als ze naar bed gaat. Ze lijkt er vrij weinig kast van te hebben, het is een vrolijk meisje,alleen voor ons is het af en toe lastig omdat verschonen wat langer duurt. Ze rolt er zelfs gewoon mee. Succes met alles!
Mijn kleintje heeft zes maanden grijze of blauwe leggings gedragen, van die heel neutrale simpele zonder voetjes eraan. Daar overheen zat de spreidbroek goed, want de legging/maillot moet niet opgepropt zitten, die plooien gaan dan irriteren. Eventueel over de spreidbroek heen dan een joggingbroekje, speciaal voor spreidbroeken - ben de naam even kwijt van die webwinkel. Hij had niet de pavlik, maar die andere waarin hij geen bewegingsruimte had voor zijn benen... Ben ik ook even de naam van kwijt, sorry! Maar ja, zo zie je maar dat je het na afloop ook allemaal zo weer vergeet. Succes! Edit: Camp spreider heette het....
Ik deed haar leggings eronder aan, in de zomer 3 kwart leggings zou wel een soepel stofje nemen i.v.m dat het niet moet kreuken onder dat ding. Je hebt ook speciale broekjes voor over de spreider.
Die broekjes voor erover had ik inderdaad gezien.. Maar ook best wel over priced. Ik haal voor de zekerheid gewoon twee leggings, mocht hij inderdaad een spreidbroek krijgen. Anders worden het pyjama broeken . Zag in het zeeman foldertje leggings met een romper en muts geloof ik. Is zoiets geschikt? En passen slaapzakken dan nog? Gewone van de prenatal/hema? Wij hebben trouwens ook een smalle wagenbak.. Weet iemand hoe breed zo'n spreidbroek uiteindelijk is? Misschien dat we dan even een wagen moeten lenen of goedkoop via mp kopen.. Hij is echt nog veeeel te klein voor de wandelwagen.
Hier kon ze overal gewoon in. De wagenbak kan misschien wel wat krap worden maar dat is uitproberen. En een voordeel van de spreidbroek was dat ze rustig leerde in te slapen.
Rustig slapen doet 'ie al. Op z'n zij. Op z'n rug is het drama.. Dus ik ben benieuwd hoe het zou gaan met spreidbroek. Gister ook wat gelezen over breed luieren, maar dat gaat m niet worden. Benen zijn hier altijd stijf gestrekt, dus die plet de luier zo samen . Nog wel een vraagje! Bij de h&m heb je die 3 voor 10 leggings. Quinten is nu zo'n 58 cm en 4,5 kilo. Zou 62 nog lang genoeg zijn met spreidbroek of toch beter 68? Te breed zullen ze sowieso zijn .