Ja, ook ik ga het een keer doen, de lofzang op mijn kindje. Ik vind hem namelijk zo leuk worden. Ondanks de soms lastige momenten met nee-zeggen en slaapproblemen, vind ik deze leeftijd tot nu toe het allerleukst. Daarnaast is mijn manneke van een ontzettend eenkennig hangkind getransformeerd naar een stoer manneke dat lekker de wereld instapt, niet snel van zijn a propos is, maar wel redelijk voorzichtig. Daardoor durfde ik hem bijvoorbeeld afgelopen zondag zonder toezicht te laten fietsen bij ons achter. Dat is afgesloten, en ik was natuurlijk niet ver weg, maar toch, ik sta er niet constant naast. zoals vroeger. Daarnaast gaat hij nu bijvoorbeeld lekker zelfstandig alle glijbanen op en af en hij geniet er zo ontzettend van. Zondag op een feestje was hij 1 van 4 kindjes varierend van 19 maanden tot net 2, en waar hij een half jaar geleden juist heel vermoeiend was, als ik me omdraaide ging hij al huilen, was hij nu juist het makkelijkst. Hij kwam regelmatig even langs voor een kusje of knuffel, ging verder lekker zijn eigen gang, maar ging ook niet zomaar de trap op. Het was zo heerlijk om eens te horen dat ons kind zo heerlijk makkelijk is. Dat ze een beetje jaloers zijn omdat je hem niet constant in de gaten hoeft te houden. Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk doet hij "stoute" of onhandige dingen, maar in het geheel heeft hij een heel goed besef van wat hij wel en niet kan, ik probeer dat bewust te stimuleren en geniet er ontzettend van dat het werkt. Gisteren bij het knuffelen in bed had ik echt even tranen in mijn ogen omdat hij gewoon zo leuk is en ik zo ontzettend genoten had de dag en van hem. En het vervult me dan echt met trots dat ik kan zeggen: "dat is mijn kind!!"
mooi verwoord en zo te lezen mag je ook heel trots zijn op je kereltje! Super dat je zo kan genieten van deze momenten!
Ik vond mijn zoontje ook met die leeftijd opeens veel makkelijker. En dat kwam mooi uit met de geboorte van de jongste. En ik vind het nog steeds! Natuurlijk heeft hij zijn fases, zoals jij ook zegt, maar over het algemeen vind ik dit zoveel makkelijker dan ruim een jaar geleden! Hij gaat lekker zijn eigen gang, babbelt er flink op los, lekker bijdehand en wijs, heerlijk! Dus heel herkenbaar. Geniet er van!