Draagdoek/draagzak, welke?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Catootje80, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ik zit er aan te denken om onze Max in een draagdoek bij me te dragen. Vind het prettig en merk aan Max dat hij het ook prettig vind om tegen me aan te liggen. Alleen zou het soms wel fijner zijn om mijn handen soms vrij te hebben natuurlijk :p

Nu heb ik al contact met een draagdoekconsulent en deze heeft wat uitleg gegeven over de verschillende soorten die er zijn.

Welke ervaringen hebben jullie met draagdoeken/zakken? Hadden jullie bijvoorbeeld een "kant en klare" of een doek die je echt zelf moest knopen? (wat mij dan weer "eng" lijkt :p )

Welke merken gebruiken jullie?

Hoor het graag, alvast bedankt!

2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb een (rekbare) Bykay gekregen. Erg makkelijk te knopen, maar wel alleen voor op de buik te gebruiken en tot ongeveer een half jaar. Daarna wordt je kindje te zwaar. Bovendien is deze vrij warm en dus voor de zomer niet zo geschikt (ik heb een winterbaby). Op marktplaats heb ik een tweedehands Ergobaby gekocht (zonder babyinsert). Daar past mijn dochter nu bijna in. Met babyinsert is die vanaf de geboorte te gebruiken.
    Andere ergonomische merken zijn o.a. Emeibaby, Marsupi, Bondolino, Tula... er zijn er best veel. Ik vond de website van Babybij heel duidelijk in wat het beste bij je past en wat je beter niet kunt nemen.

En als je een draagzak neemt, neem dan niet de Babybjorn of Stokke. Die zijn niet ergonomisch en net zo duur als ergonomische draagzakken, dus je kunt je geld veel beter besteden.

3. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Top, bedankt voor je reactie, ik ga op de website kijken! :D

Nee die dingen van Stokke e.d. leken mij sowieso al niks, plus ik vind ze onwijs duur :x

4. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Waarschijnlijk heeft de consulent dit al verteld, maar kijk goed naar welke drager geschikt is voor een newborn. Alle doeken zijn geschikt, maar miet alle dragers passen direct. Sommige dragers maken gebruikt van een insert, maar met het oog op de zomer kan dit best warm zijn.

Welke kunnen vanaf geboorte:
    -storchenwiege
    -marsupi ( alleen op buik!)
    -emeibaby

Let ook op dat meestal de min-max kilo's vermeld staan. Dit heeft enkel met veiligheid te maken. Geen enkele drager is te gebruiken van 0-4 jaar ook al weeg je kindje nog niet het aantal maximale kilo's. Belangrijk is om naar de maat te kijken.

Ik ben consulent dus gebruik een heel scala aan doeken en dragers, maar mijn favo doek is een natibaby met wol en een didymos katoen. Mijn favo drager blijft de storchenwiege, al kan mijn dl hier niet meer in!

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    En de kodaki flip kan ook vanaf het begin

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ja klopt! Er zullen er misschien nog wel een aantal missen in mijn rijtje ;). Dit waren de eerste die in mij op kwamen hahah

7. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi, ja klopt, dat heeft ze inderdaad ook verteld :D

Als het goed is komt ze hier volgende week langs voor een consult en ze zal dan ook alle doeken nog even toelichten. Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit welke ik wil. Zelf knopen lijkt me eng, in die zin dat ik bang ben dat ik de stand van de heupjes en de rest van het lichaampje niet goed doe o.i.d.

Ik zal ook eens even gaan googlen op de diverse merken, dank voor je reactie :)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik gebruikte de eerste weken een rekbare doek, die adviseer ik beginnende moeders ook. Ze knopen gemakkelijk, je kunt ze al knopen voor je kind er in zit, en ze zitten meestal lekker.
    Daarna ben ik zelf met een Afrikaanse doek gaan dragen, dat is lekker koel bij warm weer.
    Als je zelf knopen niet ziet zitten dan kan een ringsling ook heel fijn zijn.

9. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik neem de tips mee, dank jullie wel! :D

10. VSC

VSC Niet meer actief

Hop-Tye !! :)

11. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Ik doe mijn combi cotti en (gekregen nog nieuwe) Wallaboo sling weg en heb een marsupi gekocht voor straks voor de kleine man, heb hem even gepast en lijkt me erg fijn! supermakkelijk om te doen met heel stevig klitenband.

Y heb ik wel een paar keer in de combi cotti gedragen (is rekbare stof die je niet echt hoeft te knopen, zijn 2 losse rondgestikte lappen die je op een bepaalde manier om je heen hangt, kindje erin en dan eventueel de 3e doek eromheen voor extra steun). Toen ze heel klein was zat ze er niet lekker in, en toen ze er lekker in zat vond ik het al te zwaar en zakte het wat ver door. was niet echt een succes dus..

12. Lonneke81

Lonneke81 Lid

15 okt 2013
    26
    0
    1
    Diëtist en Vitaliteitscoach
    IJmuiden
    Weet iemand tot wanneer de Marsupi gebruikt kan worden? Ik zie op sommige sites tot 9 maanden en op anderen tot 10 kg... :(

Welke ergonomische draagdoek/zak kun je het langst gebruiken? (vanaf geboorte)

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
  14. Lonneke81

Lonneke81 Lid

15 okt 2013
    26
    0
    1
    Diëtist en Vitaliteitscoach
    IJmuiden
    Ah mooi, bedankt voor het overzicht. Kan dus ook makkelijk tot 1 jaar zijn...

15. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik heb bij de jongste bij geboorte mn bondolino geprobeerd, maar vond haar er nog teveel in wegzakken (was nogal een prulleke :)). Toen een rekbare doek gebruikt van je porte mon bebe, wat prima was in januari maar ik je niet in de zo er aan zou raden (warm!!). Ook nog een vipcarrier gebruikt, ook een rekbare doek, maar lekker dun en niet heel elastisch. Voordeel van de doek vind ik dat ze lekker dicht en strak tegen je aan zitten, meer dan bij een draagzak. Uiteindelijk ben ik zelf niet zo heel erg van het knopen, dus nu ze wat groter is gebruik ik mn hoppediz hop tye (heeeerlijk ding!) en mn man de bondolino. Voor als ze nog wat groter wordt heb ik ook nog een ergobaby en een manduca, maar die zou ik je voor een pasgeboren baby echt niet aanraden.

Mijn advies dus: eerst een dunne rekbare doek, dan over naar een fijne draagzak (ik zou de hop tye aanraden) of een geweven doek, als je het knopen fijn vindt.

16. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Wij hadden eerst een Tricot Slen, rekbare doek. Dat was fijn voor de eerste weken. Daarna kochten we een geweven doek maar daar had ik meer moeite mee met knopen. Bleef niet goed zitten enzo. Nu hebben we een Tula met baby insert en dat is heerlijk! De Tula voelt heel stevig en valt goed op mijn heupen, waardoor het gewicht van mijn kind goed wordt opgevangen. Ik kan iedereen een Tula aanraden.

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Er staat vaak qua kilo's of leeftijd op maar daar moet je eigenlijk niet naar kijken

Het gaat namelijk om de broekmaat van je kindje, er moet van knieholte tot knieholte onder steuning zijn

Vaak gaat het tot ongeveer broekmaat 80/86 en dan krijg je de todler versies

Mijn dochter weegt 11 kilo maar heeft broekmaat 80 die past nog
    Makkelijk in de meeste baby dragers

Deel Deze Pagina