Baby wakker in bedje leggen om te slapen...

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Dot, Jan 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

Nov 18, 2007
    1,958
    0
    0
    Met mijn vorige kindje heb ik i.v.m. darmkrampjes uren en uren gewiegd en rondgelopen. Met als gevolg dat hij niet meer alleen in slaap kon vallen na een paar maanden...
    Met dit kindje gaat het beter, heeft soms krampjes, maar ook goede periodes van ontspanning, maar wakker in bedje leggen bij eerste tekenen van moeheid, zoals geadviseerd door de kraamhulp, lukt gewoon niet. Hij valt dan niet in slaap, gaat eerst mopperen, dan huilen en dan krijsen, hij wil getroost worden en in mijn armen in slaap vallen. Nu is hij pas een dikke week oud. Moet ik nu al consequent zijn en hem toch wakker in bedje leggen of nu nog veel bij me dragen en in slaap wiegen?
    Hoe doen jullie dat?

2. Dushi

Dushi Niet meer actief

Met deze leeftijd kun je je kindje niet verwennen.

Pas met een maand of drie kun je je kindje laten wennen aan het doorslapen en zelf in slaap laten vallen. Hier heb je een handige gids voor: Baby Slaap Gids.

Gewoon bij jou in slaap laten vallen.

3. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Je kindje is nu nog erg jong, en vind het fijn om bij jou in de buurt te zijn. Dus lekker bij jou op de arm in slaap laten vallen. Wel is het slim om dit over een tijdje af te gaan bouwen. Ons zoontje is nu 4 maanden en had ook veel moeite met in slaap vallen. Na een periode van inbakeren en laten huilen valt hij nu zonder inbakeren maar nog wel met 10 a 15 minuten huilen in slaap. Het hoort gewoon bij hem, huilen voordat hij in slaap valt....maar jouw kindje is nu nog zo klein, gewoon lekker bij mama/papa in slaap laten vallen!

4. JennyS

JennyS VIP lid

Dec 14, 2007
    6,001
    0
    0
    Analist
    nee hoor, ik zou hem lekker wiegen en troosten. nu kan je hem nog niet verwennen. hij is net uit je warme huisje, dus ....

5. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Ik zou ook lekker wiegen en kroelen... zo jong nog, kan echt geen kwaad. Dat zelf inslapen komt vanzelf wel als je baby wat meer gewend is aan de "grote boze wereld" denk ik.

6. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

wij hebben dat ook gedaan dat wiegen enz. en pas met 3 maanden gaan afbouwen en meneer sliep al snel door ook valt hij meteen in slaap. Nu is hij paar daagjes erg ziek geweest ds wij hem steeds bij ons gehouden als hij wakker werd en nu moeten we ook weer afbouwen. Kleintjes leren het heel snel. Maar in het begin hebben ze je echt nog nodig.

7. mirrem

mirrem VIP lid

Apr 14, 2008
    9,460
    1
    36
    Gelderland
    Inderdaad gewoon nu nog lekker verwennen! Onze kleine vent wilde de eerste 3 / 4 maanden ook niet zelf in slaap vallen en verzette zich hevig tegen zijn slaap als we hem in bed legden. Ook hij ging eerst mopperen dan huilen en vervolgens overstuur huilen als je hem er niet uithaalde of trooste. Zeker de eerste maanden kan je ze niet verwennen hoor. Overstuur laten huilen hebben wij nooit gedaan en vind ik ook gewoon zielig.

Wij hebben hem de eerste maanden gewoon getroost en pas in bed gelegd als hij weer rustig was (wat soms ook inhield; als hij bij ons op schoot of in de armen in slaap was gevallen) en brachten ook veel tijd door voorovergebogen over zijn bedje heen om tegen hem te praten en steeds ssssss te zeggen en hem over zijn bolletje te aaien, totdat hij wel in slaap viel.

Nu sinds een paar maanden valt hij gewoon zelf in slaap. De ene keer wat eerder dan de andere keer, maar wel gewoon elke keer! Dus, ff doorheen bijten en het wordt vanzelf beter, echt waar!

8. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

Mar 5, 2008
    1,492
    0
    0
    ik zou hem gewoon lekker nog 'verwennen' , hij is nog zo klein....vooral de eerste weekjes willen ze zo graag bij je zijn.. kan echt nog geen kwaad..
    maar met een maand of 2.5 a 3 maand moet je wel afbouwen , kan het nu wel aan mijn dochtertje vernemen , ze weet nu echt wel wat verwennen is en als ze dat niet krijgt laat ze het wel ff weten..

9. Rups

Rups Actief lid

Jun 29, 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Mijn zoontje ook hoor, ik moet hem vaak in slaap wiegen omat hij dat gewoon heerlijk vind.Maar ben nu wel bezig met afbouwen want ik merk dat hij het nu wel in de gaten heeft. Baby's van een week kunnen niet verwend worden je kan ze best lekker dicht tegen je aan houden , lekker kroelen!

10. Dot

Dot Fanatiek lid

Nov 18, 2007
    1,958
    0
    0
    Bedankt allemaal, tot nu toe valt ie steeds aan de borst in slaap en dat laat ik dan maar even zo ;) We zien wel waar we uitkomen...

11. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    Je moet lekker doen wat jou goed lijkt vind ik.

Romy was precies hetzelfde heb zeker de eerste 2 maanden enorm met darmkrampen gezeten. heb haar lekker dicht bij me gehouden en in haar bedje in slaap gepinkt. (ze wilde geen speen)

Sinds de krampen over zijn kan ik haar in bed leggen wakker en wel en dan gaat ze (meestal) slapen.

soms krijg je een beetje gemopper en gehuil uit de kamer maar daar reageer ik eigenlijk niet op. als ze na 5 a 10 min nog steeds bezig is met mopperen of als het overgegaan is in echt huilen dan ga ik even naar haar toe en help ik haar alsnog even met mamma's beste gereedschap tot nu toe; de pink! 8)

12. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    heb je een muziekje op der kamer?
    ik doe altijd het zelfde ritueel als savonds

13. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    ja wat marlinde zegt, een ritueel helpt ook enorm ja!

Wij hebben ook een vast ritueel. Badje, Flesje en dan in bed. Heb nooit last van haar 's avonds. ze zit soms wel een half uur te spelen en is ze gewoon wakker maar ze weet dat ik haar nooit uit bed haal dus na het badje en de fles huilt ze ook nooit meer.

als ze wel huilde in het begin gaf ik haar altijd mn pink, heb haar vanaf het begin nooit uit bed gehaald 's avonds vanaf 10 en snachts behalve voor de voeding. en daarna ook weer gelijk in bed, deed ook nooit een lamp aan in de kamer, deed hem altijd in het kamertje ernaast aan zodat ik haar net kon zien meer niet, het bleef dus donker.

Misschien is dat ook een beetje de truuc. Het aanwennen van een avondritueel.

14. marsab

marsab VIP lid

Oct 6, 2006
    6,315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Een ritueel is goed, structuur....
    Maar bedenk wel dat je kindje nog maar 1 week oud is! Hij is nog erg klein en nog maar ent op deze grote wereld.
    Dus ik zou hem lekker bij je houden en hem een veilig en vertrouwd gevoel geven.
    Een ritme en in bedje slapen komt vanzelf wel hoor!

15. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Hier altijd wakker (maar zeker niet klaarwakker) in bed gelegd. Ik bleef er dan wel bij en praatte nog een beetje of hield mijn hand op z'n hoofdje of buikje. We hebben nooit gedoe met slapen maar ik weet niet of het daarvan gekomen is.. wel prettig hoor

Oja, hier wel een duidelijk ritme en een vast ritueel

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik heb het bij Thirza ook gedaan hoor, gewoon bij me genomen, wat dan sliep ze in ieder geval, (ik iets minder, maar OK ;)).
    Op een gegeven moment werd het vanzelf wel minder, ook doordat ze bijvoorbeeld wende aan haar wiegje doordat we haar er wel slapend in legden en ze er dus wel wakker werd. Nu kan ik haar gewoon wakker erin leggen, soms jengelt ze 5 minuten, maar dan valt ze ook gewoon in slaap.
    Lukt het echt niet nu, dan ga ik eerst wat aan het rommelen op haar kamertje en zingen, soms laat ik haar in haar bedje aan m'n pink sabbelen en dan valt ze bijna altijd wel in slaap. Heel af en toe lukt het nog niet en dan gaat ze gewoon lekker in de draagzak, want dan heeft ze blijkbaar even behoefte aan dicht bij mij zijn. Je kunt ze nu nog niet verwennen hoor, alhoewel ik wel in de gaten zou houden of ze bepaalde patronen al door heeft. Als je het idee krijgt dat ze patronen wat door gaat krijgen, (hier begon het er bijvoorbeeld mee dat ze haar armpje al in de4 richting van de mouw stak (echt stelselmatig) bij het aankleden), dan zou ik wel proberen je kindje te gaan laten wennen aan het wakker in slaap vallen in het eigen bedje.
    Maar voorlopig zou je dus je kindje na een half uurtje of uurtje ofzo weg kunnen leggen... (ook niet te moeilijk over doen: ik viel vaak ook gewoon in slaap en werd dan pas weer wakker als ze zich meldde voor de volgende voeding, :)).

17. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Ach, als je kindje 1 week is, zou ik hem nog maar lekker bij me nemen en troosten. Vanaf een maand of 2 hebben we haar gewoon even 5 minuten laten huilen, vaak had ze dat ook nodig om even de prikkels te verwerken, als ze dat eruit had gegooid, ging ze wel slapen. Bleef ze echt huilen, dan gingen we haar wel troosten.

18. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

Feb 21, 2006
    1,439
    1
    0
    Delft
    Je kindje is nu nog wel heel jong maar ik zou hem toch zeker bij een maandje al aan zelf in slaap vallen laten wennen en niet pas bij 3 maanden ofzo. Maar nou moet ik zeggen dat dit bij mijn meiden heel erg makkelijk ging na de eerste 2 weken ofzo. Eigenlijk moet je nu vooral doen wat bij JOU past, opvoeden kun je later nog mee beginnen :)

19. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Wij zijn met 2 weken begonnen om mijn zoontje wakker en op tijd (bij eerste tekenen van vermoeidheid) in consequent in zijn bed te leggen, huilen of niet. Mijn baby wilde anders nooit in zijn bed waardoor hij erg oververmoeid raakte, lijkt me ook niet echt gezond.
    Na 2 weken was het huilen afgelopen. Tot de dag van vandaag heeft hij nooit meer gehuild bij het slapen gaan. Dus hier door die consequente aanpak nooit gedoe met slapen. Je kunt er ook later mee beginnen, maar ik denk persoonlijk dat het wat hardnekkiger zal gaan.

20. Anna71

Anna71 Actief lid

Jul 31, 2008
    269
    0
    0
    Bij Senna werkte het niet, wakker in bedje leggen.
    Nu had zij ook tot week 14 enorme last van darmkrampjes.
    Het laten huilen werkte bij haar absoluut niet en daarom ben ik altijd bij haar gebleven als ze ging slapen. Nu is ze bijna 9 maanden en gaat ze heel makkelijk slapen. We hebben altijd een vast ritueel gehad en ik zorg er wel altijd voor dat ze lekker moe is voordat ze naar bed gaat.
    Ook houd ik haar altijd nog even tegen me aan en als ze zich ontspant dan leg ik haar in haar bedje.
    Ik had nooit gedacht dat ze nog eens zo gemakkelijk zou gaan slapen.

Volg je gevoel, dan doe je het goed!

Share This Page