We hebben een speciale waskamer in huis waar ik steeds was ophang op rekjes. Maar sinds een tijdje zit er enorm veel schimmel in de hoek bij het plafond. Ook op andere plekken begint het zie ik. Ik heb er van HG een middeltje voor gekocht. Maar weten jullie hoe ik voorkom dat het weer terug komt? Juist wel of geen verwarming aan? Ik heb het raam er regelmatig open, maar niet altijd, zoals nu met die vreselijke kou niet.
Verwarming aan én het raam open, in ieder geval nu even, zodat het vocht verdampt en ook weg kan. Als al het vocht weer weg is gewoon altijd het raam open. Wat maakt het uit dat het koud is? Je zit toch verder niet in die kamer, gewoon de deur dichthouden. Ik heb de was op zolder hangen en het raampje staat er altijd open. Doordat de verwarmingsbuizen er ook lopen is het er nooit echt koud. Maar anders krijg je inderdaad schimmel. Is ook niet gezond, niet ventileren.
Mijn mans kledingkast staat in die kamer, dus die loopt er altijd even binnen 's morgens. En wanneer ik moet strijken, dan is het er steenkoud met raam open... er komt nu natuurlijk wel een betere tijd aan qua weer. (naja momenteel natuurlijk niet, maar wel als de lente eindelijk daadwerkelijk begint). Ik kan natuurlijk voordat ik ga strijken, een tijdje van tevoren het raam dichtdoen en de verwarming volop aan. Maar ik moet dus én het raam, én de verwarming aan?
Ja ik zou dan 's nachts het raam op een kiertje zetten, dan is het er 's ochtends voor je man niet erg koud. Als je gaat strijken gewoon van tevoren het raam helemaal dicht maar als je klaar bent echt weer open doen. En zeker zolang de schimmel zich uitbreidt, en een paar weken daarna, en de verwarming aan en het raam open. Dan verdampt het vocht (door de warmte) én kan het vocht weg (door het open raam).