Ik heb een tijd geleden al zo'n soort topic geplaatst, maar ik kan hem niet meer vinden. We hebben een huis uit 1975, energielabel C, maar niet perfect geïsoleerd en ook nergens vloerverwarming. Wel hebben we 10 zonnepanelen en nog een oude meter, dus hiermee spelen we quitte of maken we letterlijk winst. Nu is onze cv ketel al meer dan 20 jaar oud en heb ik geen zin in een enorme investering. Zouden jullie nu nog snel een ouderwetse cv ketel plaatsen, voordat je in 2025 verplicht zo'n hybride moet kopen? Of hebben jullie andere opties en ideeën? Verder misschien handig om te weten: boven doen we nooit de verwarming aan en we stoken in de winter vaak via de openhaard. We betalen maandelijks 150 euro aan GWL en dat is voor ons goed te doen, vorig jaar kregen we zelfs 1000 euro terug.
Wij hebben een huur ketel genomen met onderhoud. omdat we niet goed weten wat we willen. Plus we ons vorige huis een nieuwe ketel hadden die de oude eigenaren geplaats hadden. Maar we dus meer dan een week zonder warm water en verwarming zaten in de winter. Omdat niemand tijd had om de ketel te maken. Met dit contract moet hij binnen 24 uur gemaakt worden. Is iets van 30 euro in de maand. Ons huis is na geïsoleerd. Maar als naar bekende kijk die toren hoge energie rekening heeft doordat de zonnepanelen niet alles opvangen kwa energie Zij hebben een hybride warmtepomp. Op ons dak passen niet meer dan 8 panelen. Liggen er al 4 op.
Mijn ouders hebben een huis uit 1972. Vrijstaand, nergens vloerverwarming en hebben voor een hybride ketel gekozen en zitten niet in de kou. Ik zou je goed laten adviseren en op basis daarvan je keuze maken.
Ik zou gewoon voor een nieuwe ketel gaan. De ketels van tegenwoordig kunnen allemaal hybride worden gemaakt mocht je dat later willen. Wel een onderhouds contract erbij nemen...dan helpen ze je altijd als er problemen zijn met de ketel.
Tegenwoordig kun je CV's kopen die al klaar zijn om ook hybride te verwarmen met een warmte pomp erbij. misschien kun je informeren wat de mogelijkheden zijn, of je bijv. later alsnog een warmte pomp kunt laten bijplaatsen. ik zou als de ketel al 20 jaar oud is idd ook wel een nieuwe kopen voor de verplichting, en nu ben je nog op tijd, voordat iedereen dit opeens nog gaat doen.
Dat is inderdaad wel een goede. Vrienden van ons hebben een vergelijkbare woning met warmtepomp, maar nog te kort om echt al hun ervaring te vragen.
Ons huis is van 1972, wel geïsoleerd. Wij hebben bij onze cv ketel een hybride warmtepomp laten plaatsen. En een warmtepompboiler. Vorig jaar hebben we de cv ketel uitgezet. En in september hebben we de gasaansluiting laten verwijderen. Nu nog een nieuwe ketel laten plaatsen is denk ik een prima idee. Dan heb je nog de volledige keuze in wat bij jullie huis en portemonnee past. Onze cv ketel was al wat ouder en daar kon ook gewoon de hybride warmtepomp op aangesloten worden. Ik neem aan dat dat bij de meeste ketels wel het geval is.
Zijn er plannen in de gemeente om de wijk gasloos te maken? Wij hebben ook een huis uit 1975, en hebben 2020 een nieuwe CV-ketel laten plaatsen. En nu blijkt dat de gemeente onze wijk als eerste gasloos wil maken en dit jaar wil starten... Ik weet niet of we met die kennis een nieuwe CV-ketel hadden gedaan.
Leuke actie van de gemeente Krijg je dan subsidie of compensatie van de gemeente? Je wordt anders wel onnodig op kosten gejaagd zeg.
Hier had de gemeente ook die plannen maar onze wijk heeft veel koopwoningen en onvoldoende subsidie om kostendekkend te maken dus alle eigen huisbezitters zijn voor dit plan gaan liggen. Echt geen zin om 10K op te hoesten voor een plan van de gemeente. Dus hier staat het weer in de ijskast.
We weten nu alleen dat onze wijk als eerste aan de beurt is, maar nog niet welke buurt (moet de gemeente nog over nadenken). Dus wellicht duurt het langer (kans is erg groot, want de ambtelijke molens werken meestal niet zo snel). En voor mogelijkheden voor subsidie is de gemeente ook nog aan het kijken.