Kat voor het eerst naar buiten..

Discussie in 'De lounge' gestart door Alva, 31 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alva

Alva Niet meer actief

Wij hebben 2 poezen. 1 slome van 17 jaar en 1 wat actievere van een jaar of 13 (weet het niet precies).
    Al die jaren woonden we in een appartement en kwamen ze niet buiten, behalve het balkon.
    Sinds vorig jaar wonen we in een eengezinswoning en komen ze tot nu toe alleen in de tuin.
    Nu probeert de jongste wel eens te ontsnappen maar is haar nog niet gelukt 😊

Nu loopt er een buurtpoes/kater steeds onze tuin in. Of hij zit op de schutting en onze poes ook, ze maken dan een soort krijsende geluiden. Niet echt blazen.
    Moet ik ze nou hun gang laten gaan met het risico op een gevecht? Of moet ik die andere kat steeds wegjagen?
    Ik wil natuurlijk geen gewonde poes omdat ze niks gewend is, maar ergens denk ik dat het juist goed is om het onze poes zelf te laten oplossen en dat die andere kat dan ook niet meer terugkomt.. kortom; de natuur zijn gang laten gaan?

Volgens mijn man zit ze al maanden te loeren op een ontsnapping, ze gaat ook wel steeds een stapje verder. Zou ze dan de weg terug nog weten ook al is ze het niet gewend om vrij rond te lopen?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Als ze steeds een stapje verder gaan ontdekken, dan vinden ze het huis wel weer terug hoor.

Ik heb een andere ervaring met een binnenkat die ineens ontsnapte midden in de winterkou. Die heeft ons huis dus door desoriëntatie en vreemde buitengeluiden niet weer kunnen vinden met alle gevolgen van dien...:(

Maar zolang ze langzaamaan aan het buitenleven wennen, is er niks aan de hand.

3. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Wij hebben onze kat van bijna 6 ook naar buiten moeten doen. Ze wilde al lange tijd ontsnappen en aangezien zoon ging lopen en zo de tuin in kon wandelen, moest het wel. Ze had al vaak in de tuin gezeten, dus die omgeving kende ze goed.
    Daarna hebben we de tuindeur en schuttingdeur open gedaan en zijn er bij gebleven. Dat meerdere keren per dag. Eerst schrok ze van elk geluidje en rende ze terug naar binnen. Het ging wel steeds beter en daarna hebben we de voordeur opgezet en zijn er weer bij gebleven.

Inmiddels rent ze de hele straat en waarschijnlijk ook wijk door. Ze vindt het heerlijk en is echt niet zo onhandig als we dachten.
    Ze maakte wel ruzie met elke kat die ze tegenkwam in het begin, maar dat is te wijten aan hun territorium. Dat is nu ook niet meer zo.
    Ze is veel gelukkiger, eet wel veel meer, slaapt ook langer tussendoor.
    Ze is veel rustiger geworden en is lang zo bang niet meer als ze eerst was.

We hebben een kattenluikje is de tuindeur en gat gemaakt in de schuttingdeur. Ze kan dus altijd naar binnen. Vaak gaat ze aan de voorkant naar buiten als manlief gaat werken en loopt dan een rondje en komt achter weer naar binnen. Dat deed ze al heel snel, dus dat went wel.

Goede ervaring hier dus, hopelijk voor jou ook.

4. Alva

Alva Niet meer actief

Be Happy: Is hij wel weer terug gekomen uiteindelijk?

Teddy: Dat schept hoop jouw verhaal 😊 het is namelijk ook zo dat ze zich 's avonds als wij naar bed gaan niet meer naar binnen laat jagen. Dan glipt ze steeds door mijn benen weer terug naar buiten. En dan heeft ze alle vrijheid, via de kliko kan ze zo weg. Dan weet ze wel maar ze heeft het nog niet gedaan.
    Ik ben benieuwd, vind het best spannend 😊

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Als er niets geks gebeurt (dus schrikken bijvoorbeeld) onderweg komt een kat altijd terug naar de plaats waar ze eten, liefde en aandacht krijgt. Die van mij ging op haar eerst dagen buiten al de hele buurt door. Kwam gewoon terug. Dag 3 bleef ze de hele nacht weg en de volgende dag ook. Ik in doodsangst. 's Avonds om 20:00 was ze er weer. Katten vinden hun eigen geur weer terug en als je ze een reden geeft om terug te komen zullen ze dat ook wel doen.

En voor de zekerheid chippen of een halsbandje geven, mocht ze verdwalen.

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Persoonlijk vind ik dat huisdieren niet buiten te tuin horen te komen zonder aangelijnd te zijn. Ik zou dus zorgen voor afrastering oid..

Is je poes gesteriliseerd?

Deel Deze Pagina