Zo'n hekel aan het huishouden!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Anique, 5 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Pfff.. ik moet heel even klagen, en ik ben benieuwd of iemand misschien goede tips heeft.
    Ik ben namelijk altijd echt een slordervos geweest, en mijn man is er eigenlijk ook wel eentje, alleen is hij wat minder erg dan ik. Hij is eigenlijk ALTIJD de eerste die dan toch maar weer de rotzooi te lijf gaat, en dan voel ik me schuldig dat ik er ook geen poot naar heb uitgestoken. Soms heb ik wel eens echte schoonmaakwoedes, maar dat is echt niet vaker dan 2 keer per jaar (het betekend niet dat ik maar 2 keer per jaar schoonmaak, maar dat is de enige keer dat ik er echt zin in heb) dan werk ik in een weekje alle strijkgoed weg en maak ik huis van top tot teen schoon.En het klinkt heel stom, maar als ik schoonmaak ben ik heeeeeeel pietje precies bezig, waardoor ik echt een hele dag met bijvoorbeeld alleen de badkamer bezig ben....
    Maar over het algemeen is het dus gewoon echt een rotzooi in huis! En daar schaam ik me ook best wel voor, en ik vind het ook echt heel naar, want ik wil ECHT ook het liefste een huis waar je 24 uur per dag gewoon mensen kunt ontvangen, en ik vind het zelf ook een heel prettig gevoel dat de boel lekker schoon en aan kant is, maar ik kan/ wil me er echt niet toe zetten. Het zit ook wel in mijn opvoeding, want het hele gezin waar ik uitkom is wel een beetje zo.. maar daar wil ik het ook niet op afschuiven.
    HELP!!! Heeft iemand tips voor mij hoe ik toch weer een beetje een net huis krijg? En vooral ook houdt!!!!!!!

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Geen tip maar het is alsof ik precies mijn eigen verhaal lees, bijna elk detail klopt. Ik lees ff mee!

Ik voel me vooral schuldig omdat mijn vriend meer dan 40 uur werkt en vroeg op moet. Ik kan zelfs blijven liggen als Yelena haar 1e fles krijgt.

3. MamaNona

MamaNona VIP lid

28 nov 2007
    14.364
    0
    0
    Overijssel
    ik ben helemaal niet zo,hihihihi,misschien kan ik je iets op weg helpen!;)

Maak een lijstje voor je eigen:

gewoon van links naar rechts maandag tot zondag en dan nog mee links van onder naar boven de taken ( stoffen,stofzuigen,dweilen,toilet ramen,badkamer blablalab

helemaal onderaan zet je bijvoorbeeld de vreselijke klusjes, voegen in de badkamer,plintjes onder de cv en dat soort dingen,daar kan ja dan op de dag dat je het gedaan hebt de datum inzetten,zodat je kan zien of het lang of kort geleden is dat je het gedaan hebt

Voor de badkamer heb ik eigenlijk vaste dagen en dan vaak dat ik m tussen die 2 dagen nog een x doe.... tzelfde met de keuken....ieidere avond na t avondeten even een doekje erdoor over de kastjes en 1 x in de 2 weken even de kastjes leeg en uitnemen

en dan natuurlijk als er tussendoor wat is wel schoonmaken! hahahaha

gewoon voor jezelf even bedenken wanneer je de wasmachine aan kan doen,bijvoorbeeld iedere avond voor het slapen gaan en smorgen bij topstaan gelijk de was ophangen/in de droger doen.....

een schemaatje kan in t begin heel maf zijn,maar t werkt wel! Toen ik FT werkte had ik er ook een in huis gemaakt,zodat mannetje ook kon zien wat er moest gebeuren en dat we niet langs elkaar heen werkten/hetzelfde deden :D :D

Hopelijk heb je er wat aan!

SUC6!!

liefs Nona:D

4. MamaNona

MamaNona VIP lid

28 nov 2007
    14.364
    0
    0
    Overijssel
    en natuurlijk alleen jezelf belonen als je de lijst netjes afgewerkt hihih lekker met een bak BEN & JERRY'S op zaterdagavond ofso hahaha

:D:D:D:D:D:D

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Héél herkenbaar! Opruimen op zich vind ik niet zo héél erg (als het ten minste niet te veel is, want dan zie ik er weer als een berg tegenop), maar schoonmaken vind ik echt verschrikkelijk!

Oplossing: 1x in de 2 weken komt er iemand poetsen bij ons! En omdat ze wel de ruimte nodig heeft, moeten wij van tevoren opruimen. Dat gaat best goed!

Iets voor jou?

6. melloncollie

dat schoonmaakschema werkt hier echt niet. soms heb ik een nogal hysterisch leven en dan blijven er klussen liggen. die dan alsnog doen geeft weer een berg werk op 1 dag en dat werkt heel benauwend.

poetsvrouw heb ik ook weleens aan gedacht maar kost teveel.

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Ik zou denk ik een weekplanning maken met wat er die week gebeuren moet, heb je dat gedaan dan wegstrepen. Zou ook proberen om elke dag iets te doen zodat niet alles in een keer hoeft.

8. Esin

Esin Niet meer actief

Ik heb er ook een hekel aan, maar ik doe toch elke dag een stofzuiger en een dweil door mijn woonkamer (is zo gedaan)(Behalve zondag)

Ik doe alles in de ochtend zodat ik de hele dag lekker voor mezelf heb...

Misschien ook een tip: schoonmaakdoekjes bij het toilet leggen
    (van die kant en klare) en ook bij de badkamer..

Inplaats van stofzuigen een swiffer door het huis heen halen..

En een vaatwasser!! Ik kan niet meer zonder...
    Nooit meer afwassen en altijd een opgeruimde keuken!

Nadat ik heb gekookt doe ik altijd gelijk het gasfornuis schoonmaken en maak ik ook gelijk met een sopje de keukenkastjes en het aanrecht schoon...

En 1x in de week doe ik vaak op een vaste dag stoffen en de badkamer en 1x in de 2 weken doe ik de slaapkamers stofzuigen en dweilen..

Ik doe elke dag wat in huis en het ziet er hier altijd schoon uit.. !

9. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Het verhaal dat je schrijft is bij ons net even andersom. Ik ben zelf een net type en kan niet tegen troep en viezigheid. Ik ruim vaak gelijk iets op als het in de weg ligt. (Alhoewel ik er met het weer van de afgelopen tijd niet zoveel puf voor heb.)
    En mijn man is juist de rommelkont en als hij thuis komt gooit hij alles op tafel, zoals zijn broodtrommel, de sleutelbos etc... En ruimt het vervolgens niet op.
    Ook de wastafel houd hij niet schoon en knoeit behoorlijk met tandpasta. Ik zeg het hem zo vaak dat als hij knoeit, dat hij het dan ook weer moet schoonmaken. (Heb er hygienische doekjes voor gekocht en die staan op de wasmachine vlakbij de wastafel.) Maar meneer maakt er niet zo vaak gebruik van waardoor de wastafel er snel dof uitziet door zijn toedoen. Erg frustrerend. Maar ik wil ook niet steeds mopperen op hem. Er zijn ergere dingen.

Maargoed... ik las bij de andere berichten lijstjes maken. Dat lijkt me een goeie. Dat je je daar aan probeert te houden.

Bijv.
    maandag wc
    dinsdag badkamer
    woensdag beneden stoffen en stofzuigen
    donderdag boven stofzuigen

etc..

En sommige dingen hoeven naar mijn idee ook niet elke week. Zoals boven stoffen dat gebeurt hier echt niet elke week hoor. Maar wc is wel belangrijk dat het met regelmaat word schoongemaakt.
    Ik zal het er met je vriend/ man over hebben dat je er eigenlijk spijt van hebt dat er van jouw kant zo weinig gebeurt en dat je de taken graag wilt verdelen zodat jij ook een deel kan doen. Want je zegt het zelf dat je je schuldig voelt erover.

Oja wat het schoonmaken een beetje leuk maakt: zet de muziek lekker (hard) aan. Dan kan het schoonmaken misschien nog leuk worden. Succes.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    haha vind het heel herkenbaar en eerder liet ik de zooi ook rustig liggen, maar sinds onze dochter er is moet het huis wel leefbaar zijn, dus dat is al mijn eerste tip. Je bent lekker op weg zie ik ;)

Daarnaast houden wij aan dat het beneden ten allen tijden netjes moet zijn. Niet superstrak hoor, want speelgoed mag rustig op de grond liggen en op tafel liggen ook wel rommeltjes, maar een grote zooi is het eigenlijk nooit.

Boven doe ik eenmaal in de week opruimen en mijn man maakt eenmaal per week schoon. Daar is de laatste tijd het klad in gekomen en nu moeten we dus aan de bak, niks aan te doen. Ik wacht alleen nog tot het iets koeler wordt hahaha!

11. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Ik kan je niet helpen, ik ben super netjes en alles moet altijd perfect schoon zijn en nu ik zwanger ben en het me niet lukt baal ik daar enorm van :(
    Dus misschien een idee om jezelf gewoon onder je kont te schoppen en gewoon doen.
    Als je het s' morgens meteen doet heb je lekker de hele dag voor jezelf, is het nog niet zo heet en hoef je s' avonds alleen maar de afwas te doen en de was van de lijn te halen opvouwen en in de kasten leggen peace of cake ;)

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat is te veel? € 30,- per 2 weken. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar hier is het dat geld dubbel en dwars waard!

Lijstjes maken werkt bij mij trouwens niet...

13. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Oei, dat had dus echt compleet over mij kunnen gaan.
    ;);):p;)

Liefs Janna

14. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe

Nou ik kan niemand vinden die het voor zo`n klein bedragje voor me wil doen.
    Helaas:(

15. melloncollie

Ja ik vind dat te duur. Niet op zichzelf, maar gewoon gezien mijn financiële situatie nu kan ik elke 5 eurocent goed gebruiken en besteed daarom liever de schoonmaak niet uit. Bovendien heb ik er genoeg tijd voor, maar er zijn gewone perioden waarin ik dat niet heb en ja dan blijft er dus een heleboel liggen!

16. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb ook een hekel aan het huishouden! Vorige week heeft mijn vriend de boven opgeruimd zodat ik alleen nog maar moest dweilen. Dus vorige zondag was het hele huis spik en span. Maar het is zo een ondankbaar werk he! Elke week hetzelfde! Bleh!

Maar ik denk dat ik ook eens beter zo'n aangepast weekschema voor mezelf maak. Uiteindelijk doe je dan elke dag iets en blijft van het vanzelf opgeruimd. Maar ja, mijn vriend blijft nog altijd een sloddervos die niets opruimt...

Vandaag lukt het mij precies wel om iets te doen. Ondertussen heb ik al de hele was gestreken, nog 2 machines gedraaid (laatste hangt nu op de draad), voorlopig konijnenkooi opgeruimd en buitengezet en nu ga ik nog stofzuigen. Voor dweilen is het nu echt te warm, maar misschien dat ik het toch nog doe.

17. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Het huishouden is ook niet mijn hobby. Vind het een verschrikking.:$

Daar we honden hebben doe ik iedere dag stofzuigen en dweilen. Om de dag even stoffen. Dan is het ook niet zoveel.
    Voordat ik naar bed ga haal ik even een hygiënisch doekje door het toilet en meteen gloor erin. Volgende dag even de borstel (Die dan ook de hele nacht in het toilet heeft gestaan) en het is weer schoon.

1x in de week doe ik boven alles. Stoffen, zuigen en dweilen. Dan ook meteen de badkamer meenemen.

Na het eten meteen alles afspoelen en in de vaatwasser. Ook over de dag verdeeld wat ik gebruik meteen in de vaatwasser.

Strijken het liefst zo min mogelijk. Na het wassen goed uitkloppen en goed ophangen. Scheelt ook weer8)

Ramen zemen wanneer het mij uitkomt.:D

18. Female

Female Niet meer actief

Ik herken me in je verhaal.
    Sinds een paar weken heb ik een soort schoonmaakrooster gemaakt.
    Onderverdeeld in 'week 1' en week 2
    Ziet er ong. zo uit:

week 1
    ma. stofz. en dweilen
    di. x
    wo. bedden verschonen. Toilet
    do. afval a/d weg
    vr. woonkamer en keuken poetsen, stofz. en dweilen. planten.
    za. x
    zo. x

week 2
    ma.x
    di. stofz. dweilen
    wo. bovenverdieping poetsen, stofz. en dweilen
    do. afval a/d weg
    vr. badk. en toilet. planten
    za. stofz. en dweilen
    zo.x

De rest vd dagelijkse dingen (vuilniszakken vervangen, dieren voeren, was, strijk, vaatwasser en tussendoor opruimen) doe ik gewoon per dag, steeds wat nodig is. Om dat die dingen niet te plannen zijn.

Voor mij werkt dit dus echt goed.
    Het wordt gewoon bijgehouden en het kost weinig tijd zo, je loopt ook niet steeds achter de feiten aan.
    Probeer ook het meeste al in de ochtend te doen, dan heb ik de rest vd dag voor de kids

19. Anique

Anique Niet meer actief

Wat een fijne tips allemaal, vooral het schoonmaakrooster lijkt me een goed idee! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ooit al eens volgens zo'n rooster gewerkt heb, maar daar is om de een of andere reden toen weer de klad in gekomen, maar misschien dus nog een keertje mee beginnen, want het is inderdaad wel wat het beste gewerkt heeft tot nu toe, en ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!

20. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    heel herkenbaar haha...
    mijn vriend zit doordeweeks op zee, dus huishouden komt meestal op mij neer, wat lastig is soms met een week 40uur werken...doe eigenlijk elke dag iets, op zaterdagochten doen we allebei het laatste beetje in huis.. dan zijn we binnen een half uur klaar.. ik doe dan boven en hij maakt beneden af,... dat gaat prima.. maar echte regelmaat heb ik hier ook niet....

dus met goeie tips kan ik je denk ik niet echt helpen, maar het werkt echt om elke dag iets te doen...

Deel Deze Pagina