(on)gezond eten tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dobbelsteen, 21 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Hallo,
    Ik ben nu 16 weken zwanger van ons eerste kindje. Vanaf het begin van mijn zwangerschap eet ik zo gezond mogelijk. Zo eet ik bijvoorbeeld als ontbijt twee boterhammen met appelstroop, als lunch twee boterhammen met kaas en 's avonds een gevarieerde maaltijd met vooral veel groente en als toetje magere kwark. Gedurende de dag heb ik vaak ontzettende trek (soms direct na mijn ontbijt of lunch weer) dus tussendoor eet ik ook wel wat. Ook hier kies ik vaak gezonde dingen zoals fruit of een cracker met kaas, of wat tomaatjes.

Maar soms heb ik zo'n trek in iets zoets.. Meestal hebben we geen snoep of zo in huis dus eet ik dan een sultana of een cracker met appelstroop, of maak ik een bord havermout met wat suiker of honing. Maar daar zit natuurlijk ook veel suiker in. En daarnaast heb ik zo eens in de week echt behoefte aan snaai dat we dan een zak chips of een reep chocola halen die dan ook op gaat.
    Dit had ik voor mijn zwangerschap ook wel eens, maar daar maakte ik me dan niet zo druk om. Maar nu ben ik best bezorgd wat die suikers dan met mijn kleine doen.
    Nu weet ik best dat het reuze meevalt wat ik eet aan ongezonde zooi, maar toch merk ik dat ik me er een beetje druk om maak.

Mijn vriend vindt dat ik mezelf af en toe echt wel iets lekkers mag gunnen en zegt dat zo lang ik ook gezond blijf eten het echt geen kwaad kan. Dat klinkt mooi, maar ik vraag me af hoe jullie dat zien en hoe jullie dit doen? Eten jullie nu alleen gezonde dingen of geven jullie ook wel eens toe als jullie ergens ontzettend veel trek in hebben?
    Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal :)

Groetjes van Dobbelsteen

2. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Natuurlijk mag je af en toe wat lekkers. Je moet niet voor twee eten maar een beetje meer is niet erg hoor.

Misschien zelf eens lekker bananenbrood ofzo bakken?
    Ik zou ook zeker twee keer per dag een stuk fruit eten als tussendoortje.

Ik at ook wel een een stuk chocolade of een koekje. En de laatste weken had ik helemaal niet meer opgelet.
    Maar probeerde wel gezond te eten verder. Dus geen kant en klaar maaltijden of afhaal dingen en al zeker niet bij de mac.

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nou ik eet gewoon zoals ik altijd al at eerlijk gezegd. Behalve dan wat je nu niet mag uiteraard.

4. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    #4 Dobbelsteen, 22 feb 2016
    Laatst bewerkt: 22 feb 2016
    Nee, voor twee eet ik zeker niet. Fruit eet ik ook, vind ik ook heel lekker momenteel dus dat helpt! Bananenbrood is een goed idee, ik zal eens een goed recept opzoeken.
    En gelukkig hou ik van koken dus kant en klaar gebeurt hier sowieso al nooit :)

Nuage, heb jij geen last van meer trek? Ik blijf me verbazen over hoeveel trek ik kan hebben... De eerste weken werd ik ook misselijk als ik dan niets at. Daar ben ik gelukkig vanaf.
    Ik was erg slank voor mijn zwangerschap en ben nauwelijks aangekomen, dus dat scheelt dan wel weer.

Ik heb een paar vriendinnen in mijn omgeving die tijdens hun zwangerschap zwangerschapsdiabetes ontwikkelden, die waren daarna ook heel voorzichtig met eten. Ik denk dat dat ook in mijn achterhoofd zit.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zwangerschapsdiabetes kun je er niet aan eten. Daar ben je gevoelig voor of niet. Ik heb het helaas ook.

Nou ik eet dus gewoon normaal en daarmee bedoel ik wat ik wil ;) natuurlijk let ik wel op maar als wij een dag snackbar eten of een keer wat bestellen boeit dat me echt niet hoor. Ik ga niet opeens heel erg gezond eten is wat ik bedoelde. Ik zorg dat ik m'n vitamines binnen krijg en verder wil ik paaseitjes dan eet ik paaseitjes. Zwanger zijn is hard werk zat je hoeft jezelf echt niet te gaan martelen door een streng eetregime op te leggen.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Helemaal mee eens. Ik had tijdens mijn beide zwangerschappen zwangerschapsdiabetes. Meteen na de bevalling was dit voorbij. Het is dus maar net hoe je lichaam met de hormonen omgaat.

Volgens mij eet je prima. De basis is gezond en daarnaast mag je best eens snoepen.

Wat ik altijd lekker vond: Griekse yoghurt met fruit en een handje noten. Veel eiwitten en proteine en lekker vullend.

7. Dobbelsteen

Dobbelsteen Actief lid

1 jan 2016
    123
    11
    18
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik weet dat je zwangerschapsdiabetes er niet aan kan eten, dat het gewoon pech is. Maar de twee vrouwen die ik ken die het hadden letten daarna wel extra op met wat ze aten. Ik denk dat ik daar nog teveel over denk (zijn vrouwen die ik vaak zie/spreek en dan viel dat wel op).
    Ja, soms voel ik echt dat mijn lichaam keihard werkt dus inderdaad, dan moet ik mezelf misschien maar niet martelen met het idee dat alles wat ik eet gezond moet zijn. Dat deed ik voor mijn zwangerschap immers ook niet. Bedankt, jullie hebben me gerustgesteld!

8. Veera

Veera Niet meer actief

Ik at de eerste 18 weken eigenlijk alleen maar fastfood. Ik gaf ook elke dag meerdere keren over. Slikte wel een multivit erbij

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Waarschijnlijk moesten ze opletten met wat ze aten! Ik heb het ook en kan niet zomaar snoepen meer. Gewoon blijven eten hoe je dat normaal ook doet. Zolang je genoeg gezonds binnen krijgt is het prima toch? Kijk je kan overdrijven en alles vreten wat los en vast zit maar dat is niet de bedoeling. En dat wil je ook niet zo te lezen dus een bakje chips, lekker doen! of lekker wat nootjes, lekker en gezond.

10. Lovess

Lovess Actief lid

28 apr 2013
    223
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het ook lastig hoor en herken jou 'hongergevoel' de hele dag door kan ik eten! Echt alles zowel gezond als ongezond. En ik vind het ook ontzettend moeilijk want wat is nou normaal om extra te eten?? Wil absoluut niet teveel aankomen.. Maar als ik jou eetschema zo lees eet ik veel meer... Dus ik lees mee hoop op goede tips :)

11. Mlissa

Mlissa Actief lid

28 apr 2014
    219
    1
    18
    Ik eet gewoon waar ik zin in heb, net als ik voor de zwangerschap deed. Wel meer chocolade nu, vooral paaseitjes :p

12. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Ik denk als je echt zoveel trek hebt, je misschien een extra boterham zou kunnen eten bij ontbijt en lunch.
    Ik kreeg het ook na 20 weken, opeens veeeel meer honger. Ben ook echt meer gaan eten en kwam er niet extra van aan of zo. Vrees dat als je het steeds probeert tegen te houden je juist meer gaat snaaien. En ook aan snaai trek kun je best n enkele keer lekker toegeven toch? Je hoeft niet constant voor twee te eten maar wees ook niet te streng voor jezelf :)

13. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    #13 Lotje84, 26 feb 2016
    Laatst bewerkt: 26 feb 2016
    Het is ook maar net wat je gezond of ongezond vindt...
    Misschien is een bespoten appel of glas aspartaamdrank wel minder gezond voor je kindje dan een stukje (pure) chocolade... wie zal het zeggen.

Ik zorg in elk geval dat ik elke ochtend mijn portie groenten en fruit al binnen krijg met een versgeperst sapje. En verder sowieso geen bespoten groenten en fruit en geen hormoonvlees en plofvlees uit de supermarkt of reguliere slager. Maar dat was ook al mijn leefstijl voordat ik zwanger werd.
    Ik eet wel wekelijks iets ongezonds, maar zorg dan wel dat het van biologische afkomst is of zelfgemaakt. Zo hou je in lk geval schadelijke stoffen buiten boord.

Waar je wel met 'snoepen' voor moet uitkijken zijn suikerschommelingen, daar word je uiteindelijk alleen maar meer vermoeid van.

En als je veel honger tussendoor hebt, kun je altijd een goed stuk komkommer eten met een handje nootjes o.i.d.
    Of je neemt een volkoren boterham met beleg. Dat houdt de honger ook wel weer even op afstand.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat ik mijn kindje nu al vaak bloot zou stellen aan fastfood of processed food.
    Ik ga gewoon naar de bio-boer, daar hebben ze producten met etiketten zonder een bende zooi erop. En er is geen verleiding om andere producten in te kopen die dat wel hebben. ;) Voor mij voelt dat ontzettend goed en ik zou niet anders meer willen.
    Volgende maand kan ik bovendien mijn zomermoestuintje weer gaan zaaien. :) Heerlijk!

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb negen maanden alleen maar hapjes kunnen eten. Voornamelijk wafels of chocolade. Dat kwam er daarna wel weer uit, maar er zat iets in. Meer heb ik niet kunnen eten. Keer of 10 spugen per dag mergelt je wel uit.

Eet inderdaad niet voor 2. Eet gezond en gun jezelf af en toe wat lekkers. :p

15. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Ik vind het ook erg lastig, aan de ene kant denk ik gewoon genieten en daarna zien we wel weer. Maar aan de andere kant denk ik, juist nu moet je opletten wat je eet (en je dus aan je baby geeft). Ik heb met mezelf afgesproken sowieso wel elke dag groente en fruit te eten maar ook wel elke dag/om de ene dag iets van een ijsje of een beetje chocola of chips. Dus gewoon met mate :).

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Het gaat erom dat je voldoende gezonde dingen eet, zodat je eigen lichaam en dat van je kleinte voldoende bouwstenen heeft om een gezonde groei door te maken tijdens de zwangerschap. Daarnaast moet je natuurlijk opletten dat je niet te veel calorieën tot je neemt, zodat je niet ongezond veel aankomt. Realiseer je wel dat het goed is om - met mate - aan te komen, omdat een deel van het gewicht vetreserve is voor de periode dat je eventueel borstvoeding wil geven.

Persoonlijk denk ik dat je te weinig eet, zeker voor een zwangere. Ik eet (bijna, 1 boterham minder) hetzelfde als jij zonder dat ik zwanger ben. Toen ik zwanger was at ik zeker naar het einde toe echt meer.

17. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Dit dus.. en vooral in het begin meer fastfood gegeten.. gewoon omdat ik er ZO'N zin in had :D

18. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed bezig! En helemaal eens ook. Maar het gaat ook om balans. Af en toe snackbar is heus niet erg, als de basis maar goed is. En dat zijn pure ingrediënten, veel groenten, fruit, noten en zaden, een goed stukje vis of vlees.
    Ik ga straks weer haringen halen op de markt, maar doe ze dan wel op een wit pistoletje. Gewoon omdat het lekker is:D

Wist je wel dat je met sapjes en smoothie nauwelijks vitaminen opneemt! Je slaat namelijk een verteringsstap over: het kauwen.
    Zonde van je dure groenten en fruit!

19. Heidi86

Heidi86 Lid

13 okt 2015
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    idd gewoon lekker eten zoals je nu doet hoor. Als je zorgt dat je elke dag groente en fruit binnen krijgt, is het daarnaast echt niet erg wat lekkers te snaaien.
    Ik eet ook meer brood nu. Vaak smiddags met ei tomaat en komkommer, meteen weer wat gezonds binnen op die manier. Ook bak volle yoghurt met havermout en banaan vind ik erg lekker en goed vullend. Handje ongebrande noten is ook erg lekker en gezond. En 's middags om mijn choco verlangen te stillen een blokje goede pure chocolade bij een kop thee.

Zolang je weet dat je goed en gezond eet 80% van de tijd zou ik me niet zoveel zorgen maken hoor. Zwanger zijn is ook hard werken voor je lichaam.

20. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Mijn verloskundige zei dat ik moest eten wat ik wou maar dat was omdat IK de eerste 17 weken echt niet kon eten. "gelukkig" at ik veel mandarijnen, appels en yoghurt. sinds 3 weken kan ik eten en eet ik wat ik voor mn zwangerschap ook at. uitgezonderd van wat niet mag. als ik dan trek krijg eet ik een banaan of wat ander fruit. en tuurlijk snoep ik wat chips 😆 ondanks dag ik de eerste weken niet at ben ik wel 6kg aangekomen.
    probeer gewoon op te letten wat je lichaam nodig hebt. volgen mij mag je vanaf week 20 200 calorieën meer eten. je hebt t nodig😊

Deel Deze Pagina