Onveilige hechting? - dreumes 15 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door June14, 29 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. June14

June14 Lid

4 jan 2015
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    #1 June14, 29 sep 2015
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
    Lieve moeders,

Graag jullie mening met iets waar ik erg mee zit:
    Mijn dochter van 15 maanden zit nu in een fase(hoop ik) waarin ze heel duidelijk weet wat ze wel en niet wil. Soms gaat dit gepaard met slaan in het gezicht, zo ook richting mij, maar dit doet z niet bij mijn vriend. :(

Tijdens familiefeesten gaat ze op stap met diverse familieleden en lijkt mij niet meer te zien, ook niet als ze richting mij komt. Hetzelfde geldt voor het kdv, dit gaat altijd gepaard mer veel zwaaien en niet huilen.

Heel fijn! Maar... Waar ik bang voor ben dat mijn dochter niet genoeg gehecht is aan mij? Het is natuurlijk heerlijk een kind dat niet altijd maar plakt, maar het voelt voor mij als falen.

Wie herkent dit? Tips? Stel ik me aan?

2. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen herkenning maar wel een andere blik erop om je een hart onder de riem te steken. Misschien weet ze gewoon wel dat mama er altijd voor haar is en ben je daarom (helaas) op dit moment niet zo interessant wanneer er andere mensen/dingen zijn om mee te spelen. In ieder geval een digitale knuffel want het lijkt me behoorlijk pittig!

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet echt al heel veel mis doen als mama om een slechte hechting met je kind te creëren. Dus nee, maak je geen zorgen.

Het is gewoon zo dat een kind maar al te goed weet dat jij er onvoorwaardelijk bent. Dus voor jou moeten ze geen moeite doen. Voor de liefde van anderen wel :)

4. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Geen zorgen, dat was hier ook rond die leeftijd. Nu is ze 2 en plakt gigantisch aan mama vast waar we ook zijn. Om af en toe moe van te worden :D

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Behalve het slaan was dat precies hetzelfde hier.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik die periode zelfs een beetje mis, ze plakt nu heel erg. Ze is letterlijk en figuurlijk m'n schaduw geworden. Als ik bijvoorbeeld aan het opruimen ben, loop ik haar bijna altijd omver als ik me omdraai.

6. June14

June14 Lid

4 jan 2015
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Zo had ik het nog niet bekeken! Heel geruststellend ook de herkenning en dat het over gaat en je weer verlangt soms naar deze fase. Bedankt!

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Nee hoor maak je maar geen zorgen. Jou kindje verandert van een baby naar een peuter. Ze ontwikkeld haar eigen ik en dat doet ze door zich tegen jou af te zetten. Dus eigenlijk voelt zij zich zo op haar gemak bij jou, dat ze dit bij jou durft.

8. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Mooi gezegd!

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan!
    DL had hier hetzelfde in die periode. Ik was de enige die ze sloeg. In mijn werk (ernstig verstandelijk gehandicapten) zie ik het ook. Een cliënt met een nieuwe collega gewerkt; niets aan de hand en ging allemaal goed. Ik werk de volgende dag met haar en 1 groot drama. Bij mij voelt ze zich veilig genoeg om zich te laten gaan.
    Zo zie ik het met DL ook, geeft een heel ander gevoel als je het omdraait. :)
    DL voelt zich veilig genoeg om zich te uiteen op welke manier dan ook omdat ze weet dat ik er toch altijd voor haar zal zijn.

10. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Juist heel goed gehecht lijkt mij! Ze voelt zich veilig genoeg om te gaan ontdekken :)

11. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Sluit me aan bij de rest. Hier ook een dochter die bijv als papa thuis is erg aan hem hangt. Verlatingsangst denk ik. Bij mij heeft ze dit niet, kruipt me straal voorbij vaak en ik denk dat dit komt omdat ik er gewoon veel vaker ben en dat weet ze. Mama is er toch altijd ;)

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Dit denk ik. En buiten dat ook een fase. Mijn zoontje is nu helemaal weg van papa als die er is. Dan wil hij niks van mij hebben :$ Terwijl als papa er niet is wil hij heel veel knuffelen en is het prima.

Soms denk ik dan ook: vindt hij mij niet leuk genoeg? Is hij niet aan mij gehecht? Dus ik herken je gevoel wel!

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik sluit me aan bij eerdere reacties dat de tekenen die jij noemt niet hoeven te duiden op onveilige hechting. Een klassieke manier om hechting te toetsen is om samen met het zeer jonge kind in een vreemde situatie te zijn, de kamer te verlaten en het kind even alleen met een voor het kind onbekende te laten en dan te kijken hoe het reageert op jouw terugkomst. Bij onveilige hechting interacteert het kind dat niet of nauwelijks met de moeder. Echter, dit is zeker geen keiharde test, zeker niet bij niet-baby's. Je kindje kan ook gewoon afgeleid zijn door net iets te boeiend speelgoed of iets anders. Pas als dit de standaard reactie wordt zou ik denken aan onveilige hechting.

Overigens is het dus heel iets anders als je kind je af en toe negeert wanneer er andere hechtingspersonen aanwezig zijn, zoals papa, dames van het kdv of familieleden! Omdat je kindje jou al zo vaak ziet, zijn die andere personen misschien gewoon tijdelijk even wat interessanter dan die saaie, altijd aanwezige mama :).

14. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Nee, dit heeft niets met hechtingsproblemen te maken.

15. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Herkenbaar!
    Mijn zoontje heeft precies hetzelfde gehad en ook ik vroeg mij af of hij mij wel leuk vond.
    Hij heeft nooit een traan gelaten als ik hem bij het kdv bracht en als ik hem op kwam halen wilde hij zelfs nooit mee.
    Nu zit hij aan mij vastgeplakt en als ik hem op kon halen bij het kdv roept hij heel enthousiast mamaaaa en rent hij op mij af :D.

Deel Deze Pagina