Hoi allemaal, Als eerst wil ik iedereen even bedanken! Het is zo fijn om hier alles te kunnen delen en het is een heel zorg minder als ik jullie antwoorden lees of gewoon lieve reacties op echo's etc. Ik ben nu 20 weken zwanger (jeeh eindelijk op de helft) en heb sinds kort heel erg pijn in mijn rug. Ik ben best zwaar van mijzelf (89 kilo) en er zit nu al zeker 8 zwangerschaps kilo's aan. Van mijzelf heb ik een hele holle rug en als ik nu een progamma wil kijken weet ik op een geven moment niet meer hoe ik moet zitten. Heb al wel andere stoel, bank, liggen etc uitgeprobeerd maar niks lijkt te werken. Heeft er iemand tips of ideeen? Ik wordt namelijk gek als dit nog 20 weken zo is of alleen maar erger gaat worden. Ik heb begrepen dat onder je basisverzekering fysiotherapie niet direct vergoed wordt en een zwangerschaps massage is te duur om elke week te doen. Ik hoor het graag. Liefs, Laila
Misschien dat het via de VK wel vergoed wordt? Of dat zij andere therapie voorschrijft? Je zal ook wel de standaard tips meekrijgen: let op je houding, ga op 2 voeten staan, niet met je benen over elkaar zitten, enz enz.
helaas heb ik geen tips voor je! Maar wel hetzelfde probleem... dus ik lees even mee Word er nl ook echt gestoord van.. als ik al een uurtje a andrhalf aan t werk ben heb ik al pijn in mn rug.. en gaat ook niet over totdat ik ga liggen(dat helpt dan wel even na een half uur ofzo) als ik dan weer ga zitten,lopen,staan komt het weer terug.. niet erg handig dus...
Hoi, Ik heb ook al van voor de 20 weken last van mijn rug en uiteindelijk bleek dit BI te zijn. Dit kun je niet zonder fysio doen dus als het echt niet gaat, toch naar de fysio. Wel kun je kijken of het zitten op een bal (fitness bal of hoe ze die grote ballen noemen) en daat wat oefeningen op doen om je spieren te verstevigen. Door de bal wordt je gedwongen je spieren te gebruiken en in een goede houding te zitten. Ik zou eerst een bal proberen maar dit toch aangeven bij de vk en er niet te lang mee blijven lopen als het erger wordt. Dankzij de fysio kan ik nog een klein beetje met mijn oudste spelen en een paar passen zetten. Zonder was ik al lang in een rolstoel beland. Ik zou zeggen kijk hoe het gaat maar ga niet te lang door vanwege de kosten. Het kan ook blijvende problemen geven als je er niets aan doet. Veel sterkte de tweede helft. Krissa
Wat balen krissa! Maar goed dat je nu nog wel een beetje uit de voeten kan! Zit die pijn in je rug met BI nog op een bepaalde plek of iets? Of nog dingen waar je op moet letten? Ik ben nl nogal een beetje een stresskip
Hallo, Ik heb al rugklachten vanaf 28 weken zwangerschap en het wordt als maar erger. Uit eindelijk ben ik naar de huisarts gegaan, maar die raadde mij toch aan om naar mensendieck te gaan, i.v.m holle geen geen fysiotherapie. Daar heb ik ook een grote bal gekocht om oefeningen mee te doen, het helpt wel iets. Maar net zoals op een stoel,bank,bed kan ik ook daar niet lang op zitten omdat de pijn anders al weer terug komt. (bij mij zit de pijn overigens net onder me rechter schouderblad, naast een rugwervel). Nu heb ik van mensendieck een speciaal kussen mee gekregen om mee te zitten en wonder boven wonder helpt dit wel aardig. Ik kan zelfs langer dan een uur stil zitten.. Ik merk wel dat ik ondanks dit kussen niet te veel moet lopen, want dan wordt het met zitten daarna weer erger juist. Maar dit kussen verlicht een hele hoop, zolang ik maar stil blijf zitten gaat het goed. En ik ben ontzettend blij dat ik weer kan zitten..!!!! Hier het kussen wat ik bedoel: Bekijk bijlage 173411
@sam20, Het is inderdaad fijn nog iets te kunnen al voelen de beperkingen ook erg zwaar. Mijn man moet naast zijn werk het hele huishouden draaiende proberen te houden en dat met een uk van 2 jaar. De pijn begon bij mij onder in mijn rug, naast mijn stuitje aan beide kanten. Ik herkende het vrij vroeg van de vorige zwangerschap al kwam het toen later. Het trekt ook door naar mijn benen maar dat hoeft niet. Als het erger wordt doet het vooral pijn als je langer in 1 houding zit/staat/ligt. maar meer dan het melden en naar laten kijken kun je niet. groetjes, krissa
Hee krissa bedankt voor je info! Ik kom net bij de fysio vandaan daar loop ik sinds ren week ivm hoofdpijnklachten door de nek spieren wat ineens erger werd.. En oom maar even aangrkaart van de pijn in me rug niet omdat ik BI ecjt vermoedde maar ik dacht goh ik ben er nu toch.. Misschien heeft het iets te maken met me nek... En wat blijkt... BI Nu maar fysio volgen en hopen dat het daarmee niet erger word Ik schrok me rot! Dacht dt ik mn werk boorlopig wel kon vergeten maar gelukkig is dat niet zo met de fysio zou het goed moeten komen
@sam20, Dat is minder maar met oefeningen kun je het inderdaad een hele tijd goed in de hand houden. Bij de eerste is me dat ook goed gelukt tot het einde. Nu dus niet maar dat komt ook doordat je met een kleintje in huis vaak niet aan voldoende rust toe komt.Ook is het bekend dat het bij een volgende zwangerschap erger kan zijn. Hier is dit dus ook de laatste uk om die reden. Succes en ben blij dat je er optijd bij bent. Krissa
Ik raad je toch echt aan om even contact met je HA op te nemen of eventueel VK/GYN. Bij mij is het ook begonnen met lage rugpijn en lopen/zitten/liggen/staan, dat hield ik allemaal niet langer vol al 5 a 10 min. De pijn straalde uit naar mijn bil, soms linker en soms de rechter en momenteel ook richting mijn liezen. HA geeft aan BI, morgen heb ik een afspraak bij de fysio! Momenteel zit ik ook al 2 weken thuis, omdat ik geen kant op kan. Ik hoop dat ik volgende week weer een paar uurtjes per week kan gaan werken, want thuis zitten is echt niets voor mij.
Krissa ontzettend bedankt voor je adviezen! En ontzettend veel sterkte verder met je zwangerschap! En de andere dames ook natuurlijk!
@sam20, Graag gedaan en veel succes met je zwangerschap. Voor mij zit het er gelukkig bijna op. Hoe lang nog hangt vermoedelijk van de gyn a.s. woensdag af. Als je nog wat wilt weten of vragen kun je me altijd een PB sturen. Groetjes, Krissa