Slaaphouding en zuurstoftoevoer

Discussion in 'Gezondheid' started by unknowable, Oct 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. unknowable

unknowable Niet meer actief

Dag allemaal, normaalgesproken slaap ik altijd op mijn rug. Ik lees op verschillende websites dat wanneer je op je rug ligt, de zuurstoftoevoer naar de placenta onder druk staat.

Moet ik nu op mijn zij gaan slapen?

Ik ben overigens nog maar 8 weken zwanger, kan me voorstellen dat wanneer ik verder ben het meer van belang is. Maar ik ben wel nieuwsgierig.

2. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    #2 miss C, Oct 7, 2013
    Last edited: Oct 7, 2013
    ik denk dat je gewoon lekker moet gaan liggen hoe je het lekkerste slaapt. neem aan dat als de zuurstoftoevoer afgesloten wordt dat de vk/gyn dat wel zou zeggen als je daar voor de 1e keer komt.

ik heb er trouwens nog nooit van gehoord...

3. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ze zeggen dat je best op je linkerzij slaapt omwille van de bloedtoevoer naar de baby. Ik slaap (helaas) meestal op mijn rechter. Maar bij Meneer is alles goed gegaan dus zo druk maak ik me er ditmaal ook niet om.

4. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

Nov 20, 2012
    1,206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    ik slaap nog vaak op m'n rug hoor, buik gaat niet meer, en op m'n zij slapen doet soms behoorlijk pijn.. Rechterzij gaat sowieso nooit, links lukt af en toe wel eens..

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Met die termijn is de kleine nog echt te klein om daar last van te hebben. Ik begon later in de zwangerschap het te voelen, de kleine werd dan wat onrustig, dan wist ik dat ik even anders moest gaan liggen.

6. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Als de baby te weinig zuurstoftoevoer krijgt door je slaap houding, dan geeft je lichaam vanzelf wel aan dat je niet lekker ligt. Heber zelf nooit rekening mee gehouden. Was al blij als ik sliep. Het geldt volgens mij ook pas bij het laatste trimester. Duurt dus nog wel even en anders vraag je het even aan je vk.

7. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Je zou dat eerder verder in je zwangerschap verwachten.
    Lag na 36 weken in zh en kreeg ctg's. Als ik te plat lag, zag je de hartslag flink teruggaan en bewoog de kleine weinig, leek dan minder zuurstof te krijgen omdat ik mn grote lichaamsader wat afsloot en er daardoor minder zuurstofrijk bloed richting placenta ging

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Als je het al merkt zul je dat pas merken als je verder in de zwangerschap. Je baby en baarmoeder drukken dan op de aders waardoor de bloedtoevoer minder is. Ik kan zelf niet meer lang op mn rug liggen ik wordt dan benauwd en voel me niet zo lekker, dus dan draai ik op mn zij en voel me binnen een minuut al beter worden.

9. mb90

mb90 Bekend lid

Feb 17, 2013
    706
    25
    28
    Female
    Hier hetzelfde gehad!
    Ik word zelf ook misselijk en kortademig als ik op mijn rug lig, dus is het nog even enkel op de zijkant slapen...

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe je slaapt is niet belangrijk....ALS je maar slaapt!

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Lag uit mezelf ook noo op mn rug,maar met die ctg's moest het en zag je t kelderen die hartslag. Maar denk idd dat t pas is als je beeb groter groeit

12. Babbona

Babbona Actief lid

Mar 20, 2013
    488
    0
    16
    Ik ben nu aan het begin van het laatste trimester maar slaap nog lekker op mijn rug, wel met kussen onder mijn benen, voelt toch iets fijner weet niet waarom :).

13. McDsee

McDsee Niet meer actief

Ik slaap nog steeds veel op mijn buik, vind het soms wel eng, zo'n zwaar lichaam op zo'n kleintje, maar kan er ook vaak niks aan doen ik draai er in mn slaap naar toe.

14. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Ik dacht altijd dat je niet op je rug mag liggen ivm het afsluiten van evt. zenuwbanen bij jezelf.
    Zelf kan ik niet meer op mijn rug liggen, word dan misselijk en licht in mijn hoofd
    Voor je kindje maakt dit volgens mij niets uit... Zal er ook aan liggen hoe je kindje en navelstreng liggen

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik slaap nog steeds op mijn rug ... wordt soms wel eens wakker 's nachts als ik toch teveel druk voel, en dan ga ik weer op mijn zij liggen, waarna ik na een paar uurtjes toch weer wakker wordt op mijn rug ;)

En mijn dametje is genoeg beweeglijk.

16. Yc86

Yc86 Actief lid

Jul 15, 2012
    295
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik had dit ook gelezen en aan m'n vk gevraagd en zij zei dat het indd pas veel veder in de zwangerschap is (ben zelf 23 weken) en dat je het dan indd merkt aan je lichaam doormiddel van duizelig, misselijk enz. Dus geen zorgen maken en (voorlopig) lekker op je rug slapen.

17. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Dat is pas veeeeeeeeeeel later in de zwangerschap.
    Dat komt omdat het kindje dan groot genoeg is om druk uit te oefenen op belangrijke bloedvaten waardoor je doorbloeding minder is.
    Daarom is het soms beter om op je linkerzij te gaan liggen. Maar dat duurt nog ff :p

18. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Ik slaap op alle mogelijke houdingen. Ook op mn rug/half zij wel eens, merk ik. Daar word ik niet duizelig van, maar ik denk dat je lichaam dat zelf wel aangeeft als het niet goed is voor de baby.

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb het vorige week nog aan mijn vk gevraagd..
    als je baarmoeder druk op je aders en je hierdoor minder zuurstof krijgt dan wordt je hier zelf ook naar van. Vaak kun je dan zelf ook niet meer in slaap komen op je rug.
    Als je er zelf geen last van hebt , heeft je kindje er ook geen last van en kun je lekker op je rug slapen. Zowiezo speelt dit pas in het laatste trimester, dus je hebt nog even.

20. logo

logo Niet meer actief

Ik heb zo'n soort vraag aan mijn gyn gesteld. Ik vroeg me af linker of rechter zij. Hij vertelde dat het niet uitmaakt. Je gaat anders liggen als je last krijgt.

Share This Page