Cola tijden zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Margha, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Is cola drinken tijdens de zwangerschap slecht?
    Als ik misselijk ben is cola één van het weinige wat helpt.
    vroeg me af of het kwaad kan.

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Nee kan geen kwaad

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    zolang je niet liters naar beneden gooit is er niets mis. let wel erop dat er cafeine inzit en daar moet je wel een beeeetje mee oppassen. maar gewoon normaal hier en daar wat cola is geen probleem :)

4. Melissa122

Melissa122 Actief lid

28 jun 2011
    247
    11
    18
    Gelderland
    Bij mijn derde was ik ook verslaafd aan cola, bij de anderen niet.

Zij was een kilo zwaarder bij de geboorte dan de anderen. De verloskundigen zeggen dat het daar niet door komt, maar ik kan niets anders bedenken. Dit was het enige wat anders was.

Overigens is er qua gewicht nu niets meer van te zien:).

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Er zit veel suiker (of zoetstof) in en cafeine. Het is eigenlijk gewoon heel erg ongezond. Het is niet giftig. Dat niet.

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is niet gezond, maar zeer zeker wel beter dan niks als je erg misselijk bent. Bij mij werkte het ook tegen de misselijkheid, zonder cola was ik denk ik uitgedroogd want ik hield bijna niks anders binnen...

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cola was niet het enige dat anders was he, het is ook gewoon een ander kind ;)

8. Melissa122

Melissa122 Actief lid

28 jun 2011
    247
    11
    18
    Gelderland
    Dat is natuurlijk zo. Is het dan toeval dat 3 van mijn kinderen rond de 3200 gram waren en zij 4250 gram? Mijn dochter is in de zomer geboren, de maanden daarvoor waren warm. Ik heb toen echt veel cola gedronken.
    Bij de anderen helemaal geen cola gehad. Voor mijn zwangerschappen lustte ik het niet eens.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Was bij mij ook zo. Beter iets dan niets.

10. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Stelt me wel gerust. Voel me toch schuldig, ik drink de gewone dus geen light.
    Bij jullie helpt de cola jullie ook de dag doorkomen haha, vanmorgen nog overgegeven. Opzich ging het zo goed maar vandaag dus weer niet.

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Beter om de gewone te drinken en niet de light. De gynaecoloog in het ziekenhuis zei juist dat het goed was om drinken met suiker te drinken als je zo misselijk bent en veel moet braken. In het infuus zit ook glucose als je vocht aangevuld wordt (daarom was ik in het ziekenhuis). In een glas cola zit iets minder caffeine dan in een kop koffie, je mag best een aantal glazen op een dag dus, zolang je het niet te gek maakt.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Mijn gynaecoloog heeft gezegd dat als je cafeine kunt vermijden, zij dit aanraadt. Je 'mag' 1 kopje koffie per dag (of het equivalent daarvan in thee/cola), maar realiseer je wel dat het de placenta passeert en bij je kindje terecht komt.

Het heeft een opwekkend effect, dat is een feit. En iedereen moet maar zich bepalen of zij een kindje van zeker in het begin slechts enkele cm met allemaal essentiele ontwikkelingen daar aan bloot wil stellen...

En de hoeveelheid suiker in cola is echt bizar. Ik snap dat je wanhopig kunt worden en dat 'iets' beter als 'niets' voelt. Maar ik zou heel erg uitkijken. Soms kun je dingen namelijk ook wel een beetje 'goedpraten' voor jezelf. En als je echt zo kotsmisselijk bent, dan is er medicatie die beter is dan cola.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hie nog een linkje met cafeïne-gehaltes:
    Cafeïne | Voedingscentrum

Dan zie je dat het wat betreft cafeïne best meevalt met cola. Gezond is het niet (veel suikers), maar soms moet je wat om de dagen door te komen. Zelf kon ik naast medicijnen niet zonder cola. Was de enige manier om überhaupt nog te kunnen functioneren (lees: alleen al opstaan en naar de wc lopen) zonder daadwerkelijk te spugen. Voor die tijd lustte ik het niet eens haha.

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nogal kort door de bocht hoor. Ik praat niks goed, ik was aan de medicatie tegen de misselijkheid, maar iets simpels als water hield ik al niet binnen. Cola dus wel. Dan is het gewoon zo dat je beter cola kan drinken dan gal spugen na een glas water. Gelukkig ging mijn misselijkheid over na ongeveer 16 weken, waardoor ik de cola kon schrappen en de laatste 20wkn van mijn zwangerschap gewoon gezond kon eten. Maar er zijn mensen die 40 weken lang vrijwel niks binnen houden, dan is dat glaasje cola op een dag dat wel binnen blijft echt geen 'excuus cola'.

15. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Kan geen kwaad ik zou alleen persoonlijk niet de light nemen (aspartaam) en bij voorkeur de caffeinevrije

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik drink sowieso geen koffie dus dat was gemakkelijk achterwege te laten en er werd me geadviseerd maximaal 2 glazen echte Cola te drinken per dag ivm de cafeïne.

Gelukkig drink ik verder altijd Cola Zero dus het was helemaal geen probleem maar soms is een vol glas Cola ook wel eens erg lekker ;)

17. Sannuh1988

11 jun 2014
    47
    0
    0
    Gezond is het niet! Maar zolang je geen fles opdrinkt per dag zal het wel meevallen :), dronk zelf ook teveel cola, maar haal het nu gewoon niet meer in huis, drink het alleen nog maar als ik op bezoek ben bij mensen

18. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Tip: cafeïnevrije cola :D!

19. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Zulke reacties laten mijn haren echt recht overeind staan. Toen ik in het ziekenhuis kwam met HG vroeg ik om cola. Dat kon ik nog binnenhouden. Helemaal geen rare vraag, want blijkbaar vragen veel vrouwen die misselijk zijn daarom. Zowel verpleegkundigen als gyn hebben er nooit moeilijk over gedaan. Ze hadden kratten vol staan.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou eerder gewone cola drinken dan cola light, dat zit vol met zoetstoffen en dat is helemaal niet gezond, dan liever wat suiker.
    En volgens mij heb je alleen maar light cafeïnevrije cola.

Maar even een vraag: waarom cola en bijvoorbeeld geen fanta of cassis? Of werkt alleen cola tegen misselijkheid?

Deel Deze Pagina