Schimmeluitslag hulp

Discussie in 'De lounge' gestart door Popke07, 18 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Popke07

Popke07 Lid

8 aug 2017
    58
    46
    18
    Vrouw
    Even een vraagje over een schimmelinfectie want ik heb het vermoeden dat de huisarts niet weet wat hij aan het doen is en gewoon aan het experimenteren is om te kijken of het werkt (tot nu toe nog niet).

Mijn dochter (bijna 10) heeft in het verleden wel eens last gehad van voetschimmel tussen haar kleine teentje en die ernaast. We smeerde dan Miconazol tot het over was en daarna nog een week om de schimmels weg te halen precies zoals beschreven. Dat hielp ook en het ging over.

Recent had ze dus een blaar op haar voet en we dachten dat dit door de nieuwe schoenen kwamen (die had ze net 1,5 dag aan namelijk) de blaar werd zo hinderlijk dat we besloten hem door te prikken. Hierop volgde dus de grootste schimmeluitbraak die ik ooit heb gezien in mijn leven en daarmee tel ik ook de google plaatjes mee...

Het begon vrijwel direct de dag erna over haar hele zijkant van haar voet (om die blaar-plek heen) te zitten, Direct een afspraak gemaakt bij de huisarts waar ik 2 dagen later terecht kon toen het nog erger was geworden ondertussen. Die schreef haar een pilletje voor dat zou helpen bij zwemmersexzeem en ze moest 2 weken lang elke ochtend na het ontbijt een halve tablet innemen.

Na een week het alleen maar erger te zien worden toch nogmaals gebeld en naar de arts geweest. Die heeft haar antibiotica gegeven omdat hij zei dat het was gaan ontsteken. Daarnaast vroeg ik om iets tegen de jeuk want door het jeuken verspreid ze het en zat het nu ook op 1 knokkel van haar hand. Ze kreeg een creme wat ze smorgens en s avonds op de plekken mocht smeren.

Nu zijn we dus voor de 3e keer naar de huisarts gegaan want het blijft groeien en haar hele voet, knie, handen alles zit onder en ze wordt er nu dus ook mee gepest op school, ze mag van mij niet meer aan haar zusje van 7 maanden komen en moet haar handen wassen voor ze met haar andere broertje en zusje speelt die we hebben geinstrueerd niet aan de plekken te mogen zitten (en dus niet aan haar). Ze wordt dus nu eigenlijk overal een beetje buitengesloten voor haar gevoel en ik vind het verschrikkelijk om haar zo te zien. Het groeit en ook de antibiotica is bijna op (2 potten) en het is alleen maar erger geworden.

Het 3e bezoek aan de huisarts was zonder resultaat die vroeg om het echt even af te wachten en had verder ook niets wat hielp...

Kan iemand hier haar helpen? We werden geadviseerd zelf dus niet te beginnen met medicijnen of zalf (dus geen miconazol) maar ik wil ook niet blijven wachten zo.

Ik zou jullie foto's kunnen geven maar dan moet je even een pb sturen want ik wil niet zomaar foto's op internet zetten, dat is niet erg smakelijk.

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Kun je geen doorverwijzing vragen naar een dermatoloog?
    Klinkt heftig. Zelf ook veel eczeemklachten gehad op mijn voeten en nu onder controle maar niet met anti schimmelzalf. Wil wel even kijken voor je of het erop lijkt?

Syane, Angel1980, Ysabella en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Popke07

Popke07 Lid

8 aug 2017
    58
    46
    18
    Vrouw
    Dat mag hoor, hoe stuur ik een prive bericht?

4. JisL

JisL Niet meer actief

Weet je zeker dat het een schimmelinfectie is. Klinkt alsof het waterwratjes zijn....

5. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Waar maak je dat uit op?

Denk dat de huisarts dat wel herkent had.

Is het een idee TS om er een sok overheen te doen? Zodat ze er niet aan kan zitten ?

6. Popke07

Popke07 Lid

8 aug 2017
    58
    46
    18
    Vrouw
    Waterwratjes zijn zo typerend dat dit niet het geval is. Die hebben zo'n typerende "deuk" in het midden. Dit is echt totaal iets anders.

ze heeft er een sok om. We hebben het eerst laten luchten zoals geadviseerd maar dat hielp niet en nu draagt ze al 3 dagen sokken over de zalf heen maar krabben kan gewoon met je sok :)

7. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Ik snap niet waarom jouw huisarts je geen doorverwijzing geeft voor de dermatoloog. Ik zou er op staan!
    Sneu voor je dochter! Sterkte!
    Ik heb overigens geen tips oid..

Syane, bloem82 en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  8. JisL

JisL Niet meer actief

Omdat het met een blaar begon en het zich enorm verspreid heeft nadat het doorgeprikt is. Deed me daarom denken aan waterwratjes. Is ook enorm besmettelijk. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar vind het niet echt als zwemmerseczeem klinken.
    Vind het heel heftig klinken en enorm sneu dat ze ermee gepest wordt! Hoop dat de leerkracht hier goed mee om kan gaan...

9. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Ik zou in mijn geval als het zo erg is als het klinkt de huisarts vandaag nog bellen met de vraag een spoed doorverwijzing naar de dermatoloog.

Ons zoontje had een huidinfectie (van het ene op het andere moment) het was toen 15:15 uur. We mochten gelijk bij de huisarts langs komen en die verwees ons gelijk door naar de dermatoloog. We moesten ons melden bij de huisartsenpost on 15:45 uur en toen werden we daar verder geholpen.

Ik wil best even vergelijken of het niet hetzelfde is als wat zoontje had. Stuur maar pb.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Pillen zouden snel moeten werken hoor! Dat is dan nog niet gelijk wegtrekt is normaal, maar als het tijdens de kuur erger wordt, dan klopt er iets niet (hier helaas ook ervaring met kuren). Ik zou toch vragen of je ergens op een spoedpoli terecht kunt.

11. JisL

JisL Niet meer actief

Edit.... zie net je reactie. Idd verwijzing vragen naar dermatoloog

Syane vindt dit leuk.
  12. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Weet je zeker dat het een alleen schimmel is?

Ik heb begin dit jaar opeens een ronde rode plek gekregen op mijn sleutelbeen en na een maand ook op de ander.
    Leek erg op ringworm, dus voor de zekerheid naar huisarts en daar miconazol voorgeschreven gekregen...de plek werd erger en ging ook op mijn vingers zitten, dus weer terug en heb toen fucidine gekregen.
    Het bleef hetzelfde en mijn hele huid ging kapot...iets wat ik van mijn eczeem herken, maar had het nog nooit op die plekken gehad.
    Ik ben weer teruggegaan en mijn vermoeden uitgesproken...ik heb toen triamcinolonacet (eczeem) crème gekregen en moest ook twee keer per dag nog de miconazol smeren, omdat hij dacht dat het als eczeem begonnen was en door de infectie van de huid een schimmel geworden was wat dus ook andere delen aantastte van mijn lichaam.
    Dat was het dus ook...de tweede dag dat ik die combi opsmeerde ging de roodheid weg en de jeuk en nu na een aantal weken is het weg.

13. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Misschien een stomme reactie hoor, maar heb je naast de medicatie al geprobeerd om haar voeten te weken in een badje van water, azijn en wat druppeltjes tea tree olie? En daarna kokosolie smeren (wattenstaafjes en gaasjes gebruiken, niet dubbel dippen in de pot!) op de plekken?

Wat ik als kind moest doen tijdens een uitbraak was iedere avond wassen met Betadine Scrub, maar dat vond ik nooit zo'n pretje. Vies spul :p

Ik vind het echt zo naar voor je dochter :( En er dan ook nog mee gepest worden... Alsof het nog niet erg genoeg is!

Als je huisarts blijft weigeren om haar door te sturen naar de dermatoloog, dan zou ik of een second opinion vragen (misschien een andere huisarts binnen de praktijk) of desnoods de huisartsenpost bellen en zeggen dat het arme kind gek wordt van de jeuk en het ongemak.

Weet je overigens zeker dat het geen impetigo is?

Lafelife en Another vinden dit leuk.
  14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Welke zalfjes en pillen heb je gekregen? Soms wordt blaasjeseczeem ook wel eens verward met een schimmel, door het smeren van anti schimmel zalf kan de eczeem juist verergeren.
    Stuur maar foto's via pb.

DeeLighT vindt dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Aangezien het zo heftig is en niet reageert op de schimmel-tabletten en ook niet op AB, zou ik een doorverwijzing naar de dermatoloog vragen.

16. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Hier heeft dochtertje onlangs een uitbraak van krentenbaard gehad op haar been en hoofd. Is dat al uitgesloten?

En voor degene die zeggen: de HA zal het toch wel weten. Hier zei de HA ook op t been is krentenbaard maar op het hoofd niet. T weekend zaten we mooi bij de HAP en het was dus wel krentenbaard.

Ik zou ook een doorverwijzing eisen!

17. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Inderdaad een doorverwijzing vragen.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit klinkt niet als een schimmel. Wil je mij een foto sturen, heb jarenlang op de poli derm gewerkt en heb het eea gezien.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik heb jaren geleden bij een patholoog een cursus schimmeldiagnostiek bij voeten gevolgd. De patholoog gaf aan dat het niet best gesteld is met de kennis hierover onder huisartsen. Het wordt niet goed herkend, monsters worden op de verkeerde plek afgenomen, weet ik wat allemaal.
    Dit klinkt niet normaal hoor, sta er op dat je een verwijzing naar de dermatoloog krijgt.
    Daarnaast, door de antibiotica die ze tegen de ontsteking heeft gekregen (want dat werkt niet tegen schimmel) is ze juist nog vatbaarder geworden voor schimmels, mocht het toch om schimmel gaan. Ik zou dus nu ook probiotica voor kinderen halen.
    Al haar schoenen met antschimmelpoeder bestrooien, eens per maand is voldoende. Lekker op sandaaltjes of slippers laten lopen als het weer het toelaat en dan even de juf inlichten zodat kinderen haar niet gaan pesten met die plekken. Maar echt, zorg dat je bij de dermatoloog komt, want dit klinkt wel extreem voor voetschimmel, wie weet is het wat anders en verergert het alleen. En als het wel schimmel is, heeft de dermatoloog daar ook meer verstand van.

DastyQueen vindt dit leuk.
  20. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik dacht misschien heb ik wel tips, mijn zoontje heeft namelijk last van schimmel, eczeem + ontstekingen erbij. Maar toen ik je verhaal las dacht ik dit lijkt mij zo'n heftige uitbraak van wat het ook mag zijn dat ik echt geen tips heb. Misschien heb ik wel 1 tip tegen de jeuk. Ik moet mijn zoontje 8 (!) keer per dag helemaal met vaseline insmeren om de jeuk -enigszins- tegen te gaan, dat lijkt te werken. Misschien kan je zorgen dat je de plekken vet houd?

De eerste vraag die bij mij opkwam is of het wel echt een schimmel is, met zalf zou het toch echt snel minder moeten worden, hier zie je bij mijn zoontje binnen 3 dagen duidelijk verschil.

Als de huisarts je vandaag niet wilt doorverwijzen zou ik in dit geval mooi de HAP bellen en vragen of je daar vandaag nog terecht kan met je dochter. Wat lijkt mij dit ontzettend naar voor haar en de onmacht die jij moet voelen omdat je telkens van het kastje naar de muur word gestuurd is ook geen pretje.

Deel Deze Pagina