Schisis (gehemelte) en sonde

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Myriamama, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinkie1982

    Dinkie1982 Bekend lid

    5 feb 2008
    529
    0
    0
    Sluiter zakelijke verzekeringen
    Barendrecht
    @myriamama, ik heb ruim 9 maanden gekolfd. Ongeveer 3 opweken na de tweede operatie gestopt, na alle stress en weer een mijlpaal voorbij was het toen over. Eerst wilde ik tot de eerste operatie volhouden, toen tot de tweede operatie en dat is gelukt. Snap nu niet dat ik het heb volgehouden.
    Jullie dus ook in het sophia in behandeling. Wonen jullie ook in de buurt of niet? Succes met zijn liesbreuk operatie!
     
  2. Schaapje1977

    Schaapje1977 Bekend lid

    21 aug 2012
    840
    0
    0
    Hi,

    Sorry, was ff een weekje weg, dus reageer nu pas.

    Na de operatie van me kleine meid heeft ze niet meer met een habermannspeen gedronken. Ze heeft helemaal niet meer uit een fles gedronken. Fles en tuitbeker ging allebei niet, dus noodgedwongen dronk ze. Met 10 maanden uit een gewone beker. Eten ging na 2dagen weer redelijk mormaal.

    @Miriamama, ja ik heb haar 2x gereanimeerd. We hadden gelukkig in het zkh een cursus babyreanimatie moeten volgen. Maar ik hoop dat toch nooit meer te hoeven doen.

    Maar nu gaat het zo goed met haar. Ze praat alleen nog heel nasaal. En de s en de t kan ze echt niet uitspreken. Maar daar heeft ze logopedie voor.
     
  3. Illy30

    Illy30 Actief lid

    15 mei 2012
    220
    0
    16
    @dinkie ze heeft inderdaad 2 spleten, eentje al dicht en vrijdag de rest. De gehoortesten waren gewoon goed, ze heeft nog een uitgebreide gehad twee weken na de geboorte. Dit boden ze aan omdat er een chromosoom onderzoek was gestart en bij een afwijking vaak een minder gehoor is. Deze test meet verder in het oor, maar ook die ging hardstikke goed. En ze hoort echt alles, dus ben heel benieuwd! Hoop eigenlijk dat het niet nodig is. Want heb nu al visioenen dat het juist daarna mis gaat :) hoezo pessimistisch hè ;)

    Ik ga sowieso de haberman meenemen, maar wil ook nog wel een gewone fles meenemen. Heb al wel flesjes die ik voor de geboorte had, maar daar zitten natuurlijk Newton spenen in, daar komt natuurlijk maar amper drinken uit. Dus ik ga nog maar even kijken voor een grotere.

    @ Myriam super dat het nu zo goed gaat met de hapjes. Grappig hè dat ze het ineens door kunnen hebben. Fijn ook dat hij er echt van geniet. Pff dat je het nog 10 weken hebt volgehouden met kolven. Ik was het na anderhalve week echt beu! Ik was alleen maar met eten bezig! Meer dan een uur (soms wel anderhalf uur in het ziekenhuis) bezig met de voeding en daarna ook weer kolven... Was echt niet leuk meer. Maar doordat we thuis de sonde na een dag niet meer gebruikten ging het ook veel beter. Als een kindje anderhalf uur doet over een voeding heeft ie echt niet om de drie uur voeding nodig. Het is nog niet eens verwerkt. Was ook echt een keertje boos. Ik was nog aan het eten en kwam daarna bij Tessa en toen hadden ze haar al eten gegeven. Veel te vroeg! Ja toen gaf ze over! Vind je het gek?
    Bij jouw mannetje ook. Die heeft toch veel meer eetlust als hij zelf kan beslissen wanneer hij wil eten! Gaat het nog steeds goed zonder sonde?

    Wij zitten in Tilburg in Elisabeth ziekenhuis bij het schisisteam.

    @mamavanruben balen zeg dat het litteken nu dik wordt. Heeft hij er erg last van? Hopelijk kan je snel naar het team!

    @juul Tessa heeft ook geen gehemelteplaatje gehad. Ik vroeg er naar bij het eerste gesprek. Maar ons team doet dat helemaal niet. Heeft geen enkele zin zeiden ze. Gaat zo ook goed. En is ook zo, ja het eten komt wel eens een beetje door de neus. Maar verder is er geen probleem.

    Is bij jullie kindjes allemaal wel bij de 20 weken echo al de schisis gezien?
     
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ons schisisteam is er ook mee opgehouden. Ik merkte wel dat ze problemen had met vast voedsel leren eten maar ja, ze was ook nog prematuur en dysmatuur dus zeg maar waar dat van kwam ;) Met wat prelogopedie ging het heel snel prima en daarna is het alleen maar bergopwaarts gegaan. Ik moet zeggen dat nu de meeste operaties achter de rug zijn, ze goed praat en de tanden er allemaal goed in zitten wij eigenlijk helemaal niet meer aan de schisis denken.

    Bij ons zagen ze het idd met de 20 weken echo. Vond ik wel erg fijn, kon ik me voorbereiden. En toen ik te vroeg in het zkh beviel kwamen alle behandelaars van het schisisteam ook even op kraamvisite en haar in de couveuse bekijken want die wisten ook al dat er een nieuw klantje aan kwam :D
     
  5. Schaapje1977

    Schaapje1977 Bekend lid

    21 aug 2012
    840
    0
    0
    Bij ons meisje is t niet gezien bij de 20 weken echo. Was dus wel even schrikken.
     
  6. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is bij jullie kindjes allemaal wel bij de 20 weken echo al de schisis gezien?[/QUOTE]

    Nee, dit was ons verrassingsei. VK die echo had gedaan was flink over de zeik, dit was haar eerste gemiste afwijking. Ik beviel wel in ziekenhuis vanwege inleiden omdat meneer geen zin had om eruit te komen. Gelijk kinderarts en dag erna al de ortodontist erbij ivm mogelijk plaatje. Voordeel dat we in Winterswijk een kinderarts met een schisis hebben ;). Ze hadden ook een kraamhulp geregeld die schisiservaring heeft. Scheelde een hoop met dat geklooi met de habermann, daar wist de vp in het ziekenhuis weer niets van.
     
  7. Illy30

    Illy30 Actief lid

    15 mei 2012
    220
    0
    16
    Hoi Meiden,
    Even geleden, maar ook een drukke periode gehad. Tessa is ondertussen geopereerd en het is allemaal goed gegaan gelukkig! De eerste nacht in het ziekenhuis was echt drama, ze wilde niet slapen in het bed waarin ze wakker is geworden na de operatie. Na 4 uur vechten tegen slapen is ze in mijn armen in slaap gevallen. En de verpleging zeggen da ze geen trauma kan hebben van dat bedje. Nee het zal niet. De volgende nacht no problem met slapen in de kinderwagen! Thuis zat ze ook al snel weer in het ritme, alsof er niets is gebeurd. Heerlijk. Ze heeft toch buisjes gehad en tot op heden heeft ze veel schonere oortjes dan voorheen. Dus dat gaat ook goed. Alleen kan ze nog niet drinken uit een gewone speen. Eerst wilde ze niet, na een paar dagen uiteindelijk wel, maar of ze kan door haar onderlip niet goed haar mond dichtdoen om te zuigen of ze snapt het gewoon nog niet. Melk drinken doet ze dus gewoon nog uit de haberman. Gewoon drinken gebruiken we nu een drinkbeker van avent. Tuitbekers vindt ze ook niks...
    En gisteren was ze jarig. Heel gek, een jaar alweer voorbij. Een hectisch, maar ook heel mooi jaar. Ze is goed verwend natuurlijk.

    Myriam, gaat het nog steeds goed zonder sonde?

    Wel meer gemiste spleten bij de echo's. Toch gek! Je weet dat zo'n echo geen garanties geeft, maar dit is juist een deel wat ze ook echt bekijken, je zou dus zeggen dat ze het niet over het hoofd zouden moeten kunnen zien. Nou ja, veranderen kunnen we het toch niet mee hè...
     

Deel Deze Pagina