Zwemles A en B of ook C?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Baileyy, 3 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Mijn zoontje mag bijna afzwemmen voor B. Nu verschillen mijn man en ik van mening. Ik wil dat hij doorgaat voor C, hij vindt A en B genoeg.
    Wat vinden jullie heeft C voldoende toegevoegde waarde?
    Mijn man vindt dat hij met A en B ook goed kan zwemmen. Daarbij komt dat ik zwanger ben en half april ben uitgerekend. Zou hij C voor die tijd nog kunnen halen? Mijn man wil anderen niet opzadelen met zwemlessen (hij zwemt woensdagmiddag).
    Maar ik zie het oom niet gebeuren straks met een kleintje erbij dat er veel met mijn oudste wordt gezwommen om het te onderhouden. Gebeurt nu met 2 ook al veel te weinig.

Hoe lang doen ze gemiddeld over C. De zwembad kan daar natuurlijk niks over zeggen, zegt ze zelf ;)

2. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Ik vind C wel echt meerwaarde hebben, bij mij zijn de kinderen echt veel beter gaan zwemmen en sterker geworden. Maar ik zie dat hij uit 2012 is. Mijn dochter (mei 2011) mag vandaag afzwemmen voor haar C. Daar heeft ze ruim 4 maanden over gedaan, wat hier heel gemiddeld is. Ze is groot en motorisch sterk, maar eerder haar C halen was geen optie. Ik zou dus nog even wachten met C en bv over een half jaar (na de zomervakantie?) starten. Of misschien als de 2e voor haar A gaat, dan starten voor C. Zo hebben we het met de oudste ook gedaan. Die heeft een aantal maanden voor zijn C gezwommen, maar dat schoot niet op. Uiteindelijk na een jaar opnieuw geprobeerd, en die heeft nu 2 maanden zijn C diploma. (is van aug 2009).
    Ze vonden de zwemlessen hier allebei niet leuk, maar gewoon zwemmen wel. Nu met C laat ik ze met een gerust hard los in het zwembad.

3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje moet iig A en B halen. C mag als hij dat wil.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Advies is A, B en C. Dus ik zou ook doorgaan.

5. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    #5 nerdygirl123, 3 feb 2018
    Laatst bewerkt: 3 feb 2018
    Ligt erg aan het kind.

Ik vond C een wassen neus, in 8wk gehaald, was ze net 6 (over B wel 2*8wk gedaan). Geeft wel iets meerwaarde, maar als kinderen zwemles echt vreselijk vinden..
    Zelf vroeger A en B alleen gehaald en wel altijd jammer gevonden dat ik geen borstcrawl kan. Maar mezelf redden in t water kon en kan ik prima.
    Borstcrawl leer je tegenwoordig bij A en B ook. Bij C iets langere afstand, maar om nou te zeggen, veel beter.. mwah.
    Mijn dochter heeft Tm zwemvaardigheid 2 gedaan, maar is echt een waterrat.

Persoonlijk vind ik wel dat ze vanaf een jaar of 6 iets aan sport moeten doen..

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Zwemmen is toch ook sport?

On topic: ik zou wel doorgaan voor C, maar daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig te zwemmen om het te onderhouden.
    Overigens vind ik niet dat ze goed kunnen zwemmen hoor na 2 of 3 diploma’s.. in een zwembad zullen ze zich wel redden, maar in een wildwaterbaam of zee zou ik ze niet alleen durven laten gaan op deze leeftijd. Maar dat is een andere discussie.

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Hier moeten ze ook C. Het zijn schipperskindjes en overboord vallen gebeurd eerder volledig aangekleed dan in zwembroek. En toch een stukje extra uithoudingsvermogen.
    Als ze het zwemmen zo leuk blijven vinden gaan we daarna nog verder met zwemvaardigheid ofzo

8. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Ik vind C wel degelijk een meerwaarde hebben. Bij 'onze' zwemschool moeten ze met kleren aan zwemmen .(lange broek, trui, jas) Als ze per ongeluk tijdens het spelen in de sloot terecht komen is dat niet alleen in hun zwembroek. En die kleding en schoenen maken het juist zo lastig!
    Wij hebben gezegd dat ze ABC moeten halen. Zonder discussie.

9. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ja maar aangezien ts schrijft dat ze twijfelen ivm brengen omdat ze bijna uitgerekend is.. als ie niet doorgaat met zwemmen, zou ik een andere sport doen.. moet ie ook gebracht worden..

Klopt. Met B/C krijg je iets meer vertrouwen dat ze t wel redden, maar dan nog voorlopig nog wel enigszins in de gaten houden ;)

Met B zwemmen ze toch ook met lange kleding aan? C is geloof ik met extra regenjas ofzo.. tja. Het is steeds een stapje verder, maar ik vond het niet een enorme meerwaarde.

10. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Zeker wel C erbij. Het is niet voor niets een zwem ABC. Vond C veel meer toevoegen dan B.
    Hier 5 weken over B gedaan en 3 maand over C.

11. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ws heeft mijn dochter dan bij B al een deel opgebouwd voor C. Eerste blok 8wk kon ze net niet op voor B (overgestapt van zwembad), dus daarom mss dat C hier zo snel ging.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik vind C zeker een meerwaarde hebben, alle redenen zijn al genoemd. Of anders minstens om de week zelf gaan zwemmen.

Als de dag een probleem is zou ik kijken of hij op een andere dag/ander tijdstip kan zwemmen en dat je man dan met hem mee kan.

Geen idee hoe lang ze gemiddeld over C doen...de oudste drie maanden (eerder kon in dat bad ook niet, later in principe ook niet, ze werkten met periodes van 3 maanden bij B en C), de jongste is nog voor B bezig.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hij zou het wel moeten kunnen halen voor half april hoor, maar ik zat nog even over als je bevallen bent, hoeveel lessen zouden dan een probleem zijn? Ik was vrij snel weer op de been dus met een week of 3 kon ik wel weer de lessen af zo nodig. En in je kraamweek zou je man het zelf kunnen doen? In het vervelendste geval mist ie dan een paar lessen. Dan is er toch geen man overboord? Zou dat een reden zijn om dan helemaal maar niet voor diploma C te gaan?

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    De zwemjuf zei hier dat het onderhouden van zwemmen eigenlijk meer toevoegt dan diploma C. Dus als je daar straks weinig tijd voor hebt lijkt C me nu niet erg zinvol. Ik zou het dan idd op een later moment doen als je organisatorisch weer wat gemakkelijker zit. Normaal gesproken doen ze ook geen maanden over C dus wat onderhoud betreft zul je dan alsnog binnenkort zelf veel moeten gaan zwemmen.

15. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Hier ben ik het echt niet mee eens, beetje vreemde opmerking van een zwemjuf. Door bij te houden leren ze niet 9(!) meter onder water te zwemmen, onder een groot vlot doorzwemmen, met een regenjas aan zwemmen. Tuurlijk is bijhouden ook belangrijk, maar onze kinderen gaan zeker voor C!

16. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Wat wil je kind? Mijn zoon, heeft erg veel moeite met zwemmen, veel angst, terwijl we veel met hem vrijzwemmen en dit vind hij heel erg leuk. Dan is het geen probleem. Ik dacht ook altijd A en B, maar zal al blij zijn als hij A haalt.

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Nee maar het hangt er een beetje vanaf met welk doel je wilt dat ze C halen.
    Als je in de sloot valt is het niet erg zinvol om 9 meter onder water te kunnen zwemmen.
    Wel dat je veel zwemervaring hebt en zwemconditie.
    Als je ze C laat halen en vervolgens niet regelmatig gaat zwemmen is het vrij zinloos.

18. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou er gewoon mee doorgaan. Kan het niet op zaterdag of zondag, zodat je man kan bijspringen? Dl heeft een jongetje van 4 in de klas, die z'n C al heeft gehaald. Blijkbaar kan het soms snel gaan :)

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind bij C het zwemmen met een jas aan wel erg belangrijk!

Natuurlijk is onderhouden ook belangrijk. En er zullen kinderen zijn die dan ondertussen ook nog verder leren. Bij ons wat 'wie kan het verst onder water zwemmen' echt wel een terugkerend spelletje vroeger. Voor mij nu nog, trouwens. Net als duiken (voorwaarts en achterwaarts), salto, koprol onder water, wedstrijdjes e.d. Dan neemt de zwemvaardigheid nog wel toe.

Maar ik zie dat mijn man bijvoorbeeld niet doen. Dus als ik er niet zou zijn, zouden onze kinderen daar ook niet toe uitgedaagd worden. Het is dus niet vanzelfsprekend dat geregeld vrij zwemmen ook echt iets toevoegt aan de zwemvaardigheid van je kind. Wel voor het "water-vrij" blijven, denk ik.

Ik zou echt wel doorgaan tot en met C. Dan weet je zeker dat dingen echt gestructureerd aangeboden worden en ook op een juiste techniek wordt gelet. En tijdens een zwemles accepteren ze dat soort aanwijzingen vaak ook beter. Ik ben een goede zwemmer (als kind en tiener op een zwemclub gezeten) èn ik ben nog juf ook. Je zou haast zeggen dat ik alle ingrediënten om m'n kinderen zelf te leren zwemmen wel in huis heb. Maar als ik met de kinderen ga zwemmen, hebben zij daar helemaal geen zin in. En ik dus ook niet. Want dan moet het gewoon vooral leuk zijn. En bovendien ga je er bij vrij zwemmen in een zwembad niet mee wegkomen om je kinderen met kleding en al in het water te gooien. Terwijl ze dat toch gewoon ook een aantal keer moeten voelen en meemaken. Ook met een jas. Het extra gewicht, minder bewegingsvrijheid. Ik vind dat belangrijke dingen om een kind te laten ervaren.

Aan alle praktische bezwaren is wel een mouw te passen. Toch iemand vragen om een paar keer mee te gaan. (Of meerdere personen, ieder een keer). Een paar lessen missen. Of desnoods een tijdelijke stop en de lessen voor C in mei of juni oppakken. Maar wel doen!

20. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    #20 Baileyy, 5 feb 2018
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
    Bedankt voor alle ervaringen en reacties. Fijn om te lezen.
    Mijn zoontje vind zwemles niet erg, dus als we voor C gaan, ga ik gelijk door. wachten tot mijn dochtertje aan zwemles begint vind ik te lang.
    Regelmatig zwemmen moet toch, na welke diploma dan ook dat weet ik. Maar straks met een kleintje erbij wordt dat wel minder.
    C is bij ons ook met lange broek, trui en jas. B is lange broek en trui en gympen.

Deel Deze Pagina