Welke opvoed/ kinderpsychologie/ overlevingstips boek voor ouders van peuters?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik heb thuis nogal wat baby hulpboeken staan. niet dat ik die klakkeloos volg, maar het was wel interessant en soms handig om te lezen wat het allemaal betekent dat je baby nou doet, tips over de ontwikkeling enz.
    maar al die boeken stoppen bij 2 jaar.

Hoe nu verder hehehe?

Welke boeken hebben jullie en welke zijn fijn?

Ik zoek iets wat goed uitleg geeft over de ontwikkeling van een peuter en kleuter, welke fases maken ze door, hoe ontwikkelt zich de psyche?
    Hoe kun je de cognitieve en motorieke ontwikkeling stimuleren/ begeleiden?
    wat zijn leerzame en leuke spelletjes?
    Waar kun je als ouder rekening mee houden?
    Verschillende opvoedmethodes enz..

Iemand gouden tips?

2. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik lees graag mee

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Kleine ontwikkelingspsychologie

Deze heb ik in mijn opleiding gehad (kleine ontwikkelingspsychologie jonge kind). Erg interessant, maar weet niet of je daar naar op zoek bent. Misschien dat je het bij bol.com in kunt kijken.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja, ik heb bovenstaand boek maar dan volledig (dus alles vanaf 0-18 jaar ongeveer). Mijn man heeft voor zijn werk 'de grote ontwikkelingspsychologie' (ik geloof vanaf 10/12 jaar ofzo).

Maar goed, dat is wel literatuur en niet heel toegankelijk geschreven. Verder geen tips, maar ik lees graag mee!

5. lien123

lien123 Niet meer actief

Ik heb het boek "Als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden".
    en de Babyfluisteraar van Tracy Hogg gelezen.

Ik ben het niet met alles eens, maar heb er veel uit gehaald!

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

7. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    ik lees ook mee :)

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb "de peuterjaren" van Arlene Eisenberg. Dat is per maand ingedeeld tot 36 maanden, hoewel die verdeling wat minder streng is als kinderen wat ouder worden. Dat zou wel dus nog maar een jaar zijn.
    Ik vind het over het algemeen een prettig boek dat ook bepaalde "taboes" (boosheid, seksualiteit, pep en plas, verlating) wel durft te bespreken. Het is weinig normatief, maar hanteert wel Amerikaanse normen. Bepaalde informatieve verwijzingen zijn wel gewijzigd naar Nederlandse gegevens, dus er staan nederlandse telefoonnummers in de nederlandse versie. Daarnaast wordt ook de nederlandse CB-bureau schema's aangehouden qua controles.

Ik vind het een prettig boek, maar doe er wel veel minder mee dan de baby versie toendertijd.

Als het trouwens meer om ontwikkelingspsychologie gaat zou ik bij de studieboeken zoeken bij voorkeur in een (academische) boekhandel. Sommige zijn heel toegankelijk.
    Als je meer een visie wil, dan zijn boeken van Thomas Gordon misschien interessant om naar te kijken. Is een beetje vergelijkbaar aan Dr Spock, maar minder "extreem" en sterk gericht op je eigen en je kinds eigen competenties. Onze Kinderopvang is in veel zaken gebaseerd op stukken van zijn theorie. Mijn moeder zweerde erbij, juist omdat ze vaak juist bevestigd werd in haar kracht ipv bekritiseerd om onzekerheid.

9. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    ik heb hier peuterpuberteit van jose sagasser liggen. is een boekje van ouders van nu. niet dat ik het nog echt nodig heb maar er staan volgens mij wel makkelijke tips in, het leest iig wel makkelijk

Deel Deze Pagina