redressiehelm.. wel of niet? ik weet het niet meer!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mimi1987, 22 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mimi1987

mimi1987 Actief lid

20 mrt 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hey!
    ons zoontje is nu 6 maanden en met 5 maanden zijn we naar de kinderfysio doorverwezen van cb omdat zijn hoofdje wat breed zou zijn. Eerste meting 103cm tweede meeting 107 cm, breder geworden. In eerste instantie dachten we we doen het helmpje, we willen geen spijt hebben later dat we het niet hebben geprobeerd.. toen lazen we een stukje in ouders van nu dat onderzoek heeft uitgewezen dat het geen verschil maakt. Twijfelen dus. Osteopaat is er (natuurlijk) tegen. Onze huisarts zei niet doen hij ligt nu steeds op zijn buik en zal binnenkort kruipen en meer dus de druk is eraf. Mijn eigen fysio (anders dan kinderfysio) zei te overleggen om nog een paar keer op te meten om te kijken of het toch niet verbeterd binnen een maand ofzo.. kinderfysio gebeld en die verteld dat zijn hoofdje toch 'fors' breed is.. we weten het even niet meer.. zijn er mensen met ervaring? Onze pruts draait gelijk op zijn buik als je hem neerlegt nu en slaapt meestal met zijn hoofd zijwaards..

2. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Mijn zoon had een ernstige afplatting, hiervoor hebben wij de helm genomen. Heel gedoe uiteindelijk bleek hij er allergisch voor te zijn en heeft hij hem weinig opgehad.
    Hij had 104% 104% rond dus inplaats van ovaal
    Nu is het 95% de vooruitgang de ze wilden met helm heeft hij nu behaald met af en toe helm.

Ik heb het ook gedaan omdat ik er zelf alles aan gedaan wilde hebben, wie weet werkt het bij jullie wel en wie weet was het bij ons nog beter geworden met helm.

Veel op zijn buik leggen met spelen.

3. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik zou vragen in welke categorie zijn afplatting valt.
    Bij een milde afplatting is idd wetenschappelijk aangetoond dat het geen toegevoegde waarde heeft.

4. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Mijn dochter heeft een redressie helm gehad en ik ben toch blij dat we dat gedaan hebben.
    Ze heeft nog steeds een wat breder hoofd, maar wel mooi gevormd.

Bij vrienden met een tweeling zie ik echt smalle platte hoofden en dat vind ik echt zonde.

5. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn zoontje had na de geboorte en hematoom op zijn hoofd, waardoor hij continu op de andere kant lag. Na vijf weken gestart met fysiotherapie en na vijf maand zat hij net op de grens. Hij hoefde geen helm, maar het zou ook niet meer helemaal weg trekken. Het percentage weet ik niet meer.
    In het dagelijks leven zie je het niet, hij heeft ook een flink bos haar. Maar als ik ga voelen, merk ik het wel.
    Ik zou, net als Roos12 zegt, vragen in welke categorie het valt. En ik vind het ook uitmaken hoe de afplatting er uit ziet. Spontane verbetering is zeer minimaal na zes maanden begreep ik drie jaar geleden.

6. Carro

Carro Lid

5 jan 2015
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Terwijl een jaar geleden het helmpje nog werd voorgeschreven is er ondertussen veel onderzoek naar gedaan want in Amerika lopen blijkbaar de meeste kindjes met een helmpje, daar is het zeer populair ;). Nu bleek uit onderzoek dat de kindjes met helmpje net zo veel / weinig vooruitgang hadden als de kindjes zonder helmpje.
    Conclusie: helmpje heeft geen zin!

Vandaar dat sinds kort de helmpjes niet meer geadviseerd worden. Ons kindje heeft 108%. We hebben fysio en daar hebben we veel tips gekregen zodat we de andere kant van het hoofdje, waar de afplatting niet zat (ze heeft het aan de zijkant door voorkeurshouding) meer belasten. We dragen haar nu op de rechterarm i.p.v. links, we voeden haar rechts i.p.v. links, we leggen haar op haar zij te slapen of op buikje, speelgoed leggen we zo neer dat ze met haar hoofd ligt op de kant waar de afplatting NIET zit, aankleden en verzorgen andersom op aankleedkussen etc..

Na 2 maanden is er al super goede vooruitgang. Ze heeft nu na een meting al 105%!!

Volhouden dus. Is allemaal even wennen om alles net andersom te doen maar na 2 dagen ben je helemaal gewend.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zowel het jongste zoontje van mijn zusje als mijn jongste zoontje hadden beide een voorkeurshouding en een sterke afplatting.

Door veel fysio-oefeningen vanaf dat onze kindjes een week of 6 waren, is dit enigszins bijgetrokken. We konden voor een helmpje kiezen, maar hebben dit uiteindelijk niet gedaan.

Onze kinderfysio zei dat het nog tot 6 jarige leeftijd kan bijtrekken.

Inmiddels is de afplatting bij zowel het neefje als bij mijn zoontje vrijwel niet meer zichtbaar.

Hier geen spijt dat we niet voor een helmpje hebben gekozen.

8. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ten aanzien van het beroemde onderzoek dat 'bewijst' dat redressiehelmen geen nut hebben: in dat onderzoek zijn alleen kinderen meegenomen met een milde tot ernstige afplatting. Tot een oddi van 112% en een cpi van 103%. Alles boven deze waarden zijn dus niet onderzocht en er kan voor deze groep kinderen dus geen uitspraken worden gedaan of een redressiehelm wel of geen nut heeft!
    Geen aandelen oid, wel een kind met een zeer hoge cpi en oddi. Hij heeft wel een helm gehad en ik ben er nog dagelijks blij mee!

Ik zou uitzoeken hoe groot de afplatting is, in percentages en dan moet je weten of het om de oddi of de cpi gaat. Een oddi van 100% is 'normaal' (is helemaal geen afplatting) en een cpi tot 90% is normaal (hoofdbreedte is 90% van de hoofdlengte, het hoofdje is mooi ovaal als je van bovenaf kijkt).

Aangezien de kinderfysio spreekt over een breed hoofd, zou het best om de cpi kunnen gaan.

Bij een milde afplatting zou ik niet gaan voor een helm, bij een forse wel! Je hebt maar tot 1 jaar te tijd om het te corrigeren, daarna heeft het geen nut meer! Succes met je keuze!

9. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn dochter had ook redelijke afplatting, als het erger zou worden zouden wij doorverwezen worden naar een fysiotherapeut vanwege een sterke voorkeurshouding. Ik ben toen een keer naar de dokter geweest vanwege spruw en heb gevraagd wat hij er van vond, hij raadde het af. Hij zei dat het veel geld kost en eer je de helm heb de meeste baby's al veel meer bewegen en dat het vanzelf terug gaat shapen.

Ik heb overigens wel een lange tijd een zijligkussen gebruikt, zodat ze ook op haar andere kant ging slapen.

10. Carro

Carro Lid

5 jan 2015
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Schaf inderdaad een zijligkussen aan voor 15 euro en leg je kindje overdag veel op de buik. Dit helpt al zoveel!

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een hoofd groeit en vormt tot het 12e levensjaar.

Daarnaast heel jammer dat je zo laat pas bent doorverwezen. Onze oudste had met 3 maanden echt al een flinke afplatting en ook nog scheef.
    Ik ben toen al naar de fysio en osteopaat geweest en 3 maanden later zat hij onder de norm voor behandeling fysio.
    Dus mocht iemand die lezen met een veel jongere baby, probeer dat optijd te doen.

De eerste 6 maanden ligt een baby veel, erna gaat het tijgeren, kruipen etc etc. Hierdoor komt er minder druk op het hoofdje. Maar of je het wel of niet wilt doen is jouw keuze.

12. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik had het graag nog eerder willen weten, hier was het met vijf weken al een flinke afplatting...

Ik verbaas me over de verschillen in uitspraken die worden gedaan over de leeftijd waarop het nog kan bijtrekken.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tot 12 jaar is mij door mijn kinderfysio verteld.

14. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Zolang een het hoofd groeit, kan het bijtrekken. Wanneer een hoofd stopt met groeien, dat zou best tot 12 jaar kunnen zijn, geen idee. Tot 1 jaar kan er worden gecorrigeerd dmv een helm/fysio, het is afhankelijk van het open zijn van de schedelnaden (deze sluiten bij de meeste kinderen rond de eerste verjaardag, muv de grote fontanel die sluit later). Vandaar dat een helm maar nut heeft tot 1 jaar.

Het is inderdaad jammer als je laat wordt doorverwezen, want het hoofd groeit het snelst in het eerste half jaar.

15. arwin

arwin Lid

14 nov 2012
    56
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap dat je het niet meer weet. Zoals miepje1983 zegt het beroemde onderzoek moet je niet naar kijken. Het is ook waar wat iedereen zegt over het vanzelf goed komen.

Onze zoon is geboren met een schuine afplatting en door een scheur in zijn nekspier als gevolg van de bevalling is deze alleen maar groter geworden. Met 9 weken bij de kinderfysio gekomen en vele oefeningen is het gelukt zijn voorkeurshouding te verhelpen. Met 12 weken een waardebepalling gedaan en er kwam een oddi waarde van 118% uit. Met 6 maanden een nieuwe waardebepaling gedaan oddi waarde 115%.

Dit betekende dat hij een ernstige afwijking had. Was ook te zien in zijn gezicht.
    Wij hebben het dus wel gedaan en zijn er super blij mee. Zijn gezicht is helemaal bijgetrokken aan de achterkant is het nog wel te zien, als je het weet. De uiteindelijke waarde is 105% geworden.

Onze fysio en cb zijn wel van mening dat het helpt en ook mensen in mijn omgeving die het zelf mee hebben gemaakt zijn er blij mee!

Ik en mijn man zijn van mening dat het niet gelukt zou zijn zonder helm.

16. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Nou, het is niet waar dat je niet naar dat beroemde onderzoek moet kijken. Je moet alleen goed kijken of de afplatting van je kind onder dezelfde categorie valt als de kinderen uit het onderzoek. Want als de afplatting in de categorie 'mild' past, dan is de uitkomst wel degelijk relevant.

17. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #17 Lisa1987, 25 okt 2015
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
    Hier is het vanzelf bijgetrokken. Wel bij de fysio geweest maar die zei dat een helmpje niet meer vergoed wordt omdat het bijna tot geen verschil maakt? Weet niet of dit voor alle soorten afplattingen klopt, maar een helmpje is best duur en niet voor iedereen betaalbaar (als ik die prijzen zo hoorde). Dit kan ook meespelen in de keuze dus wilde het eventjes aangeven. Nogmaals; ik weet niet of dit voor elke afplattingen geld. Ze gaf dit aan maar heb me er verder niet mee bezig gehouden.

Edit; meteen even opgezocht want nu wilde ik weten of het echt niet meer wordt vergoed. Vanuit het basispakket blijkbaar niet meer. Wel een aantal aanvullende verzekeringen.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Slecht advies. Kindje van TS is al 6 maanden en kan op zn buik draaien. Dan is een zijligkussen levensgevaarlijk!! Ze kunnen dan met kussen en al omrollen en niet meet terug. Verstikkingsdood gevaar dus.

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker niet aan een helm beginnen. Zoals al gezegt is, een hoofdje groeit nog een paar jaar Door en het trekt echt wel weg. Zodra je kleine meer gaat kruipen en minder ligt, trekt het al weg. Sommige denken dat het hoofdje van kindje verbeterd is na een helmpje maar dat is onzin. Dat was zonder helmpje ook verbeterd. Daarbij vind ik zo'n helm echt supersneu voor die kleintjes. En waarom? Omdat mama zn hoofdje niet mooi vind? Dat trekt echt bij. Ik en mn zusjes hebben vroeger een erg afgeplat hoofd gehad. Vroeger werd er niks aan gedaan....
    Als ik mensen zie lopen dan valt het me echt niet op als iemand een wat afgeplat hoofd zou hebben hoor. Het valt dus allemaal best mee . Maar het moet tegenwoordig allemaal perfect zijn. Die helmpjes waren echt een hype. Ik vind het wat anders bij ernstige afplattingen waarbij gezichtje echt scheef staat. Maar ook dat trekt vaak weg. Mijn beide Kids hadden een afplatting en helmpje werd me Door zowel HA, kinderfysiotherapeut, CB als kinderarts afgeraden. Helpt niks en belemmerd kindje. Hier is het weg getrokken nadat ze gingen kruipen

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Ik snap je verwarring wel. Vanaf ongeveer 15 maanden zal het platte of scheve stukje zelf niet meer veranderen, omdat de schedel dan behoorlijk uitgehard is. Maar omdat de schedel door blijft groeien tot ongeveer 12 jaar, zal dat platte of scheve stukje steeds kleiner en kleiner lijken en dus veel minder opvallen. Het is dus waar dat het tot tenminste 12 jaar minder zichtbaar kan worden.

Onze oudste had een redelijk afplatting. Dankzij fysio had ze uiteindelijk gelukkig geen help nodig. Als de afplatting al te flink zou zijn geweest zou ik een helm wel overwegen. Volgens mij laat onderzoek zien dat het bij een echt grote afplatting wel kan helpen, maar bij een mideelgrote niet. Ik neem aan de een fysio iets kan zeggen over hoe groot de afplatting moet zijn om baat te hebben bij een helm.

Succes!

Deel Deze Pagina